#OUDERRAAD
Bericht van de ouderraad
Vooroordelen en stereotyperingen?
Nee, daar zijn we niet van! Onze school staat voor gelijkwaardigheid, inclusie en diversiteit.
Om te beginnen: leerjaar 2021-2022 telt maar liefst 1.244 Kandinsky leerlingen. Waar die leerlingen dan zo’n beetje zitten? Veelal in het klaslokaal, op het terrein buiten of ze staan te hangen bij hun kluisje.
En ja, daar heb je vraag 1. Want wat wordt er bedoeld met ‘waar zitten ze’? De vraag kan letterlijk betekenen: ‘waar ZITTEN ze?’. Maar de vraag kan ook zijn: ‘waar wonen ze, uit welke buurt komen ze’ of ‘op welk leerniveau zitten ze’ of ‘in welk leerjaar?’. Gaan we nog verder, dan zou de vraag zelfs kunnen zijn ‘waar bevinden onze leerlingen zich qua sociale klasse, achtergrond, leeftijd, seksualiteit, enzovoort enzovoort?’.
Okay, misschien schiet ik door. Maar ik was op zoek naar een verklaring waarom we in de Ouderraad op zoek zijn naar 2,4333 van een speciaal soort ouder. Want, net als een landvertegenwoordiging, willen wij ook graag een oudervertegenwoordiging met diversiteit. Maar ja … wat is diversiteit?
Zoeken we dan ouders waarvan het geslacht juist mannelijk is, zoeken we meer vrouwen of zoeken we genderneutralen? Zoeken we de variatie in de a-, bi-, hetero of homoseksualiteit? Of hebben we het wellicht over ras, achtergrond, herkomst, huidskleur, oogkleur? Of vergeet ik nu nog van alles te benoemen? Mijn excuses alvast, diversiteit is een lastig te omschrijven term. Ik zou een vel vol kunnen schrijven over de diversiteit van diversiteit, denk ik.
Misschien is het simpeler om te kijken wat ons onderbuikgevoel te zeggen heeft. Die spreekt, vanuit de huidige ouderraad, duidelijke taal: we willen graag ‘Nederlandstalige mavo-ouders’! Nee wacht, nu zeg ik het toch weer verkeerd. We willen helemaal geen Nederlandstalige ouders. De ouders mogen gerust anderstalig zijn – zolang we elkaar maar begrijpen. En de ouders hoeven niet ooit mavo te hebben gedaan. Maar het mag wel. Oh jee, het wordt er niet simpeler op, ben ik bang. Opnieuw dan maar.
De KINDEREN van de ouders die we zoeken zitten bij voorkeur op Nederlandstalig onderwijs op de MAVO van onze school.
Yes! Die dus. Die zoeken we. Want heel eerlijk? Ik begin het wat saai te vinden met al die TTO-ouders met hun oh zo fantastische kinderen op dat hoge VWO-niveau. Bah! Stereotyperingen?
Nee bah, daar houden we al helemaal niet van 😉.
Sacha Bucciarelli