#HOOGBEGAAFD
(Hoog)begaafde leerlingen op het Kandinsky College
Na de zomer ontvangen we weer nieuwe brugklasleerlingen. Voor die ouders en onze huidige ouders zijn we benieuwd naar wat onze school (hoog)begaafde leerlingen te bieden heeft.
door Ans Kieskamp
Heidrun Basset, docent Engels en mentor in de bovenbouw werkt als specialist hoogbegaafdheid samen met ondersteuningscoördinator Dorothé Hazenberg. Zij vertellen graag waarom het belangrijk is dat (hoog)begaafde leerlingen zich gezien voelen op onze school en zich blijven ontwikkelen.
Dat leerlingen die (hoog)begaafd zijn mogelijk iets anders nodig hebben was tot vier jaar geleden nog niet zo bekend in onze school. Er zijn leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben om ons onderwijs te kunnen volgen. Ons ondersteuningsteam, dit heette tot vorig jaar zorgteam, heeft hier altijd veel aandacht voor gehad. We proberen te voorkomen dat leerlingen met bovengemiddelde capaciteiten uitvallen en ervoor te zorgen dat leerlingen met plezier naar school gaan en hun talenten juist ontwikkeld worden.
(Hoog)begaafdheid is meer dan een hoog IQ
Onder (hoog)begaafdheid verstaan wij de combinatie van bovengemiddelde cognitieve capaciteit, creatief denkvermogen en passie voor een interessegebied. Wij zetten (hoog) tussen haakjes, omdat er geen eenduidige grens kan worden getrokken tussen begaafd en hoogbegaafd. Er is een aantal leerlingen dat makkelijk leert, een bredere interesse heeft, creatief naar mogelijkheden en oplossingen op zoek gaat, vaak nog goed in muziek en/of sport. Het hoeft zeker niet allemaal samen te gaan, maar (hoog)begaafdheid is meer dan alleen een hoog IQ.
Aandacht is nodig
Het is belangrijk om speciale aandacht te geven aan deze leerlingen, omdat zij net zo afwijken in hun leerbehoefte als leerlingen die maar moeilijk kunnen meekomen. Er zijn leerlingen die het prima vinden zoals het gaat op school. Maar er zijn ook (hoog)begaafde leerlingen die niet happy zijn in school, zich vervelen en veel saai vinden of zelfs uitvallen. En dan is aandacht zeker nodig! We gaan in gesprek met de leerling en ouders, liefst ook met de mentor, afdelingsleider en zo nodig vakdocenten en proberen zo in kaart te brengen wat de leerling wél nodig heeft. Vervolgens gaan we kijken in hoeverre en hoe we dit vorm kunnen geven in school.
“Ik werd geraakt door leerlingen die ondanks duidelijk bovengemiddeld vermogen op school niet uit de verf kwamen. Toen ik dit ook als ouder meemaakte, besloot ik de opleiding tot “ECHA Specialist of Gifted Education” te doen op de Radboud Universiteit. Sindsdien ben ik ermee bezig mijn kennis op school te delen en vorm te geven aan (hoog)begaafdheidsbeleid. Als we inspelen op de individuele behoeften van (hoog)begaafde leerlingen, kunnen ook zij op school blijven groeien.”
- Heidrun Basset
Aantal (hoog)begaafde leerlingen
Wij weten dat we door ons aanbod van tweetalig onderwijs, gymnasium en Chinees veel leerlingen aantrekken die iets meer willen en kunnen. Vaak hebben deze leerlingen op de basisschool al extra uitdaging gehad, in een plusklas gezeten of een klas overgeslagen. Ons tweetalig vwo heeft een enorm onderwijsaanbod en veel leerlingen die dit volgen laten kenmerken van (hoog)begaafdheid zien. We zijn er van overtuigd dat we veel leerlingen nog niet in de picture hebben. Daarom is de scholing voor docenten zo belangrijk en we beginnen te merken dat dit zijn vruchten gaat afwerpen. Steeds meer docenten komen om advies vragen en wij waarderen dit heel erg.
Wat biedt het Kandinsky College?
We hebben er bewust voor gekozen om geen apart onderwijsprogramma voor (hoog)begaafde leerlingen aan te bieden. In plaats daarvan zoeken we, wanneer dat nodig is, samen met de leerling naar manieren om het onderwijs voor deze leerling beter passend te maken. Een belangrijke misvatting is dat deze leerlingen altijd méér, verbreding of verdieping qua lesstof willen. Het gaat vaak om ánders. Een leerling kan meestal feilloos aangeven wat hij of zij nodig heeft. Vaak is dan echt maatwerk nodig. Maatwerk in allerlei vormen. Hierbij valt te denken aan minder opgaven maken, zelfstandig werken in of buiten de les, soms zelfs een aangepast onderwijsprogramma volgen. We hebben een samenwerking met de Radboud Universiteit waar vwo-bovenbouwleerlingen modules kunnen volgen. Het belangrijkste is: de leerling denkt mee over wat nodig is.
“Het is leuk om met verschillende leerlingen in gesprek te gaan als er een ondersteuningsbehoefte is. De gesprekken met de (hoog)begaafde leerlingen leverden verrassende resultaten op. Het is een uitdaging om voor deze leerlingen iets te betekenen.”
- Dorothé Hazenberg
Waar staan we nu?
We worden blij als we van leerlingen, ouders of collega’s te horen krijgen dat onze interventie echt iets heeft opgeleverd voor het welbevinden of de ontwikkeling van een (hoog)begaafde leerling.
Vier jaar geleden zijn we gestart met een bovenschoolse werkgroep. We hadden met elkaar het idee dat we het wiel echt uit moesten vinden. Inmiddels zijn we vier jaar verder en is er een duidelijk beleid, docenten zijn geschoold, er is meer begrip én de directie staat er volledig achter. Er is medewerking vanuit allerlei hoeken in school én we spreken leerlingen die we echt hebben kunnen helpen.