#HUNWERELD
Waar houden onze docenten en onderwijsondersteunende medewerkers van?
door Atie le Sage
Docenten, het lijkt wel alsof je ze vaker ziet dan je eigen ouders. Iedere dag weer staan ze voor de klas om hun leerlingen zo veel mogelijk van hun (in hun ogen) geweldige vak bij te brengen. Dag in dag uit, jaar in jaar uit. Alhoewel het soms lijkt alsof docenten één zijn met hun vak en nooit iets anders doen dan lesgeven, is dit natuurlijk niet het geval. Iedere docent heeft een verhaal. In deze rubriek vertellen leraren dingen die níet tijdens de lessen aan bod komen.
Dit geldt ook voor de onderwijsondersteunende medewerkers. Conciërges, roostermakers, verzuimmedewerkers etc.…. iedere dag zijn ze in de weer om het onderwijs voor leerlingen en docenten zo goed mogelijk te laten verlopen. Ze surveilleren tijdens de pauzes, repareren wat stuk is, beantwoorden roostervragen, hebben aandacht voor leerlingen die zich ziek voelen en zorgen voor feestelijke aankleding bij festiviteiten. Maar waar houden zij nu van?
Deze keer is het de beurt aan Adriane Klip (receptioniste) en Hicham Hamdaoui (docent Frans).
Naam, leeftijd, wie ben je, wat doe je, hoe lang al op school:
Ik ben Adriane, ik ben receptioniste op het Kandinsky College sinds dit nieuwe schooljaar.
Ik heb de kunstacademie in Kampen gedaan en 2 jaar CMV op de HAN gestudeerd. Ik heb na de academie heel lang in de horeca gewerkt bij Café de Plak in Nijmegen. Vorig jaar heb ik een omscholingstraject gevolgd tot receptioniste.
Lievelingskleur: Glitter
Lievelingsgerecht: Voor pizza mag je me ’s nachts wakker maken.
Lievelingsdier: Konijntjes of een hond
Favoriete band/zanger: Alternatieve, vrouwen-muziek vind ik heel leuk zoals bijvoorbeeld PJ Harvey, Nena, Björk of War Paint.
Favoriete (Netflix) film/serie: Donnie Darko vind ik een magisch goede film met muziek van Tears for fears en met een konijn natuurlijk.
Hobby’s: Ik heb 3 verschillende oppashondjes waar ik regelmatig op pas. Niet tegelijk hoor. Ik hou ervan om buiten te zijn, maar met een hond is dat nog beter.
Het ontwerpen van geboortekaarten, ansichtkaarten en collages. Ik heb ook een website: www.a3aneklip.nl
Hardlopen.
Thuissituatie (vrouw, man, kinderen enzovoort): Ik ben samen met een heel leuke man en wij hebben drie kinderen. De oudste is 18 en de jongste is 10.
Grootste blunder: Klassieker: Een leraar aanzien voor een leerling, of andersom 😊
Mijn ultieme droombaan was: Die heb ik nu gevonden. Voor mij is dit het leukste wat er is.
Mijn favoriete vak op school was: Tekenen
Mijn minst favoriete vak was: Wiskunde
Het belangrijkste wat een leraar aan mij verteld heeft is: Je bent nooit te oud om te leren.
Ik heb vorig jaar een omscholingstraject gevolgd voor het werk als receptioniste. Ik dacht na 20 jaar in de horeca te hebben gewerkt dat het me nooit meer zou lukken om iets anders te vinden. Maar dat is dus helemaal niet waar.
Dit is het leukste aan mijn beroep: Het contact. Je bent de spil tussen leerling, docenten, afdelingsleiders, OOP, ouders, instanties, van alles en nog wat. Een spin in het Kandinsky-web. Dat je onderdeel uit maakt van een groter geheel vind ik heel erg leuk aan dit werk. En ik hou ervan om te bellen, dus dat komt in mijn geval goed uit.
