#VOORWOORD
Welkom!
Bij het lezen van de artikelen in deze editie van het Kandinsky Nieuws moest ik regelmatig terugdenken aan mijn eigen middelbareschooltijd. Sommige dingen zijn sinds die tijd niet veranderd. Ook ik had keuzestress, zowel bij het kiezen van mijn vakken in de derde als bij mijn studiekeuze in het examenjaar. Amber en Pien beschrijven hoe het keuzeproces nu veel beter begeleid wordt. Ik had geen kick-off of Xplore vakken…
In heel wat lokalen staan de tafels en stoeltjes nog precies zoals in mijn tijd. Maar daar begint verandering in te komen. Bij Building Thinking Classrooms (BTC) zijn de muren behangen met whiteboards. Ieder whiteboard heeft een eigen cijfer. De tafeltjes staan in groepjes van vier diagonaal in het lokaal. Huib Geboers en Margot Peters leggen uit waarom.
Bijna elke week loop ik even binnen bij Stichting Liz, op hun prachtige plek in de nieuwe vleugel van ons gebouw. Ik heb in mijn jeugd nooit contact gehad met kinderen met een meervoudige beperking. Het eerste contact vond ik met de komst van Stichting Liz dan ook best spannend. Ondertussen geniet ik er wekelijks van dat deze kinderen onderdeel uitmaken van onze school-community. Het is zo mooi om te merken dat er herkenning en contact ontstaat en nog mooier is het om te zien dat een aantal van deze kinderen hier en daar aansluit bij een muziek- of gymles. Leerzaam voor de kinderen van Liz én voor Kandinsky-leerlingen. Ik zou willen dat ik die ervaring vroeger ook gehad had.
4 december voelde ik me ten slotte zelf ook weer even leerling. Ik ging met een groep leerlingen mee op EPAS excursie naar Brussel. Het werd een hele inspirerende trip die ging over samenwerking en verbinding. Precies de thema’s die in 2025 voor Kandinsky College Nijmegen centraal staan. Een heel mooi, geïnspireerd en verbonden 2025 gewenst!
Joris Bovy