#LIFESCIENCE
Erop uit
Voor de projectweek Life Science gaan brugklasleerlingen de natuur in
door Laura Rood
Voor de Nederlandstalige brugklassen stond de projectweek in april volledig in het teken van natuur, één van de vijf thema’s van Life Science. Daar hoorden dus ook passende activiteiten bij: een bezoekje aan boerderijen in de buurt, in het Goffertpark op onderzoek uit en lekker sporten in het bos.
Al op de eerste dag blijkt de noodzaak om eens wat aandacht te besteden aan de natuur en buitenactiviteiten. Wanneer op de eerste dag aan leerlingen wordt gevraagd wie er weleens gaat wandelen in het bos, blijft het namelijk doodstil. Na een paar secondes steekt een heel klein groepje de vinger op – het gaat om minder dan tien procent van de leerlingen. Tijd om de leerlingen naar buiten te sturen en ze te laten zien wat voor moois de aarde ons allemaal te bieden heeft!
Maandag
De projectweek wordt afgetrapt in Lux. Hier bekijken de leerlingen de documentaire ‘Onder het maaiveld’ en luisteren ze naar boswachter Berry Visser. De brugklassers zijn over het algemeen wel enthousiast over de documentaire, al klagen sommige over een gebrek aan actie en de close-ups van insecten die ineens over het beeld glibberen. Matthijs Groeneveld, lid van de projectgroep Life Science, kan er wel om lachen. “Leerlingen verwachten dat ze naar de nieuwe ‘Guardians of the Galaxy’ gaan zodra je het over de bioscoop hebt. Dan sta je wel even gek te kijken, ja.”
Woensdag
De woensdag speelt zich deels af in het Goffertpark. Hier krijgen leerlingen onder andere de opdracht om onderzoek te doen naar het waterleven. Welke beestjes komen er nou allemaal voor? Gewapend met een schepnet worden de groepjes allemaal naar het water gestuurd. Sommige leerlingen gruwelen van de insecten, maar de meeste leerlingen vinden het bijzonder interessant. Er ontstaat een ware competitie: ieder groepje wil graag de meeste beesten ontdekken in het emmertje. Het tweede deel van de dag vindt plaats op school. Leerlingen maken een eigen vogelhuisje. Aan het einde van de dag staat een lange rij vogelhuisjes te drogen in het kunstlokaal.
Dinsdag
Dinsdag staat in het teken van de Chinese taal en cultuur. Eén van de onderdelen is het op papier zetten van Chinese tekens. Geconcentreerd kalligraferen de leerlingen erop los en laten ze elkaar zien wat ze hebben gemaakt. Die dag is er ook een workshop Shaolin Kungfu in de buitenlucht en het schilderen van Chinese kersenbloesem en bamboe.
Donderdag
Op de fiets bezoeken leerlingen twee verschillende boerderijen. Daarvoor moeten ze een stukje fietsen – voor de ene leerling een hele opgave, voor de ander een fluitje van een cent. Op kaasboerderij De Diervoort kijken leerlingen hun ogen uit, maar zijn ze ook erg verbaasd over de geur. “Hoe kan iets dat zo lekker is, zo stinken?” Daarna is het tijd voor boerderij Sfeer van Willems. Hier moeten de schoenen uit en worden leerlingen uitgedaagd om een stukje te lopen over het blotevoetenpad. Enkeldiep in de modder lopen de leerlingen door de mooie oogsttuin in Wijchen.
Vrijdag
Op de laatste dag is het tijd om het bos in te gaan en lekker met elkaar te sporten. Voor de leerlingen zijn er allerlei challenges uitgezet. Zo moeten leerlingen hun ogen dichtdoen en zich vervolgens door een klasgenoot laten leiden door het bos. Nog een keer werken de leerlingen zichzelf in het zweet. In het lokaal wordt gewerkt aan vlogs en daarmee wordt deze tweede projectweek Life Science van dit jaar afgesloten.