#LIFESCIENCE
“Waarom zit onze klas niet in een rolstoel?”
Projectweek Life Science: klas 2 houdt zich bezig met het menselijk lichaam
door Laura Rood
Vorig jaar hebben we een start gemaakt met Life Science in de Nederlandstalige onderbouw. De meest recente activiteitenweek in oktober stond dan ook helemaal in het teken van duurzaamheid, natuur, klimaat, voeding en gezondheid. Afgelopen jaar is in het Kandinsky Nieuws uitgebreid verslag gedaan van de projectweek van leerjaar 1 met als thema plastic soep.
In dit artikel lezen we over de activiteitenweek van de tweedejaars, getiteld Ons Lichaam.
Murderball
In het tweede leerjaar gaan leerlingen aan de slag met gezondheid. Hun eigen gezondheid, maar ook die van anderen. Vandaar dat de projectweek start met een voorlichting van Stichting Liz. Terwijl leerling Rick vrolijk met zijn speelgoedbal speelt, vertellen zijn begeleiders over hoe dat nou precies allemaal gaat bij Stichting Liz. Daarna kijken de klassen naar de documentaire Murderball, over atleten die rolstoelrugby spelen. De sportscènes maken veel indruk: de beelden van één van de atleten op de operatietafel ook. “Mevrouw, ik ga flauwvallen hoor, als ik straks bloed zie. Wat doet u ons aan?”
Blind sporten
De dag daarna gaan de leerlingen richting centrum. Het programma bestaat uit twee hoofdactiviteiten: een bezoekje aan het MuZIEum en sporten bij NYMA Outdoor Gym. De ene leerling vindt vooral het sporten fantastisch (“Als u denkt, wow, wat slooft hij zich uit: dit is gewoon echt mijn ding!”) terwijl de ander het juist fascinerend vindt om bij het MuZIEum te ervaren hoe het is om blind te zijn. Tijdens de rondleiding moeten leerlingen in het pikdonker onder andere in een bewegend bootje klimmen. Laat mijn hand niet los,” klinkt het paniekerig in het donker, “Ik heb geen droge kleren bij me.”
Kruip in de huid van...
Woensdag is het tijd om onderzoek te doen: elke klas krijgt een casus van een leerling van Stichting Liz. Naar aanleiding van deze casus moeten de leerlingen in groepjes een onderzoeksvraag bedenken én deze zelf beantwoorden na uitgebreid onderzoek. Er wordt bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar functioneren zonder zicht, communiceren met beperkingen en rustig worden na veel prikkels. Klas b2a doet onderzoek naar het uitvoeren van dagelijkse activiteiten in een rolstoel. De leerlingen hebben per groepje allemaal een rolstoel om te gebruiken vandaag. Klas b2b kijkt ondertussen jaloers toe: “Waarom zit onze klas niet in een rolstoel?”.
Stayin Alive
Ook donderdag en vrijdag zijn drukke dagen: een bezoekje van het COC voor een voorlichting over LHBTIQ+, rolstoelbasketbal en goalbal. De leerlingen krijgen ook een cursus reanimeren. De hartmassage moeten ze op de maat doen van het nummer Stayin Alive. “Of Baby Shark,” voegt de instructrice hieraan toe als een reactie uitblijft bij de leerlingen. Zingend beginnen ze direct allemaal op de borst van hun pop te drukken. De rest van de dag blijf ik het bekende deuntje van Baby Shark horen in de gangen.
“Deze week ging dus over ons lichaam en ook over wie je bent. En dat iedereen anders is en dat is gewoon normaal.”
Een bijzonder ganzenbord
Een andere activiteit op de donderdag en vrijdag die veel indruk maakt, is het seksganzenbord. In kleine groepjes speelden de leerlingen deze twist op het klassieke ganzenbord. Hierbij moeten ze vragen beantwoorden als ‘Wat vind jij nou echt romantisch’ (‘Eh ja…. samen voetballen?’) en ‘Wat betekent seropositief?’ (‘Dat je altijd aan het zeuren bent toch, ik ga het opzoeken – oh wacht, dat is wat anders.’). Het is even wennen, maar na een tijdje wordt het steeds makkelijker om de vragen op het kaartje te beantwoorden. Onderwerpen als menstruatie en sexting worden zonder enige gêne besproken.
Mindmappen
De projectweek wordt afgesloten met een korte presentatie van de groepjes. Aan de hand van een mindmap – in de vorm van het menselijk lichaam – vertellen leerlingen wat ze allemaal hebben geleerd en welke onderwerpen de meeste indruk hebben gemaakt. De posters zien er prachtig uit en de leerlingen weten goed samen te vatten waar ze zich mee bezig hebben gehouden. “Deze week ging dus over ons lichaam en ook over wie je bent,” vat één leerling het mooi samen tijdens zijn presentatie. “En dat iedereen anders is en dat is gewoon normaal.”