#ONDERWIJSINNOVATIE


Life Science in ontwikkeling

Een brede blik op gezondheid, voeding, klimaat, duurzaamheid en natuur

door Jeannine Boset

Dinsdagmiddag, lokaal 18, het 7e uur. Natuurkundedocent Sandra Schneider is met een club collega’s (biologie, scheikunde, natuurkunde, beeldend vormen, aardrijkskunde, LO, een decaan en een TOA) geanimeerd in gesprek – over plastic soep, tiny forests en biomimicry. Projectleider Sandra en haar team hebben de opdracht gekregen om een onderwijsprogramma op het gebied van Life Science te ontwikkelen. Maar waar moet je dan aan denken? En hoe doe je dat? En ook: waarom eigenlijk?

Vakoverstijgend leren

Veel mensen kennen het Kandinsky College als ‘de tweetalige school’. Maar hoe kan het Nederlandstalige onderwijs binnen de school zichzelf in de toekomst versterken? Bijvoorbeeld op het vlak van Life Science. Life Science verbindt wetenschap, bèta en sport vanuit een brede blik op vijf thema’s: gezondheid, voeding, klimaat, duurzaamheid en natuur. Thema’s die voor iedereen relevant zijn- of je nu kok, laborant, journalist, arts of historicus wordt.

Vakoverstijgend leren

Binnen Life Science zullen prikkelende onderwerpen, waar veel mensen van nature al nieuwsgierig naar zijn, vanuit verschillende invalshoeken benaderd worden. Denk bijvoorbeeld aan blind zijn. Daar kun je over leren vanuit het vak biologie, maar blind zijn heeft ook impact op je sociale of maatschappelijk leven. Leerlingen zullen niet alleen kennis opdoen uit schoolboeken, maar vooral ook gaan ervaren. Daarbij hoort ook vakoverstijgend werken en het betrekken van de wereld buiten de schoolmuren bij het onderwijs.

Uitdagende en relevante vragen

De projectgroep is druk bezig met het maken van plannen voor verschillende leerjaren. Projectleider Sandra: “We zijn natuurlijk bezig met de grote lijnen van het Life Science programma, en de samenhang met het onderwijs dat er al is. Dit heeft tijd nodig, maar we willen dit schooljaar al wel starten met een paar pilots. Zo ontwikkelen we een project over plastic voor de eerste klassen, waarin leerlingen aan de slag gaan met de plasticproblematiek en in uitdagende challenges onderzoeken hoe ze zelf kunnen bijdragen aan een oplossing. Een derde klas gaat een voedselproject over de ‘wereldburger’ doen (een vleesloze hamburger, in dit geval). We bekijken de mogelijkheden voor het geven van reanimatieonderwijs, en voor toekomstige examenleerlingen maken we het mogelijk om een profielwerkstuk te maken in samenwerking met een instelling of bedrijf buiten de school. De vele ideeën krijgen steeds meer vorm.”

Vakoverstijgend leren

En de projectgroepleden, hoe kijken zij tegen deze ontwikkelopdracht aan? Een rondgang levert verschillende toekomstdromen op. Een kleine greep: “De vraag is: hoe kunnen we de wereld een mooiere en aangenamere plek maken voor iedereen? Zowel hier als elders, zowel nu als later.” “We leven in een tijd van grote vragen. Hoe geven we de energietransitie vorm? Hoe zorgen we dat straks 10 miljard mensen voldoende en goed te eten hebben? Door leerlingen te leren de juiste vragen te stellen, kunnen zij een bijdrage gaan leveren aan een betere wereld.” “Ik wil leerlingen kennis geven over de wereld van nu. Gezondheid, vitaliteit, duurzaamheid.” “Ik zou uiteindelijk wel een dag in de week met leerlingen aan grote, vakoverstijgende projecten willen werken.” “Kernbegrippen zijn voor mij maatschappelijke relevantie, duurzaamheid, nieuwsgierigheid, verwondering.” Op deze dinsdagmiddag is er aan enthousiasme geen gebrek: Life Science is relevant en daagt uit. We zullen je in het Kandinsky Nieuws op de hoogte blijven houden van de ontwikkelingen!

Oproep

Heb jij contacten die interessant kunnen zijn voor de werkgroep Life Science, of die zich lenen voor eventuele samenwerking met de school? Deel dit met ons via s.schneider@kandinskycollege.nl.

Vond je dit een interessant artikel? Deel het met je vrienden!