#LEESCLUB
Gezamenlijk in een boek duiken
Door Laura Rood
Lokaal 30, donderdag het 6de uur. Wie binnenkijkt, ziet een groepje leerlingen in een cirkel zitten, allemaal een boek op schoot. Het is een bijeenkomst van de leesclub, één van de Xplore-vakken op het Kandinsky College. In dit lokaal wordt de vraag ‘Wie houdt er van lezen?’ door iedereen volmondig met een enthousiast ‘Ja, ik!’ beantwoord.
De leesclub
Vorig jaar begonnen we ermee: de leesclub. Het was een experiment, in het leven geroepen omdat collega Elin Meijnen was genomineerd voor de Jonge Jury debuutprijs. Als school wilden we haar uiteraard steunen én aanwezig zijn bij de prijsuitreiking. Daarvoor moesten we natuurlijk wel eerst haar boek De Tweede Stem lezen – en misschien ook wat van de andere genomineerde boeken. De leesclub was geboren. Een stapel gelezen boeken later vertrok een groep enthousiaste leerlingen naar Rotterdam om aanwezig te zijn bij de Dag van de Jonge Jury – en juichte vervolgens keihard toen Elin de prijs binnensleepte voor beste debuut.
Ook dit jaar heeft het Kandinsky College weer een leesclub. Een klein groepje leerlingen – 12 stuks – dat het leuk vindt om boeken te lezen en hierover in gesprek te gaan met elkaar. Tijdens de allereerste bijeenkomst ging het vooral over de lievelingsboeken van leerlingen. Elke leerling liet trots zijn of haar favoriete boek zien en vertelde daar iets over. “Oh, dat lees ik ook zo graag,” klonk het van alle kanten toen Harry Potter tevoorschijn kwam.
Leesbevordering op het Kandinsky College Lezen is belangrijk. Dat vinden de leerlingen niet altijd even leuk om te horen – lezen is volgens sommige leerlingen vooral Heel Erg Saai – maar onderzoek wijst het keer op keer uit. Om die reden heeft lezen een belangrijke rol binnen de school en stimuleren we lezen (en natuurlijk leesplezier!) zoveel mogelijk. Dit gebeurt bijvoorbeeld door het uitnodigen van schrijvers op school en natuurlijk het leeskwartier . En nu is daar dus ook de leesclub. Lezen hoeft namelijk helemaal niet saai te zijn!
Amarant
In de volgende bijeenkomst gaat het er wat anders aan toe. Alle leerlingen hebben van tevoren het boek Amarant gelezen – een spannend boek dat zich afspeelt in de toekomst. Deze middag wordt het boek besproken aan de hand van zelfbedachte vragen door de leerlingen. De begeleidende docenten – Jojanneke Sengers en ikzelf – doen gezellig mee. Zo wordt er uitgebreid ingegaan op de voorkant van het boek, waar een mot op staat afgebeeld. Ook in het boek zelf komt die mot terug: elk hoofdstuk begint met een afbeelding van een mot of een vlinder. Waarom juist die twee dieren?
Ook de twee hoofdpersonages van het boek, Ceda en Arelle, worden uitgebreid besproken. Nou ja, twee hoofdpersonages… In het boek blijkt halverwege dat beide personages eigenlijk dezelfde persoon zijn. “Maar wie van de twee is nu echt?” wordt als vraag in de groep gegooid. “Zeg maar, is één van de twee echter dan de andere? En welke liefdesrelatie was dan de ware?” Over zo’n lastige vraag moet even worden nagedacht…
Patroon
De leesclub heeft nog een paar bijeenkomsten te gaan. Bij de eerstvolgende bijeenkomst wordt het boek Patroon besproken, over een heftige gebeurtenis tussen twee vrienden. Aan het einde van de bijeenkomst wordt vervolgens gestemd over een derde boek. Ter inspiratie wordt de nominatielijst van de Jonge Jury 2023 gebruikt. In juni wordt deze prijs uitgereikt, dit keer in Utrecht en als leesclub zullen we daar ook van de partij zijn om dit Xplore-uur af te sluiten. Leuk detail: collega Elin Meijnen is dit jaar opnieuw genomineerd. Nu niet voor de debuutprijs – die heeft ze immers al – maar voor de Prijs van de Jonge Jury 2023.