Dit is het minst leuke aan mijn beroep: Dat ik mijn oppashondje niet mee kan nemen…
Dit is het leukste aan mijn vak: Leerlingen op weg helpen. Maar ook ouders of collega’s………. Daar word ik blij van.
En hierom zou iedereen dit vak/beroep moeten kiezen: Met dit vak heb je een kans om leerlingen en collega ’s beter te leren kennen. Dat is voor mij een meerwaarde. Ik maak er een sport van namen uit mijn hoofd te leren (ik heb allerhande ezelsbruggetjes en trucjes om zoveel mogelijk namen te onthouden en ook goed te spellen)
Een grappige/leuke situatie hier op school die ik nooit meer zal vergeten: Een voordracht van Martine met 2 blokfluiten in haar neus, terwijl ze een kerstliedje speelt.
Verdere opmerkingen: Ik heb vol verbazing toegekeken hoe vaak leerlingen hun sleutels kwijt zijn. Ik zou heel de wereld willen adviseren een GROTE sleutelhanger aan je sleutel te hangen, des te makkelijker kan je hem terug vinden! (bij de receptie 😊).
Naam, leeftijd, wie ben je, wat doe je, hoe lang al op school:
Hicham Hamdaoui, 45 jaar, docent Frans, sinds dit schooljaar werk ik op Kandinsky College Nijmegen.
Lievelingskleur: Blauw / Groen
Lievelingsgerecht: Tajin
Lievelingsdier: geen
Favoriete band/zanger: geen
Favoriete (Netflix) film/serie: Diego Maradona documentaire
Hobby’s: Voetballen en hardlopen
Thuissituatie (vrouw, man, kinderen enzovoort): Getrouwd en vader van één zoon
Grootste blunder: Een tijdje geleden gebruikte ik vaak de fiets en reed ik bijna geen auto. De eerste keer dat ik weer auto reed, wilde ik linksaf slaan. In plaats van de richtingaanwijzer te gebruiken, ging ik met mijn linkerhand wijzen zoals tijdens het fietsen. Pas toen ik het raam raakte, wist ik dat ik in de auto zat 😊
Mijn ultieme droombaan was: Voetbaltrainer
Mijn favoriete vak op school was: Eén van mijn passies in mijn kindertijd was postzegels van alle mogelijke landen verzamelen, kaarten, vlaggen en diagrammen van andere landen teken. Je weet het nu over welke schoolvak ik praat: Aardrijkskunde
Mijn minst favoriete vak was: Geschiedenis meer omdat de foto’s waren allemaal zwart / wit : )
Ik had vroeger een celebrity crush op: Ik zou het niet weten
Het belangrijkste wat een leraar aan mij verteld heeft is: Dat ik een creatieve persoon ben
Dit is het leukste aan mijn beroep: Je zorgt voor de begeleiding van de toekomstige burgers om goed te zijn in de maatschappij.
Dit is het minst leuke aan mijn beroep: Liever focussen op positieve dingen.
Dit is het leukste aan mijn vak: Leren communiceren met de taal van liefde “la langue d’amour’’
En hierom zou iedereen dit vak/beroep moeten kiezen: Kiezen is iets persoonlijk, ik zou zeggen: kies wat beter bij jouw traject past en wij zijn hier om jou te sturen en adviseren.
Een grappige/leuke situatie hier op school die ik nooit meer zal vergeten: Mezelf presenteren via een toneelstuk tijdens de personeelsavond.
Dit heb ik altijd al tegen deze/die collega(s) willen zeggen: Dank jullie wel dat jullie een groot warm hart hebben voor leerlingen met verschillende culturen.
Verdere opmerkingen: “Het kan zijn dat jullie afkeer van iets hebben, terwijl het goed is voor jullie; en het kan zijn dat jullie van iets houden, terwijl het slecht is voor jullie”
Vond je dit een interessant artikel? Deel het met je vrienden!