#TRIALOOG
“Moeten we het echt over deze onvoldoende gaan hebben?”
Trialogen in de onderbouw: leerling, ouder en mentor met elkaar in gesprek
door Laura Rood
Twee keer per jaar staan ze op de agenda: de trialogen. In dit driehoeksgesprek praten leerlingen van het Kandinsky College, hun ouder(s) en mentor bij over waar ze trots over zijn, waar ze moeite mee hebben én waar ze zich de komende periode op willen concentreren.
Spannend
Voor de brugklassers is zo’n eerste trialoog altijd wat spannend, want wat kun je nou verwachten tijdens zo’n gesprek met je mentor en ouder(s)? Dat oudergesprek ziet er namelijk niet helemaal hetzelfde uit als op de basisschool. Op het Kandinsky College vertrouwen wij er op dat de leerling deze gesprekken zelf kan leiden. Dat is aan het begin even wennen, maar eigenlijk ook heel erg logisch. Het gaat tenslotte om de leerling, en die weet zelf best wel wat goed gaat en waar extra aandacht aan moet worden besteed. Kortom, het is de leerling die vooral aan het woord is, en ouder(s) en mentor bijpraat over hoe het nu gaat op school.
Voorbereiding
Natuurlijk bereiden leerlingen zich hier goed op voor: in de mentorlessen krijgt de klas eerst een uitgebreide instructie over de opzet van de trialoog, en bereiden de leerlingen zich voor. Uiterst geconcentreerd maken ze een overzicht van hun cijfers – “Moet ik deze onvoldoende er echt op zetten? Want ik heb morgen de toets en ik weet zeker dat ik mijn cijfer dan verbeter!” en noteren momenten uit de afgelopen maanden waar ze trots op zijn, en doelen voor de komende periode.
Agenda
Op basis van die voorbereiding mogen leerlingen zelf een ‘agenda’ maken: een lijst met onderwerpen die ze willen bespreken. De meeste leerlingen vullen alleen het onderwerp ‘cijfers’ in. Als mentor stuur ik dan een beetje bij en wijs ik ze op andere onderwerpen die net zo belangrijk zijn, zoals de klas, vriendschappen en de werkdruk. Sommige leerlingen hanteren hun eigen agenda strikt tijdens het gesprek: anderen zijn opgelucht als ze aanschuiven en zien dat ik zelf ook een spiekbriefje voor ze heb gemaakt met mogelijke onderwerpen.
Leuke gesprekken
Het gesprek zelf is vooral ontzettend leuk voor alle betrokkenen. De ene leerling vertelt vol enthousiasme over de afgelopen maanden op school, de andere leerling vindt het lastig en moet wat op zijn of haar gemak worden gesteld. Uiteindelijk komt er gelukkig altijd een gesprek op gang, en vertellen leerlingen over hun meest indrukwekkende cijfers, favoriete docenten of hun gewenste plek in de klas.
Complimenten
Om de trialogen positief af te sluiten, eindigen veel mentoren met twee complimenten naar de leerling. Eén van die complimenten komt van de mentor. Zo vertel ik één meisje dat ik er ontzettend blij mee ben dat ze laatst door de hele les Engels aan het kletsen was. “Dat kletsen door de les heen kan eigenlijk niet, dat weet je zelf ook wel,” licht ik toe, “Maar het is wel een teken dat je je op je gemak voelt in de klas, en dat was eerst wel anders.” De leerlingen vragen hun ouders om het tweede compliment. Eén leerling blijft maar tellen terwijl zijn vader aan het woord is: “Dat is 1 compliment, 2, 3 – dit zijn er gewoon al 6!”