#VERNIEUWBOUW-I
Vernieuwbouw met gehaktballen
Een dubbelinterview met Fred Aarntzen en Roel te Molder
door Atie le Sage en Ans Kieskamp
Roel te Molder
Willen jullie jezelf even voorstellen?
Mijn naam is Fred Aarntzen, opzichter bij BCC en namens de school houd ik toezicht op het project. >>
<< Ik ben Roel te Molder, uitvoerder bij Rotsbouw en verantwoordelijk voor het reilen en zeilen op de bouwplaats.
Fred Aarntzen
Hoe is jullie taakverdeling?
Roel heeft de dagelijkse leiding en Fred komt een paar keer per week kijken of Roel zich aan de afspraken houdt. Ze komen tijdens de verbouwing onverwachte dingen tegen en die proberen ze dan samen op te lossen om de voortgang en de kwaliteit te waarborgen. Deze voortgang is belangrijk, want met de Kerst moeten docenten en leerlingen naar de bovenverdieping verhuizen, en wordt er beneden verbouwd. Tot nu toe verloopt alles volgens planning, ondanks het feit dat er werkzaamheden zijn bijgekomen.
Wanneer is de verbouwing gestart? En hoe verloopt deze?
Twee weken voor de zomervakantie zijn we begonnen met het grote sloopwerk.
De situatie nu is wel uniek. De hele bovenverdieping is leeg, maar beneden wordt gewoon les gegeven. Tot op heden zijn er geen klachten over overlast gemeld door de conciërges Joël van Thiel en Henri van de Rakt. De aannemer weet dat hij tot 8.30 uur lawaai mag maken. Dus boor- en sloopwerk vindt plaats tussen 7 en 8.30 uur. De rest van de dag is maatvoering, voorbereiding en montage. Dat lukt niet altijd, maar ze doen hun best. Het grove werk wordt buiten schooltijden en in vakanties uitgevoerd.
Zijn er uitdagingen, spannende fases in het bouwproces?
De uitdaging was om de nieuwe installaties alvast voor te bereiden voor de verbouwing op de begane grond. Die moeten door het dak naar beneden gebracht worden. In de herfstvakantie worden de gaten in de vloer geboord.
Woensdag 2 november is een belangrijke dag, want dan worden de luchtbehandelingskasten geplaatst tussen 09.00 en 13.00 uur. Er komt een kraan achter de school. Er wordt gewacht tot de leerlingen binnen zijn en dan gaan wij aan de gang.
Wordt de school ook klimaatneutraal?
Het wordt een ‘frisse’ school, een term om aan te geven dat de lucht regelmatig ververst wordt. Er komen nieuwe, moderne modellen units waarmee ook gekoeld kan worden. Dat kon met de oude units niet. Op termijn wordt bekeken of met zonnepanelen de school nog klimaatneutraler gemaakt kan worden, maar dat is nu nog niet aan de orde.
Hebben jullie al eerder een school verbouwd terwijl de lessen van leerlingen gewoon doorgingen?
De verbouwing van een school is vaak in grote lijnen hetzelfde. Het is strippen en opnieuw maken van. De uitdaging van de vernieuwbouw zit hem in de planning, het overleg met de school en onvoorziene zaken.
Is er contact met leerlingen? Komen zij weleens iets vragen?
Er is geen contact met leerlingen, ook niet tussen bouwvakkers en leerlingen. Het bouwgebied is zo ingericht dat de bouwplaats en het gebied voor leerlingen strikt gescheiden zijn. Dus vrachtwagens en aanvoer van de bouwmaterialen aan de voorkant en de toegangsroute voor medewerkers en leerlingen via de achterkant. De oversteekplaats voor leerlingen op de Grootstalselaan is in verband met de drukke weg niet zo fijn, dus het was een puzzel om dit te verbeteren. Leerlingen en sommige collega’s komen ook aan de voorkant binnen, maar dat is niet wenselijk. Vrachtverkeer en leerlingenstroom mogen elkaar liever niet kruisen, die situatie wil je niet. Deze situatie is inmiddels aangepast, zodat leerlingen veilig en ook via de voorzijde naar school kunnen komen!
En zijn collega’s nieuwsgierig?
De conciërges zijn actief betrokken en ondersteunen. Collega’s komen niet zo snel op de bouwplaats kijken. Misschien omdat het zo gescheiden is.
Hoeveel mensen zijn er dagelijks aan het werk?
Dagelijks werken er rond de 20 tot 25 mensen.
Wat zijn de grote veranderingen in het nieuwe gebouw?
De hoofdingang wordt compleet anders. Er zijn vele installatietechnische veranderingen, daar zul je niet veel van zien, wél ruiken. Het wordt een frissere school. Nu hangt er volgens Fred een bepaalde ‘schoolgeur’. Er komt geen airco, maar de units verversen de lucht en koelen. Er komt een brugklasvleugel bij. In de vleugel krijgt iedere brugklas een eigen lokaal. Eersteklassers hoeven niet meer van lokaal te wisselen. Zo kunnen ze rustig wennen aan het leven op de middelbare school. Via een brug kunnen de leerlingen heel gemakkelijk het hoofdgebouw in lopen.
Wanneer is de vernieuwbouw afgerond?
De tijdsplanning is strak. De kerstvakantie wordt straks gebruikt voor het grote lompe grove werk, zodat na de vakantie beneden rustig verder gebouwd kan worden. Op de nieuwbouw kunnen weersomstandigheden nog roet in het eten gooien. De daken worden nu aangepast. Hopelijk komt er geen te natte periode. Verder komen er noorderlichtkappen op het dak. Dit zijn lichtkoepels in de gangen.
Roel kijkt iedere dag naar de weersvoorspelling. Hij moet een dakdekker inplannen. Gezien het personeelstekort moet hij dan ook zeker weten dat het werk verricht kan worden.
Ze houden elkaar scherp.
Fred en Roel kenden elkaar van tevoren niet. Ze werken in dit project samen en gelukkig klikt het goed. Roel probeert met vaste mensen te werken. Er zijn vaak andere onderaannemers betrokken bij een bouw. Ieder gaat voor zijn eigen werkzaamheden. Als er iets stagneert, dan heeft een ander daar last van. Iedereen wil door. Er moet dus wel samengewerkt worden.
Daarom doet Roel aan teambuilding. Dat doet hij door regelmatig gehaktballen klaar te maken voor zijn mensen of een vrijdagmiddagborrel te organiseren met friet of iets anders.
Voor Fred is het belangrijk dat het contact met Roel goed is. Hij maakt wel praatjes met de mensen, maar hij wil ook afstand bewaren en ze niet van het werk houden.
Er zijn veel partijen betrokken bij de verbouw. Voor Roel en Fred is dit normaal, maar voor ons buitenstaanders is het best ingewikkeld.
Wat vinden jullie het leukst aan jullie werk?
Fred vindt het leukste van zijn werk dat er iets ontstaat. Hij zit in de eindfase van een project in Rosmalen. Eerst was daar niets, een wei. Ze begonnen te heien en 1,5 jaar later staat daar nu een splinternieuwe school. Hij zag leerlingen in het begin binnenkomen en met open mond kijken naar een atrium in de hal. Dat vindt hij fantastisch, je gaat ergens heen en je zet iets neer.
Voor Roel is het ongeveer hetzelfde: mooie dingen maken met heel veel verschillende mensen om je heen. Elke dag is anders, niet alles verloopt volgens planning. Maar als het lukt om het goed te regelen, dan is dat mooi.
Ze houden elkaar scherp.