#GEGROEID


Three years up

door Laura Rood

Een paar jaar geleden gingen ze de basisscholen af om leerlingen te enthousiasmeren voor het Kandinsky College en vertegenwoordigden ze onze school tijdens de Open Dag en de informatiemarkten. Nu zitten onze voormalige ambassadeurs in de derde, vierde en vijfde klas. Hoe gaat het nu met Lisa, Ritaj en Qasem? Hoe kijken ze terug op hun tijd hier op school en wat zijn hun plannen voor de toekomst?

Ritaj Mohamed

(drie jaar geleden ambassadeur, nu mavo 4)

“Veel mensen zijn bang om te spreken maar bij de ambassadeurs heb ik geleerd dat het ook heel leuk is om te spreken.”

Ambassadeurs

Ritaj gaf zich vier jaar geleden op voor de ambassadeurs. Ze vond het namelijk leuk om mee te doen aan dit soort schoolactiviteiten. Bovendien praat ze veel en graag, en dat is iets wat je veel doet als ambassadeur. “Ik had ook teveel vrije tijd, in de eerste,” voegt ze eraan toe. Toen er een mailtje langskwam waarin aan leerlingen werd gevraagd of ze interesse hadden om ambassadeur te worden, twijfelde ze dan ook niet. Ritaj maakte deel uit van de eerste groep ambassadeurs. Eerst volgden de leerlingen een ‘opleiding’. Ze kregen les in spreek- en presentatievaardigheden en oefenden veel met vertellen. Het was belangrijk om je sociaal op te stellen. Nog steeds heeft Ritaj veel aan de kennis die ze toen heeft opgedaan. Als ze nu een presentatie of speech moet houden, vindt ze dat ontzettend leuk. Ze is er ook goed in: ze vertelt over de hoge cijfers die ze heeft gehaald voor voordrachten over onderwerpen als oorlog en vrouwenhaat. “Veel mensen zijn bang om te spreken maar bij de ambassadeurs heb ik geleerd dat het ook heel leuk is om te spreken.”

Nu

Ritaj zit nu in de vierde klas van de mavo: over minder dan een half jaar doet ze examen. Ze is er nog niet helemaal klaar voor – “maar dat komt wel”. Ze heeft tweetalig onderwijs gevolgd: toen ze begon op het Kandinsky woonde ze ongeveer twee jaar in Nederland en was het voor haar gemakkelijker om in het Engels te leren en communiceren. Ze vindt het jammer dat ze in mavo 4 maar weinig van dat tweetalige merkt in de klas. Sinds vorig jaar zit Ritaj ook in de leerlingenraad. “In de leerlingenraad zitten is leuk omdat je dingen kunt bepalen. Je kunt jouw mening delen met de school en die mening wordt ook gehoord, dat vind ik belangrijk.” Zelf vindt ze inclusiviteit heel belangrijk. “Toen ik hier begon, zag je op al het promotiemateriaal vooral Nederlandse kinderen, en geen buitenlandse kinderen. Dat vond ik gek, want dit is juist een school voor iedereen. Nu is dat een stuk beter.”

Toekomst na Kandinsky

Wat ze na haar eindexamen wil gaan doen? Eerst even geen school meer. “Een tussenjaar. Geld verdienen, sparen, mijn rijbewijs halen. Mijn leven een beetje op orde krijgen. Dat eerst.” Ze heeft even gedacht aan ook de havo doen, maar van dat idee is ze toch afgestapt. “Het Kandinsky College is toch echt een school. Je moet huiswerk maken, je hebt vakken die niet direct aansluiten op beroepen die je leuk lijken – daar ben ik wel klaar mee.” Ritaj heeft daarom een ander plan: eerst naar het mbo voor een opleiding op niveau 4 en daarna door naar het hbo. “Iets met politiek of rechten. Ik wil iets doen dat betekenis heeft voor mensen.”

Qasem Qasem

(twee jaar geleden ambassadeur, nu mavo 3)

“De klassenbezoeken vond ik echt het hoogtepunt. Het is gewoon leuk om naar andere scholen te gaan, te vertellen over Kandinsky.”

Ambassadeurs

“Je hebt een goed verhaal, sluit je aan bij de ambassadeurs.” Qasem vertelt dat hij eigenlijk bij de ambassadeurs is gegaan op aanraden van zijn mentor. Zelf twijfelde hij een beetje over zijn Nederlands – hij woonde toen nog geen drie jaar in Nederland – maar zijn mentor was van mening dat het echt iets voor Qasem was. Daar kreeg ze gelijk in. “De klassenbezoeken vond ik echt het hoogtepunt. Het is gewoon leuk om naar andere scholen te gaan, te vertellen over Kandinsky.” Je leert als ambassadeur hoe je voor een groep moet staan, iets waar je later ook nog veel aan hebt. Qasem raadt de nieuwe lichting ambassadeurs wel aan kritisch te zijn op hun foto: met zijn oude portret is hij niet zo blij.

