#TTO
OVER GRENSVERLEGGENDE STAGES
In gesprek met de coördinator Internationale Stage
Vorig jaar ging Gretchen Conrad- een instituut binnen ons TTO onderwijs- met pensioen. Het Kandinsky Nieuws sprak met Nyree Vermey, ook een duizendpoot, docent Engels evenals TTO coördinator bovenbouw, die Gretchens taak als coördinator Internationale Stage TTO vwo bovenbouw heeft overgenomen.
Door David Rous
Wat doet een coördinator Internationale Stage?
Ik ben de contactpersoon voor de leerlingen die hun internationale stage aan het organiseren zijn (de leerling regelt voor zichzelf een week in het buitenland waarin ze minimaal 25 uur moeten werken- red.). Ik leg uit wat ze allemaal moeten doen. Ze zijn zelf verantwoordelijk, maar natuurlijk check ik alles en denk ik mee of hun idee haalbaar is.
Als ze terugkomen, beoordeel ik hun reflectie en dan kunnen ze dat afvinken als verplicht onderdeel van hun TTO opleiding.
Heb je al moeilijke beslissingen gehad of leuke stages gezien?
Zeker. Ik heb vorig jaar de taken van mevrouw Conrad al overgenomen in verband met een operatie aan haar knie. Om haar werk zo nauwgezet en duidelijk mogelijk voort te zetten, heb ik bij alle moeilijke vragen en dilemma’s mezelf afgevraagd: ‘Wat zou mevrouw Conrad gedaan of gezegd hebben?”.
Ik heb al erg leuke dingen voorbij zien komen. Er zijn leerlingen die echt wat verder weg zijn geweest, bijvoorbeeld op een basisschool in Amerika. Deze leerling heeft haar hart gevolgd en ze vond het zo leuk. Ik kan erg genieten van leerlingen die iets kiezen waar ze intrinsieke belangstelling voor hebben.
Dus als een leerling na afloop van de stage graag wil blijven of daarna nog eens terug wil, heb ik een goede dag.
“Ik kan erg genieten van leerlingen die iets kiezen waar ze intrinsieke belangstelling voor hebben.”
En zijn er ook problemen die je als coördinator moet oplossen?
Jazeker! Er zijn leerlingen die wat jonger zijn omdat ze versneld in vwo 4 of 5 terecht zijn gekomen. Soms is het dan moeilijk om een stage in het buitenland te vinden als je nog maar zestien bent. Ook zijn er leerlingen die nog nooit weg zijn geweest in hun eentje. Dit is de reden waarom we de stage hebben, dat ze op pad gaan, leren onafhankelijk te zijn, dat ze alleen of met een ander persoon ervaren hoe dat is. Dat is wat mij betreft het grootste leerdoel voor leerlingen: dat ze zich ontwikkeld hebben als persoon. Wat ze geleerd hebben over zichzelf door dit te doen en mee te maken. Zonder ouders. Het is echt een leerzame uitdaging!
Zijn er soms uitzonderingen mogelijk op de regels?
Bij problemen luister ik zo goed mogelijk naar ouders en leerlingen en in overleg met de afdelingsleider kijken we wat het beste past. Het is de bedoeling dat de stage in het buitenland is. Voor sommige leerlingen lukt dat niet.
Een leerling doet dan bijvoorbeeld de stage in Nederland maar wel bij een buitenlands bedrijf. Het idee is dat een leerling alleen gaat, maar ook dat is altijd bespreekbaar met mij. Soms heeft het te maken met de gezondheid of het verleden van een leerling en dan bieden we natuurlijk maatwerk.
Je bent ook TTO coördinator bovenbouw. Waar ben je mee bezig?
Momenteel ben ik druk bezig met het organiseren van een nieuwe reis voor tweetalig vwo 4 naar Ierland en twee uitwisselingen met scholen in Zaragoza en Barcelona voor tweetalig havo 4. De uitwisselingen zijn echt in contact met andere scholen dus dat is precisiewerk omdat je twee programma’s, vakanties, schooltijden met elkaar moet verenigen. Dat vergt een hoop heldere communicatie zoals je je kunt voorstellen.
Tweetalig vwo 4 gaat voor het eerst naar Ierland. Dat is dus een hele nieuwe reis om te organiseren. Een erg leuke uitdaging maar ook veel werk. Omdat ik hiervoor de Schotlandreis organiseerde, weet ik hoeveel het oplevert als leerlingen samen op avontuur gaan. Het zijn herinneringen die ze hun hele leven meenemen. Daar draag ik graag aan bij!