#VEERKRACHT

Het woord ‘stopcontact’ en meedoen met Archery Tag

Oekraïense leerlingen zijn net Kandinsky-leerlingen

door Atie le Sage

Vanaf half april krijgen circa 30 Oekraïense leerlingen les op het Kandinsky College. Zij wonen van Millingen tot Druten en van Groesbeek tot op de boot in de Waalhaven. Docenten, vrijwilligers, ouders en leerlingen bieden spontaan hun hulp aan. In een mum van tijd staat het programma. Het doel is het bieden van onderwijs, structuur en samen leren en ontmoeten.

In het begin is het onwennig voor zowel leerlingen als docenten. Hoe kom ik naar school? Hoe combineer ik de lessen op het Kandinsky College met de online lessen van docenten in Oekraïne? Welke niveau hebben de leerlingen? Zijn ze gemotiveerd? En wat blijkt ….

Welkom

Op woensdag 13 april lopen enkele Oekraïense leerlingen enigszins onzeker en andere met meer zelfvertrouwen het auditorium binnen voor de kennismakingsbijeenkomst met het Kandinsky College. Rector Joris Bovy en het team ‘onderwijs aan Oekraïense leerlingen’ heten de leerlingen hartelijk welkom. Ze zijn blij en trots deze leerlingen te kunnen ontvangen en onderwijs te kunnen bieden. Wat is het fijn dat de moeder van éen van de Kandinsky-leerlingen de hele bijeenkomst vertaalt en uitleg geeft. Daarmee is het net een beetje minder spannend. De leerlingen krijgen een speciaal gemaakte schoolgids en dan starten de volgende ochtend al de lessen. Leerlingen komen met de (elektrische) fiets of de bus en weten school allemaal te vinden. Sommige leerlingen volgen hun online lessen (al om 7.30 uur) in een aparte ruimte en schuiven daarna aan bij hun klas in het lokaal. 31 leerlingen verdeeld over een groep A in de leeftijd van 12-14 jaar en een groep B in de leeftijd van 15-17 jaar krijgen dagelijks tot 12.50 uur les op school in de vakken Nederlands, Engels rekenen/wiskunde/natuurkunde, burgerschap, beeldende vorming en lichamelijke opvoeding. In de klas zitten leerlingen van verschillende niveaus en verschil in kennis van het Engels bij elkaar.

Huis & Verhuizen

Het docententeam bestaat uit een enthousiaste groep mensen. Docenten van het Kandinsky College, van andere scholen en gepensioneerden. Heel blij zijn de docenten met de vrijwilligers en helemaal met die Russisch en/of Oekraïens spreken en helpen in de klas tijdens de les. Zij vertalen soms, leggen dingen uit: zo is meer aandacht voor de leerlingen en de verschillende niveaus. Ook is er een psychologe die er is voor het welzijn van de leerlingen. Inmiddels zijn we twee maanden verder. Klas B heeft les van de heer Jos van Driel, gepensioneerd docent van de NSG. Hij geeft nu les in NT2 (Nederlands als tweede taal). De leerlingen hebben ieder een les- en een werkboek voor zich liggen en Jos legt de voorzetsels uit aan de hand van afbeeldingen op het digibord. Jos articuleert goed en loopt energiek door de klas armen, benen en het hele lijf gebruikend om hoog, laag, voor, achter, onder enz. in voornamelijk het Nederlands uit te leggen. Af en toe spreekt hij Engels. Daarna maken de leerlingen de opdrachten. Er zijn leerlingen die snel en goed werken. Een andere leerling praat zachtjes met zijn buurman en er zijn leerlingen die het moeilijk vinden. De opdracht wordt klassikaal besproken en leerlingen spreken en geven de antwoorden in het Nederlands. Daarna volgt een oefening als afronding van het onderwerp ‘Huis en Verhuizen’. Op het digibord staat een afbeelding van een groot huis met veel kamers en spullen. De leerlingen moeten alle woorden opschrijven die ze kennen. Jos daagt ze uit. Wie kent er 20 woorden? Wie 25? Wie 35? Leerlingen schrijven, kijken af en op de valreep roept een jongen nog net het woord ‘stopcontact’.

Veerkracht

Ik vraag hen hoe ze de lessen op school vinden. Er zijn leerlingen die ook ’s middags graag les zouden hebben om na de zomer naar de universiteit te kunnen gaan. Andere leerlingen vinden het zo precies goed omdat er zoveel nieuw en anders is en het hoofd aan het eind van de ochtend ‘vol’ is. Bijna allemaal vinden ze het fijn om deze kans te krijgen om lessen te volgen, naar school te gaan, leeftijdsgenoten te zien en inmiddels vrienden te hebben in de klas, op school of in de stad. Groep A heeft gymles van de heer Noud Derks, een jonge docent werkzaam op het SSgN. In het begin ging sporten moeizaam -sommige meisjes willen liever niet rennen met jongens erbij of gymmen. Daarom vroeg Noud een tijdje geleden wat de leerlingen van zijn lessen vonden. Die vonden ze leuk. Daarna vroeg hij de leerlingen wat ze van hun eigen inzet vonden. ‘Tsja, die kon wel iets beter’, antwoordden ze zelf 😊. Vandaag gaan de leerlingen samen met klas b1b van het Kandinsky College Archery Tag doen in de gymzaal. Dit keer kunnen ze bijna niet wachten, zoveel zin hebben ze om te beginnen. Er worden twee groepen gevormd en de leerlingen met masker en boog nemen positie in. Pijlen vliegen over en weer. Er zijn fanatiekelingen, leerlingen die liever op de bank zitten en leerlingen die het een beetje spannend vinden, maar wel meedoen. Wat blijkt…..Oekraïense leerlingen zijn net als Kandinsky leerlingen. Ze zijn gemotiveerd, hebben soms geen zin. Iemand heeft het moeilijk of is de beste. Allemaal zijn ze jong, veerkrachtig en willen ze gewoon graag met leeftijdsgenoten op school zijn!

Perspectief

Tijdens de les Beeldende Vorming van docent Inge van der Veen gingen de leerlingen buiten aan de slag met het thema 'Perspectief'. Een oefening in kijken, tekenen en nadenken over de vraag: welk perspectief heb ik? Hoe kijk ik naar de wereld om me heen?

Vond je dit een interessant artikel?

Deel het via: