#EUROPEANAMBASSADORS
Een dagje Europa in Brussel
Door Joris Bovy
Sinds dit schooljaar mag Kandinsky College Nijmegen zich EPAS school noemen: European Parliament Ambassador Programme School. Een hele mond vol maar wat houdt dit in?
We gaan verschillende onderwijsactiviteiten aanbieden met de Europese samenwerking als thema. Zo gaan we internationale samenwerkingen aan met scholen in Europa, leiden we onze eigen Kandinsky European Ambassadors op en kunnen we één keer per jaar met een groep leerlingen naar Brussel voor een bezoek aan het Europees Parlement en een ontmoeting met een Europarlementariër.
Waar Europa samenkomt
Ik was zelf gek genoeg nog nooit in het Europees Parlement geweest, laat staan dat ik ooit een Europarlementariër heb ontmoet. Ik ging dus graag mee als begeleider! De trip naar Brussel stond niet alleen in het teken van Europese samenwerking maar ook de samenwerking binnen onze scholengroep voCampus stond centraal. Op 4 december verzamelden zich om 7.00 uur al groepen leerlingen van de SSGN, het Stedelijk Gymnasium, het Maaswaal College en onze school om gezamenlijk in een dubbeldekker richting Brussel te vertrekken. Een mooie kans om eens te spreken met leerlingen en collega’s van de andere scholen in onze koepel.
Aangekomen in Brussel startten we met een bezoek aan het Euro Parlementarium, het bezoekerscentrum en museum over de Europese eenwording. Het ontstaan van de Europese Unie was mooi in beeld gebracht en voor mij ook weer een goede opfrisser.
“Samenwerken moet: Er is maar één land: de aardbol, één volk: de mens en één geloof: de liefde.”
Thijs Reuten, Europarlementariër
Samenwerking is key
Hoogtepunten van het bezoek waren wel het bezoek aan de plenaire zaal van het Europees Parlement en de ontmoeting met Europarlementariër Thijs Reuten. Hij hield een inspirerend verhaal over de noodzaak om samen te werken in Europa om de problemen van deze tijd op te kunnen lossen. Over elkaars perspectieven willen begrijpen. Ik was onder de indruk van het verhaal van Reuten, maar minstens ook van de goede vragen die door de leerlingen aan hem gesteld werden.
Waarom heeft Reuten voor Europese politiek gekozen? In Den Haag ging het hem te veel over “punten scoren” en te weinig echt over de inhoud. Waarom toetreding van nieuwe landen zo ingewikkeld is? Andere landen moeten bijvoorbeeld zetels opgeven bij toetreding; het aantal zetels in het parlement is eindig. Is Reuten voor een stemplicht? Een stemplicht zou niet nodig moeten zijn. We moeten meer tijd besteden aan democratie, we zijn het vanzelfsprekend gaan vinden. Verantwoordelijkheid moet je uit jezelf laten komen.
Hij is wel voor verlagen van de stemgerechtigde leeftijd naar 16. Zijn tip aan de leerlingen: Met allerlei opleidingen kan je in de politiek belanden. Ga iets studeren dat je leuk vindt!
Reuten sloot af met een krachtige boodschap: Samenwerken moet: Er is maar één land; de aardbol, een volk: de mens en een geloof: de liefde.
We eindigden in Brussel met een laatste hoogtepunt: lekkere echte Belgische friet. Voldaan en vol inspiratie stapten we weer in de bus naar Nijmegen.
Vond je dit een interessant artikel? Deel het met je vrienden!