#KLOOF
De Kloof tussen leerjaar 2 en 3
Nieuwe Druk en Ontdekkingen
De derde klasser: bijna-bovenbouwer, net geen brugklasser. De eerste twee schooljaren zijn voorbij en de vierde komt eraan. Je zit er net tussenin, zowel qua vakken als verwachtingen. Het zou inderdaad een kloof genoemd kunnen worden, in acht genomen dat je overal tussenin zit.
Door Amber ten Dolle en Pien de Hond
Werkdruk
Voor mij was het een behoorlijke overgang: de overstap van leerjaar twee naar drie. De eerste twee jaren waren namelijk als in een roes voorbij gegaan zonder echt enorm hard te hoeven werken. Dat is anders in de derde. Ik merkte gelijk dat er iets veranderd was in de manier van doen van de leraren. Het is nu opletten, want anders mis je belangrijke informatie. En die informatie heb je toch echt nodig als je de toetsweken heelhuids door wilt komen. Waar ik in de eerste en tweede nog een beetje met twee vingers in m’n neus leerde en de toetsen maakte, moet ik er nu veel meer werk in stoppen en echt veel beter plannen. Want een leven achter de boeken is saai als je er geen leven naast hebt. - Pien
De overgang van jaar 2 naar jaar 3 brengt voor mij een flinke toename in werkdruk met zich mee. In de brugklas was het tempo rustig, maar nu zijn de verwachtingen veel hoger. Docenten verwachten dat we zelfstandiger werken en meer stof in kortere tijd verwerken. De hoeveelheid huiswerk is enorm toegenomen, waardoor late avonden eerder regel dan uitzondering zijn. Dit kan overweldigend zijn. Terwijl ik goede cijfers wil halen, wil ik ook mijn sociale leven en hobby's niet verwaarlozen. Het is een uitdaging om de stof te begrijpen en tegelijkertijd een balans te vinden tussen school en vrije tijd. - Amber
Verwachtingen in leerjaar 3 ineens veel hoger
Het begon allemaal rustig met twee jaren in de brugklas. De verwachtingen waren laag; als je een beetje je best deed, was dat vaak genoeg. In het tweede jaar werd het iets strenger, maar je werd nog steeds als een nieuwe leerling gezien. Vaak wordt gezegd dat de brugklas je voorbereidt op de hogere jaren, maar volgens veel leerlingen uit leerjaar drie is dat niet waar. In de derde klas zijn de verwachtingen veel hoger. Docenten vinden dat je, nu je bijna in de bovenbouw zit, je je ook zo moet gedragen.
Maar is dat voor iedereen haalbaar? De late avonden en het vele huiswerk kunnen overweldigend zijn. Het blijft de vraag of deze overgang soepel verloopt voor alle leerlingen, of dat sommigen meer tijd nodig hebben om zich aan te passen. – Amber
Voor mij geldt hetzelfde, het is toch wennen, die overgang. Ik had het al wel verwacht; een vriendin zit hier ook op school, die toenemende verwachtingen, maar dit was toch wel een klap in het gezicht. En inderdaad, de algemene stemming van de docenten is opletten, en meedoen, want jullie zitten nu niet meer in de eerste of tweede, jullie zijn nu zelfstandige, hardwerkende vwo-studenten. - Pien
Maar hoe zit het dan met de verwachtingen van de leerlingen?
We werden de eerste schooldag gelijk bedolven onder allerlei belangrijke informatie, die pas later in het jaar van toepassing is. Denk hierbij aan de pakketkeuze of het Cambridge Checkpoint voor de tweetalige leerlingen. En dan komen er ook nog eens twee extra toetsweken bij. Dit vervormt het algemene beeld wat docenten van ons hebben over wat we kunnen wel een beetje.
Hoe kunnen we dit alles gaan plannen zonder al te veel in de stress te raken? Hoe gaan we een structuur opbouwen waarmee we kunnen leren én enigszins een sociaal leven hebben? Voor ons verhoogt het de druk om te voldoen aan de verwachtingen wel aanzienlijk.
Conclusie
Met dit artikel hebben we zo goed mogelijk proberen te verwoorden hoe het begin van de derde klas door ons is ervaren. Wij vonden bijvoorbeeld dat de werkdruk en de verwachtingen, zowel bij leraar als leerling, sterk toenamen. Kortom, deze ‘kloof’ tussen de tweede en vierde, waarin je zowel met meer vakken als met hogere verwachtingen te maken hebt, was echt wel even wennen voor ons. Vooral ook omdat je niet alleen maar met school bezig wil zijn, maar ook een sociaal netwerk op wil bouwen.