#KEUZESTRESS
Profielkeuze
Dit is waar het in de derde om draait; de profielkeuze. Welke vakken ga je volgen in de 4de? Of, nog wat verder vooruit, in welke vakken ga je je eindexamen doen? Kies je N&G, of E&M, C&M of N&T? En welke keuzevakken erbij? Je weet het niet, het keuzemoment komt dichterbij en de keuze is reuze.
Door Amber ten Dolle en Pien de Hond
Kick-off
December, het eind van de tweede periode, start de introductie van de profielkeuze. Vanaf nu gaan leraren, mentoren, decanen en ouders zich ermee bemoeien. Waar het eerst nog een simpele fantasie was, begint het nu zo langzaamaan werkelijkheid te worden. De mentorlessen staan in het teken ervan. Je doet allerlei tests om te kijken wat bij je past. Er zijn Xplore-uren voor precies hetzelfde doel en in de derde periode ga je ook gesprekken voeren met je docenten waarin je overlegt of je wel door moet gaan met dit vak.
Verder komt je decaan in de klas langs voor de zogenaamde kick-off van de profielkeuze. Hij of zij legt dan uit wat de verschillende profielen zijn en bespreekt ze een voor een. Welke vakken verplicht zijn, welke niet. Waar je de keuze in hebt en welke overwegingen je zou moeten maken.
Decaanbezoek
Suzanne Elgershuizen, decaan van vwo, zegt dat je niet moet kijken naar wat je graag voor een beroep zou willen doen, of welke studie je wilt volgen, maar naar de iets nabijere toekomst. Je moet je namelijk oriënteren op de vakken waarmee je je eindexamen kan en wil halen aan het eind van de 4e, 5e, of 6e. Suzanne kwam ook bij ons om de basis van de hele onderneming uit te leggen. Dat nam behoorlijk wat tijd in beslag; ongeveer de hele les.
Zo zie je maar dat het een behoorlijk groot gebeuren is, die profielkeuze. Suzanne gaf ons een blaadje met daarop een overzicht van de profielen. Er is een gemeenschappelijk deel, met vakken die iedereen heeft; een klein deel met vakken die voor een profiel verplicht zijn en een ander deel waar je bepaalde vakken kon kiezen. Bij elkaar heb je dan uiteindelijk 7 vakken. Je moet dan nog een vak kiezen, het is namelijk verplicht om in 8 vakken eindexamen te doen. Dat vak kies je uit een lijst met alle vakken erop, zelfs als die eigenlijk niet bij je profiel hoort. Op onze school is het zelfs mogelijk om een 9e, 10e of zelfs 11e examenvak te kiezen. Deze moet je dan wel zelf plannen en als je pech hebt kan je niet bij de normale lessen ingeroosterd worden en moet je aan zelfstudie doen. Bij vakken als Frans, of Duits kan dat vaak wel, omdat die vakken zo wijdverbreid worden gekozen, maar als je bijvoorbeeld Grieks, of bedrijfseconomie kiest, zijn die vakken vaak niet beschikbaar in de uren dat jij dat bent..
Susanne Elgershuizen
Eigen keus
Als vwo-3-leerlingen hebben wij met deze immense splitsing van paden te maken. Sommigen zijn er sinds de eerste of tweede al mee bezig, anderen denken nu pas: ‘Verdorie, dat is er ook nog!’. Aanvankelijk had ik het gevoel dat het allemaal wel goed zou komen, dat het niet zo’n groot gebeuren is. Nu denk ik daar heel anders over. Het feit dat je er in periode 2 al mee begint, werkt intimiderend. Dat een keuze die zo klein lijkt toch zo groot kan zijn. Het voelt alsof mijn hele leven binnenkort op een splitsing komt dat het middelpunt van richtingen is: een weg naar oost, zuid, noord en west. En deze splitsing wordt, zodra je een deel van een door jou bepaalde weg hebt afgelegd, hermetisch afgesloten, alle mogelijkheden tot terugkeren tegenhoudend. Aan de andere kant is het ergens ook wel een spannend gegeven; je komt dichter bij het eind van je schoolcarrière en je weet dat deze keuze daarbij gaat helpen
Conclusie
In eerste instantie lijkt het misschien niet zo’n grote uitdaging, maar nu het moment dichterbij komt, begint de werkelijkheid door te dringen bij veel leerlingen. Wat eerst eenvoudig leek, blijkt een stuk ingewikkelder. De druk neemt toe: kunnen leerlingen op dit moment al een weloverwogen keuze maken, of ontbreekt er nog cruciale informatie? Het is een spannend proces waarbij inzicht en voorbereiding de sleutel blijken te zijn.
Keuzestress of groot succes?
Door Roos Gielink
Het derde jaar op het middelbaar,
Onderwijs van geschiedenis tot aan scheikunde
Echt een kunde om alles te kunnen.
Het derde jaar op het middelbaar,
Alle vakken en zelfs economie voor het eerste jaar,
Maar misschien is dat in de vierde alweer klaar!
Want wat kies jij voor profiel?
Het vierde jaar op het middelbaar.
E&M of toch NT?
Twijfel jij nog tussen deze twee?
Of toch C&M of NG?
Keuzestress, geen idee.
Wees gerust, de docent helpt je met genoegen,
Zodat jij verder naar de beste keuze kan zoeken!
Hoe dan ook minder vakken,
Bij welke zou jij wel willen blijven plakken?
Zoek het uit en vraag zoveel je wilt,
Want volgend jaar ben jij een bovenbouw-kind
Hopelijk goed gezind en vol vertrouwen
Want dan ga je naar je examen toe bouwen!
Keuzestress of makkelijk besluit.
De bovenbouw docenten kijken er al naar uit!
Dus namens alle medewerkers heel veel succes
En misschien tot volgend jaar in onze les!