#ZOALSWIJ
KENNISMAKEN VIA JE PROFIELWERKSTUK
Cecilia, Tesnim en Mursal maken hun profielwerkstuk (PWS) over de kinderen van Stichting Liz. Een PWS is een groot werkstuk dat je maakt in je laatste jaar op de middelbare school en betrekking heeft op minimaal één examenvak uit het gekozen profiel. Een PWS bestaat uit een onderzoeksvraag met soms deelvragen, stappenplan, literatuuronderzoek, verzamelen van data, eindconclusie, bronvermelding en een presentatie. Het cijfer telt als onderdeel mee bij het bepalen van de examenuitslag.
Door Atie le Sage

“Stichting Liz is onderdeel van onze school. De kinderen zijn gewoon een beetje zoals wij. Zij leren ook! Anders, en in hun eigen tempo.”
Wat inspireerde jullie om jullie PWS over Stichting Liz te maken?
Tesnim: Stichting Liz is een onderdeel van onze school. Ik vind het belangrijk dat iedereen weet wat Stichting Liz inhoudt. En dat iedereen weet dat de kinderen ook gewoon door onze school lopen en soms doen we dingen samen.
Voorheen heb ik af en toe les gehad waarbij de kinderen aansloten in de les. De les volgen is dan wel iets moeilijker, vanwege geluiden die de kinderen maken. Maar het is ook weer niet heel erg. Je kunt nog steeds opletten en zo.
Cecilia: Veel Kandinsky-leerlingen kennen Stichting Liz niet. Ik vind het interessant om te onderzoeken hoe leren en een les volgen voor de kinderen van Stichting Liz is.
Wat hopen jullie te bereiken met jullie profielwerkstuk?
Mursal: Dat Stichting Liz bekender wordt voor iedereen.
Tesnim: Onze onderzoeksvraag is ‘Hoe ervaren de Kandinsky-leerlingen de aanwezigheid van Stichting Liz? We gaan bij lessen observeren waaraan de kinderen deelnemen. Wat zijn de reacties over en weer? Hoe wordt er gereageerd op geluiden? Helpen de leerlingen de kinderen? Daar zijn we gewoon benieuwd naar.
Mursal: We gaan enquêtes uitzetten in de klassen. Wat weet je al van Stichting Liz? We vragen docenten of ze tijd vrij willen maken in hun les om zo groot mogelijke respons te krijgen.
Tesnim: Tijdens het afnemen gaan we achter in de klas zitten. Zo kunnen we vergelijken wat er in de klas gebeurt overeenkomt met wat ingevuld wordt in de enquête.
Mursal


De INC Awards zijn dé prijzen voor organisaties die uitblinken in inclusie. Zij laten zien dat iedereen kan meedoen in de samenleving, dus óók jongeren met een (ernstig) meervoudige beperking.
Over de INC Awards Over de INC Awards – INC AWARDS – dé prijzen voor inclusie
Over de nominatie van Stichting Liz Genomineerd in de categorie Onderwijs & Opleiding: Stichting Liz – INC AWARDS – dé prijzen voor inclusie
Dit jaar is er ook een publieksprijs. Stem met jouw stem Stichting Liz naar de overwinning. Dat kan hier !
Cecilia
Wat zouden jullie willen leren van de kinderen van Stichting Liz?
Cecilia: Hoe het voor hen is om bij ons in de klas te zitten. En kennismaken met hoe zij leren.
Hoe ga je daar achter komen?
Tesnim: Voor sommigen is praten moeilijk. Dus we gaan heel goed kijken, observeren en filmen. Hoe gedragen ze zich? Welke emoties uiten ze? Wat zijn hun reacties?
Hoe ziet de opzet van jullie PWS eruit?
Tesnim: De onderzoeksvraag hebben en we gaan nog literatuuronderzoek doen. Verder leggen we uit wat we bedoelen met observaties, hoe de enquête in elkaar zit etc.
Mursal: We hebben een stappenplan en een tijdsplanner gemaakt.
Cecilia: We gaan in gesprek met de begeleiders van de kinderen. En we hebben een gesprek met een Kandinsky-docent over het bezoek van de kinderen in de klas.
Wat hoop je dat uit jullie onderzoek komt?
Mursal: Het is niet alleen voor anderen. Wij willen zelf ook graag meer weten over Stichting Liz. We zijn benieuwd hoe zij leren. Hoe zij ervaren. Hoe zij communiceren.
Stichting Liz is genomineerd voor de INC Awards.
Tesnim: Ik ben erg benieuwd of Stichting Liz de INC Awards gaat winnen.
Alle drie: Ja, we kijken enorm uit naar de gala-uitreiking en hebben er enorm veel zin in!
Tot slot:
Cecilia: Ons doel is dat iedereen meer bekend is met Stichting Liz. Dat leerlingen weten dat de kinderen van Stichting Liz gewoon een beetje zijn zoals wij. Zij leren ook. In kleine stapjes in hun eigen tempo!