Nu

Nog steeds is Qasem tevreden met zijn keuze voor het Kandinsky College. Hij zit inmiddels in de derde. Hij zit in een gezellige klas, er wordt veel gelachen. Maar, zegt Qasem, het is ook een klas waarin iedereen zichzelf kan zijn. De leerlingen helpen elkaar, wat zorgt voor een goede sfeer. Qasem heeft gekozen voor het profiel T&T (technologie en toepassing). In de eerste periode was de klas bijvoorbeeld bezig met meubels ontwerpen, ook voor de school zelf. Nu zijn ze bezig met koken, in de volgende periode met elektriciteit. Het is heel afwisselend, en dat motiveert. Als ik aan Qasem vraag wat het Kandinsky goed doet, dan noemt hij direct PBS (positive behavior support). Dat we een PBS-school zijn, wordt duidelijk gemaakt met posters en instructies en is terug te zien in de lessen. Ook organiseert de school veel leuke activiteiten. “En het is gezellig met mijn vrienden. Ik ben eigenlijk liever op school dan thuis. Daar is het veel te saai.”

Toekomst na Kandinsky

Qasem heeft het zo goed naar zijn zin op het Kandinsky College, dat het plan is om hier ook de havo af te maken. Misschien daarna zelfs wel vwo, maar zover is het nog niet. En na de middelbare school dan? “Vroeger wilde ik dokter worden maar dat is eigenlijk niets voor mij. De pilotenopleiding lijkt me wel wat, of anders International Business.”

Lisa Wise

(drie jaar geleden ambassadeur, zit nu in vwo-5)

“Probeer er alles uit te halen. Je hebt er namelijk heel veel aan. De presentatievaardigheden die je nu leert, die zijn belangrijk voor de rest van je leven.”

Ambassadeurs

Lisa gaf zich drie jaar geleden op voor de junior class Ambassadeurs, na een tip van haar mentor. Die vertelde Lisa dat het ambassadeurschap vooral ging om laten zien wie jij bent, om jezelf te leren presenteren. De ambassadeurs gingen vervolgens de avondmarkten af om leerlingen uit groep 7 en 8 te vertellen over het Kandinsky College. Volgens Lisa een van de leukste dingen als ambassadeur. "Veel vragen beantwoorden van kinderen. Ja, mensen enthousiast maken voor de middelbare school." Nog steeds kijkt ze met een goed gevoel terug op haar tijd als ambassadeur. Ze vertelt dat ze het zo weer zou doen. Heeft ze nog tips voor de nieuwe ambassadeurs? “Zeker,” reageert Lisa direct. “Probeer er alles uit te halen. Je hebt er namelijk heel veel aan. De presentatievaardigheden die je nu leert, die zijn belangrijk voor de rest van je leven.”

Nu

Lisa zit nu in de vijfde. Ze heeft een extra vak boven de verplichte vakken – “dat vak wilde ik ook volgen” – en doet mee aan de musical. Daarnaast zit ze bij het cheerleadingteam van de school én doet ze aan cheerleading buiten school. Daar traint ze ook nog eens twee teams. Huiswerk? “In de weekenden ben ik daar wel veel tijd aan kwijt – minimaal een uur of 8. Maar dat is ook omdat ik doordeweeks niet zoveel tijd heb.” Naast het ambassadeurschap, zat Lisa drie jaar geleden ook in de leerlingenraad. Inmiddels is ze voorzitter van diezelfde raad. Daarnaast zit ze ook in de PR-commissie van de school. “Ik vind het leuk om mijn mening te laten horen, om invloed te hebben. Ik besteed zoveel tijd op school, dan is het fijn als ik hier ook dingen kan veranderen. En gelukkig kan dat ook, binnen het Kandinsky College. De school luistert naar ons.”

Toekomst na Kandinsky

Wat ze wil gaan doen nadat ze eindexamen heeft gedaan? Lisa heeft nog geen idee. Nou ja, dat klopt niet helemaal. Ze wil wel gaan studeren, maar wat precies weet ze nog niet. Waar is ook nog niet zeker, maar in ieder geval niet in Nijmegen. “Niets mis met de universiteit hier, maar ik wil op kamers. En dan niet hier, gewoon weg. Mijn moeder zegt altijd dat dit de mooiste tijd was van haar leven was, dus ik ben benieuwd.”

Prachtig hoe deze oud-ambassadeurs positief terug kijken op hun ambassadeurschap en ze ook nu en later nog veel hebben aan wat ze toen geleerd hebben!

VOND JE DIT EEN INTERESSANT ARTIKEL?

DEEL HET VIA: