#DOORZETTEN
Een machtig avontuur
Semih snuffelt vast aan de universiteit
door Ingrid Veldhuizen
Veel leerlingen brengen veel tijd door op school. Wie niet op school is, heeft vrije tijd. Dan sport je, heb je een baantje of breng je tijd door met je vrienden. Maar nog meer tijd in school stoppen, in je vrije tijd? Dat doen er niet veel. Semih Çetin uit vwo 5 doet dat wél: hij sport graag maar volgt daarnaast een tweejarig traject met de naam ‘Een machtig avontuur’ bij de Radboud Universiteit. Wij zijn nieuwsgierig wat dit programma betekent en praten met Semih over zijn ervaringen in het afgelopen jaar.
Ruiken aan het grote avontuur
Het programma ‘Een machtig avontuur’ wordt verzorgd door het Radboud Pre-University College (PUC) met als doel een brug te slaan tussen het voortgezet onderwijs en de universiteit. Scholieren uit vwo 5 en 6 kunnen zo actief kennismaken met de universiteit, door te snuffelen aan allerlei verschillende disciplines. Leerlingen die opvallen door hun uitstekende resultaten kunnen door hun mentor gevraagd worden om mee te doen. Het programma waar Semih aan meedoet, is een excellentieprogramma gericht op verschillende exacte vakken zoals scheikunde, natuurkunde, wiskunde, biologie en sterrenkunde. Er zijn ook andere excellentie programma’s die zich bijvoorbeeld meer richten op de talen, geschiedenis, rechten en maatschappij.
Semih vertelt dat het programma bestaat uit tien modules verspreid over twee jaar. De eerste module ging over elementaire deeltjes en de laatste module van dit jaar over evolutie. Volgend schooljaar, in vwo 6, zijn er nog vier modules waarbij de laatste zal gaan over sterrenkunde. Van verschillende scholen uit Nijmegen doen er per school een of twee leerlingen uit 5 vwo mee, rond de twintig in totaal. Op dinsdagmiddag volgen deze leerlingen colleges op de universiteit of op de scholen die deelnemen. Semih vertelt dat ze niet alleen colleges volgen maar ook opdrachten maken. Voor sommige onderwerpen moet je een essay schrijven. Andere onderwerpen rond je af met een eindtoets. In het begin was het even wennen. Een andere manier van lesgeven (hoorcolleges, veel luisteren) en lessen volgen op verschillende locaties met wisselende docenten. Inmiddels is de groep leerlingen nu bijna een jaar verder en goed met elkaar bevriend.
Is het iets wat je een medescholier zou aanraden?
Semih geeft aan dat je het alleen moet doen als je het écht interessant vindt. De schoollessen die je op dinsdag mist moet je wél zelf bijwerken. En niet alle lessen zijn even boeiend. Maar het verruimt je blik. Je doet extra kennis op over dingen die je op school niet leert en na twee jaar sluit je het traject af met een welverdiend certificaat. Semih kijkt vooral uit naar de laatste module over sterrenkunde, iets wat goed past bij zijn interesse en mogelijk toekomstige studie. Nog even doorzetten dus.