#LIFESCIENCE
Reanimeren voor tweede- en vierdeklassers
Door Sandra Schneider
Wist je...
dat er wekelijks 300 Nederlanders zijn die, buiten het ziekenhuis, een hartstilstand krijgen?
World Restart a Heart Day 2024
Wereldwijd wordt deze dag ieder jaar op 16 oktober georganiseerd. Het thema van World Restart a Heart Day 2024 was ‘Kids save lives’. Er werd aandacht gevraagd voor het belang van reanimatie door omstanders - en dus ook kinderen - bij een circulatiestilstand. Omstanders zijn sneller ter plaatse dan de hulpdiensten. Door sneller te beginnen met reanimeren – de overlevingskans stijgt naar 60% als er binnen 3 à 4 minuten wordt gestart met reanimeren – kunnen meer levens gered worden!
Taskforce QRS
Tijdens de Kandinskyweek eind oktober was de stichting Taskforce QRS vier dagen op onze school om heel veel leerlingen reanimatielessen te geven. De tweedeklassers namen deel aan een introductieles als onderdeel van de Life Science projectweek ‘Ons Lichaam’ en voor de vierdeklassers werd een vervolgles georganiseerd, om dat wat ze twee jaar geleden geleerd hebben op te frissen. Zo zorgen we er voor dat alle leerlingen het reanimeren onder de knie krijgen en volgens een standaard protocol kunnen handelen in een reanimatie-setting.
De lessen worden gegeven door medisch studenten die zijn opgeleid tot reanimatie-instructeur. Sommige instructeurs zijn zelfs oud-leerling van Kandinsky. In de eerste les ligt de focus op het reanimatieprotocol en het oefenen met een reanimatiepop. In de vervolgles komt ook het gebruik van de AED aan bod.
Ashwaq (h4b)
“Iemand reanimeren is eng, maar niets doen, is nog veel enger.”
Saar en Myrthe (b2a)
“De presentatie die werd gegeven, was leuk en interessant. Het gelijk oefenen was heel leerzaam, want als het een keer gebeurt weet je wel wat je moet doen.”
Vicky (b2a)
“Ik vond het reanimeren interessant omdat ik het nog nooit gedaan had en nu weet ik hoe je iemand moet reanimeren en dus dat je iemands leven kunt redden.”
Als je op het Kandinsky College kiest voor Nederlandstalig onderwijs, dan volg je het nieuwe programma Life Science. Activiteiten, projecten en lessen over de thema’s voeding, natuur, duurzaamheid, klimaat en gezondheid. In de onderbouw doe je dit vooral in projectweken. In de bovenbouw kun je onder andere kiezen voor masterclasses en een profielwerkstuk over een Life Science onderwerp. Op onze website lees je meer over Life Science.
Vond je dit een interessant artikel? Deel het met je vrienden!