#LIFESCIENCE
Voedselproject de ‘wereldburger’ met klas v3a
door Don Willems, docent scheikunde
In het Kandinsky Nieuws van januari vertelden we over het in ontwikkeling zijn van een onderwijsprogramma op het gebied van Life Science. Voor leerlingen van klas v3a was het zo ver op dinsdag 1 februari. Zij deden een voedselproject over de ‘wereldburger’ (een vleesloze hamburger, in dit geval).
Theorie en praktijk
Ze begonnen de dag met allerlei stellingen over ‘Wat eten we in 2050?’. Leerlingen moesten bij ‘eens’ met een stelling aan de rechterkant van het lokaal staan, bij ‘oneens’ links. De leerlingen hadden interessante discussies - bijvoorbeeld over een stelling als ‘De regering zal mensen moeten verplichten minder vlees te eten’.
Vervolgens onderzochten de leerlingen welke impact vlees en zuivel hebben op het klimaat, de biodiversiteit en onze gezondheid. Zo hebben we het gehad over dierenwelzijn, de Schijf van Vijf en de functie van eiwitten, koolhydraten, vitamines en mineralen.
Na het theoretische deel, kwam het praktische deel en was het tijd om in groepjes wereldburgers te maken. Vooraf hebben ze kunnen kiezen uit hoofdingrediënten als kikkererwten, zwarte bonen, rode bieten, wortels, linzen en champignons. In de kerstvakantie hadden de leerlingen al een eerste versie gemaakt en zodoende konden zij hun wereldburger nu verbeteren op smaak, structuur en uiterlijk. Vol enthousiasme werd er gemixt, gekruid en uiteindelijk gebakken.
De gebakken wereldburgers werden door zowel leerlingen als docenten beoordeeld op smaak, structuur en presentatie. Het meest smaakvol waren de wereldburgers met champignons en wortels!
Docent Harrie Schalkx heeft vanuit zijn vak, levensbeschouwing, een gastles verzorgd over normen en waarden van gezond eten in de toekomst.
Aan het eind van de les hebben de leerlingen opgeruimd en natuurlijk afgewassen en hebben we de dag afgesloten met tops en tips. Conclusie: een geslaagde pilot. Volgend schooljaar zetten we in op een tweedaagse wereldburgerdag.