#ONDERWIJSINNOVATIE
Wat kunnen we van elkaar leren?
Schoolplansessie met leerlingen en ouders van Kandinsky en Monnnikskap
door Joris Bovy
Wat vind je het beste dat het Kandinsky College te bieden heeft? En wat zijn aandachtspunten voor de komende jaren waar we als school mee aan de slag moeten?
Deze vragen stelden we de afgelopen weken aan onze collega’s, ook aan onze leerlingenraad en ouderraad. We zijn namelijk bezig met ons schoolplan 2023-2027.
We betrekken na de herfstvakantie een prachtig vernieuwd gebouw. De vraag is: hoe willen we dat ons onderwijs er in dat nieuwe gebouw uit gaat zien?
Tips en tops van ouders
Begin juni hadden we een schoolplansessie met leerlingen en ouders van zowel onze school als van de Monnikskap. De Monnikskap gaat deel uitmaken van onze school dus betrekken we nu ook al de leerlingen en ouders bij de totstandkoming van ons nieuwe schoolplan. De ouders van onze school zijn positief en spreken hun waardering uit over de kwaliteit die onze school levert. Ze zijn te spreken over de communicatie, over de open en positieve sfeer en veilige leeromgeving, over de structuur die we bieden en de kwaliteit van het onderwijs. De begeleiding van het groepsproces bij groepsopdrachten en het omgaan met mobiele telefoons komen volgens de ouders in aanmerking voor verbetering. De discussie over mobiele telefoons op onze school zorgde wel voor de meeste discussie. Volgend jaar gaan we hiermee in elk geval aan de slag.
Tips en tops van leerlingen
Aan de leerlingen en ouders van de Monnikskap vroegen we: Wat wil je meenemen vanuit de Monnikskap naar Kandinsky? De leerlingen en ouders van de Monnikskap kijken uit naar de structuur en goede communicatie die Kandinsky te bieden heeft en hopen kennis van maatwerk en expertise voor leerlingen die iets meer nodig hebben mee te nemen. Onze leerlingen zijn vooral heel tevreden over de sfeer, leuke activiteiten en reizen, de brede keuzes en het ondersteuningsteam. Ze zijn ook kritisch: er wordt te veel papier gebruikt door docenten, de digitale ondersteuning (hoe goed gebruik te maken van laptop en apps zoals Word en Excel) mag beter en de PBS-gedragsverwachtingen mogen weer beter gecommuniceerd en nageleefd worden. Ook willen onze leerlingen dat er meer aandacht besteed mag worden aan de verschillen: ze willen graag meer verdieping in leren van elkaars standpunten, culturen, overtuigingen en geloven. En natuurlijk blijft de omgang met de mobiele telefoon ook bij leerlingen niet onbenoemd.
Al met al een mooie kwaliteitsbasis om op verder te bouwen en een aantal concrete verbeterpunten om de komende jaren onze tanden in te zetten!