01

Noxim me vernica vividi pat quodiu pri bute fatifect emolta

02

Noxim me vernica vividi pat quodiu pri bute fatifect emolta

#BIJZONDER

PWS? PWS!

door Ingrid Veldhuizen

In de afgelopen maanden zinderde het af en toe op school. Leerlingen uit havo 5 en vwo 6 waren met elkaar druk in groepjes aan het werk. Soms waren ze in gesprek met een docent, een andere keer zag je ze voor een klas staan, waar ze de aanwezige leerlingen vroegen om een vragenlijst in te vullen. In maart werd er zelfs door leerlingen een trebuchet (Middeleeuwse slingerarm) gebouwd en getest op de sportvelden.

Al deze leerlingen waren bezig met hun profielwerkstuk. Het profielwerkstuk, ofwel PWS, is een praktische onderzoeksopdracht. Je gaat aan de slag met een zelfgekozen onderwerp waar je meer over wilt weten en wat past bij een vak waar je examen in doet. Met zijn tweeën of drieën maak je een onderzoeksplan wat je daarna uitvoert en beschrijft in het profielwerkstuk. Als het werkstuk klaar is en op tijd is ingeleverd, dan wordt het beoordeeld en krijg je er een cijfer voor. Als klap op de vuurpijl presenteer je je werk aan ouders, medeleerlingen en begeleiders. Een flinke klus waar leerlingen gemiddeld 80 uur mee bezig zijn.

En wat vinden leerlingen hier nu zelf eigenlijk van?

Nieuwsgierig naar ervaringen hebben we dit maar eens gevraagd aan twee leerlingen, die nu voor de tweede keer een PWS hebben gemaakt; een keer in havo 5 en twee jaar later in vwo 6.

Flip Wagenmaker en Max Huisman uit vwo 6 zeggen allebei veel te hebben geleerd van het maken van hun PWS. Vooral de vaardigheden die zowel op een HBO als een universiteit nodig zijn, vinden ze belangrijk, zoals het zelfstandig onderzoek doen en het presenteren van je werk. Wel is het soms lastig om zelf te zorgen dat je de tijd voor al je PWS-plannen goed indeelt; je moet tijd vrij maken voor bijvoorbeeld het doen van interviews en het beschrijven van je bevindingen. Het valt zowel Flip als Max daarbij op dat er een groot verschil is tussen de havo en het vwo. In havo 4 wordt al gestart met de profielblokken waar wekelijks in de aanwezigheid van een begeleider een uur gewerkt wordt aan de eerste stappen richting het eigen onderzoek. Dit maakt het contact met de begeleider veel directer en gemakkelijker. Op het vwo daarentegen geven Flip en Max aan dat je meer in het diepe gegooid wordt. Heb je vragen? Dan kom maar langs. Dat zorgt er vaak voor dat leerlingen dingen op het laatste moment oppakken en inleveren. Verder zijn ze allebei erg enthousiast over de manier waarop het PWS op de havo wordt gepresenteerd: Leerlingen hebben een eigen kraampje waar ze hun onderzoek aan geïnteresseerden kunnen pitchen. Het directe contact en de mogelijkheid om dieper op het onderwerp in te gaan met geïnteresseerden is erg prettig en waardevol. De presentaties op het vwo voor de begeleider, ouder(s) en enkele geïnteresseerden geven daartoe wat minder mogelijkheden.

Max Huisman

Zijn de heren trots op hun werkstuk?

Jazeker!

Hebben ze daarbij ook een verschil gemerkt tussen het havo- en het vwo-werkstuk?

Daarover zijn de meningen verdeeld. De een geeft aan trotser te zijn op het eerdere havowerkstuk, de ander juist op het huidige vwo-werkstuk.

Hebben ze nog tips?

Ja, het zou fijn zijn als de planning van het vwo PWS wat naar voren gehaald kan worden. Op de havo wordt het PWS afgerond in december. Op het vwo vindt de afronding in februari/maart plaats. Dat zorgt voor een behoorlijke piek in de werkdruk, in combinatie met een aantal opdrachten voor andere vakken.

Flip Wagenmaker

VOND JE DIT EEN INTERESSANT ARTIKEL?

DEEL HET VIA: