#VAN60NAAR50
Roosterwijziging: hoe bevalt het huidige rooster?
Sinds dit jaar is er een nieuw rooster. “Joh”, denk je nu vast, “het is een nieuw jaar, natuurlijk is er een nieuw rooster.” Alleen zijn dit keer niet alleen de roosters veranderd, maar ook de lestijden: iedereen heeft nu 50 minuten les in plaats van 60.
Door Pien de Hond

Overgang
Een groot schakelmoment is dit niet; gedurende het vorige schooljaar hadden we standaard een 60-minutenrooster, maar ook geregeld een 50-minutenrooster. “Dat was een drama,” zegt Huib Geboers, docent wiskunde, “Er was bij zowel docenten als leerlingen veel onrust.” Sophie Dijkstra, docent Grieks en Latijn, is het daarmee eens: “Het is wel fijn dat je één specifiek rooster hebt, anders moet je de hele tijd nadenken over wanneer je welke pauze hebt en hoe laat de les is afgelopen.” Beide docenten merken bij hun leerlingen weinig verschil: “Leerlingen zijn eerder onder- dan overprikkeld.”
Voor- en nadelen
“Ik ben kort van stof dus ik vind dit nieuwe rooster helemaal geweldig,” zegt Gabriëlle Körner, docent levensbeschouwing, “Twee jaar geleden, met het 60-minutenrooster had ik vaak echt geen flauw idee wat ik die laatste 10 minuten nog moest doen. Met dit nieuwe rooster merk ik ook dat de aandacht net iets is verbeterd op de wat latere uren van de dag.” Onderbouwleerlingen hebben nog een extra voordeel, namelijk dat zij minder halfjaarsvakken hebben. Daardoor komen die vakken, zoals Frans, geschiedenis en aardrijkskunde, echt tot hun recht.
Voor het eindexamen zijn er geen merkbare nadelen: voor Grieks en Latijn bijvoorbeeld zijn er nu vier lessen in plaats van de drie die er eerdere jaren waren. Je hebt dus meer contactmomenten en dat is wel echt een voordeel; je kan beter meer korte contactmomenten hebben dan minder lange contactmomenten.
Natuurlijk zijn er ook nadelen aan dit rooster. Zo werd er tijdens de vergaderingen vorig jaar over het 50-minutenrooster de indruk gewekt dat de dagen korter zouden worden. Bij sommige docenten is juist het tegenovergestelde gebeurd: zij hebben nu juist meer lange dagen in plaats van de vermoede kortere.
Verder zijn er in de bovenbouw ook meer blokuren. “Misschien is het niet eens een nadeel, maar het moet wel anders”, vindt Huib Geboers. “Om 100 minuten met één vak bezig te zijn, daar is bij leerlingen de concentratie gewoon niet voor. Juist bij wiskunde is het heel fijn als je de stof krijgt en er dan even over na kan denken. Het is hetzelfde als ik ’s morgens om 7 uur opsta en dan achter elkaar mijn ontbijt, lunch en avondeten opeet, dat is niet goed voor je vertering. 100 minuten les over hetzelfde is niet goed voor je kennisvertering.”
Conclusie
Over het algemeen zijn de meningen vooral positief over het nieuwe 50-minutenrooster. Het heeft z’n nadelen, maar die wegen niet op tegen de voordelen die eraan zitten. Zo hebben leerlingen weliswaar minder tijd in de lessen om hun huiswerk te doen, maar ze zijn eerder uit dus hebben ze thuis ook meer tijd om dat te doen. Ook zijn de laatste 10 minuten van een les geen verspilde, maar gewoon invulbare lestijd. Het grootste nadeel is toch wel echt dat er meer blokuren zijn; dat is slecht voor de ‘kennisvertering’. Maar al met al is het toch wel een goed besluit geweest, dat 50-mintuenrooster.