#ONDERWIJSINNOVATIE
Onderwijs op De Monnikskap?
De Monnikskap is sinds augustus een afdeling van het Kandinsky College Nijmegen. Op deze afdeling zitten ongeveer 65 leerlingen met een chronische ziekte of lichamelijke beperking. Leerlingen volgen havo- of vwo-onderwijs. Hoe is dat geregeld?
Door Imke Heezen
Waarom De Monnikskap?
Op De Monnikskap is het onderwijs zo georganiseerd dat leerlingen hun eigen tempo kunnen volgen. Is een leerling een tijdje afwezig vanwege revalideren? Moet iemand even een stapje terug doen vanwege bepaalde klachten? Op De Monnikskap wordt hiermee rekening gehouden en dat is voor veel leerlingen nodig om naar school te kunnen gaan. Zo mag een leerling in totaal maximaal twee keer zo lang doen over het behalen van een regulier havo- of vwo-diploma. Daarom is De Monnikskap er.
Welke aanpassingen zijn er?
De lessen zijn in kleinere klassen: er zitten maximaal twaalf leerlingen in de les, maar vaak zijn het er zes of zeven. Leerlingen zijn soms afwezig om medische redenen. Dit maakt niet uit, want leerlingen hebben hun eigen tempo. Dat betekent dat iedereen op een andere plek aan de stof werkt. Sommigen zijn bij hoofdstuk twee en anderen bij hoofdstuk vijf. De docenten helpen iedere leerling persoonlijk.
Leerlingen hebben een persoonlijk rooster. Hierdoor zitten leerlingen niet alleen met hun eigen mentorleerlingen in de klas, maar ook met leerlingen uit andere mentorklassen en jaarlagen. Leerlingen hebben een grote verantwoordelijkheid en zelfstandigheid om zelf te bepalen wat belangrijk is. Als het leerlingen teveel is of als ze tussendoor moeten uitrusten, zijn er twee rustkamers met in iedere kamer een bed en een gemakkelijke stoel om te ontspannen. Voor leerlingen die niet met de trap kunnen, is er een lift.
Door al deze voorzieningen kunnen Monnikskap-leerlingen naar school.