#ECOSCHOOLS
Samen de school duurzamer maken
Op 1 november heeft rector Joris Bovy een intentieverklaring getekend. Met deze ondertekening verklaren we dat we als school deelnemen aan het initiatief van Eco-Schools.
Eco-Schools, wat is dat nou? Eco-Schools is een internationaal programma van de Foundation For Environment Education dat tot doel heeft "studenten in staat te stellen de verandering te zijn die onze duurzame wereld nodig heeft door hen te betrekken bij leuk, actiegericht en sociaal verantwoord leren." Ik heb Hans Mesman en Willem Kunst, de twee oprichters van het Eco-team bij ons op school, een aantal vragen gesteld.
door Sadan Doumian
Waarom zijn jullie met een Eco-team gestart?
Een paar jaar geleden heeft de directie van onze school besloten dat wij, als school, ons meer willen bezighouden met duurzaamheid en klimaatverandering. Het is een heel groot thema dat vaak terugkomt in het schoolplan. De school heeft de global development goals omarmd, waarbij duurzaamheid en klimaatverandering belangrijke pijlers zijn. De directie was op zoek naar docenten die zich hier voor wilden inzetten. Dat wilden wij graag omdat wij vinden dat deze thema’s veel aandacht verdienen.
Hoe kwamen jullie op het idee van Eco-Teams?
Eco-teams komen voort uit Eco-Schools. Eco-Schools is een wereldwijde organisatie die actief is in 68 landen en wereldwijd doen al ruim 51.000 scholen eraan mee. Wij zijn een van de ruim 160 eco-school-scholen in Nederland. Sinds vorig jaar hebben we Life Science in de Nederlandstalige onderbouw. Binnen Life Science is ook duurzaamheid een belangrijk thema en is aansluiting bij Eco-schools een logische stap.
Wij, docenten, kunnen allerlei dingen bedenken, maar we vinden het belangrijk dat leerlingen centraal staan. Zij vormen het hart voor verduurzaming van binnenuit. Leerlingen mogen zelf met ideeën komen over duurzaamheid binnen onze school. Daarom is er een Eco-team gevormd met 12 leerlingen en wij als docenten. We werken bottom-up, in plaats van top-down.
Alle beetjes helpen: in de kantine hebben we plastic verpakkingen vervangen door papieren zakjes
Jullie hebben doelen vastgesteld voor het Eco-team. Hoe willen jullie deze doelen bereiken?
Het Eco-team maakt voorstellen voor de directie om onze school duurzamer te maken. Enkele doelen nu van het Eco-team zijn bijvoorbeeld bewustzijn om plastic flesjes te vervangen voor een herbruikbare fles, afval scheiden en een kledingruilbeurs op school. Deze doelen willen we op korte termijn bereiken. Er zullen ongetwijfeld doelen bijkomen naarmate we langer bezig zijn. We kunnen genoemde doelen alleen maar bereiken als we ons met zijn allen ook bewust zijn van ons gedrag. Samen kunnen we de school verduurzamen.
“Iedereen doet wat die kan en al die kleine dingen samen, maken het verschil.”
Hebben jullie ook andere ideeën om de school duurzamer te maken?
In mijn lessen aardrijkskunde merk ik regelmatig dingen op, die anders kunnen. In mavo 3 gaat het nieuwe hoofdstuk bijvoorbeeld over water. Dan pak ik bij een leerling een flesje water van tafel en dan vraag ik ‘Is dat nou fijn, dat flesje. Waarom?’ ‘Ja, want het is makkelijker.’ ‘En, is het ook goed voor het milieu?’. ‘Ja, want het is schoon water’. Uiteindelijk maak ik duidelijk dat een plastic flesje water tweeduizend keer duurder is dan een herbruikbare fles kraanwater. Een plastic flesje zorgt voor meer afval en belast het milieu. Bovendien is kraanwater in Nederland super goed, het wordt elke seconde gecontroleerd. Je hoeft in ons land geen flessen water te kopen.
Ik denk dat vakken, zoals natuurkunde, scheikunde, biologie en aardrijkskunde de vakken zijn om het onderwerp klimaatverandering en duurzaamheid te behandelen. Maar uiteindelijk moet elke docent in zijn les hier aandacht aan besteden.
Ook bij een vak als Nederlands kun je best een tekst over duurzaamheid lezen. Door het herhaaldelijk laten terugkomen van deze thema’s in de lessen kun je leerlingen het belang ervan laten inzien. Het is aan het Eco-team, denk ik, om de docenten en leerlingen hiervan bewust van te maken. Dat dit bij iedereen gaat leven. Dat je het er samen over hebt in de pauze of in de lessen. En ook dat iedereen meer kennis krijgt van wat je zelf kunt doen en bijdragen. En vooral wat kun je als individu, als leerling, als docent, zelf doen en wat kunnen wij met zijn allen doen.
Het kan uiteindelijk resulteren in iets heel simpels. Dat een leerling hier op school denkt, ik heb een nieuwe broek nodig en zich afvraagt ‘Wacht eens even, heb ik die broek wel echt nodig’? Dat iemand dan kiest voor tweedehands of ruilen. Als een aantal leerlingen per jaar hierover steeds meer bewust gaat nadenken en handelen, dan denk ik dat het doel van Eco-Schools bereikt gaat worden. Wat kan ik bijdragen? Hoe klein en minimaal het ook is. Iedereen doet wat die kan en al die kleine dingen samen, maken het verschil. Het is niet iets voor pas in de hele verre toekomst. Het is urgent nu!