#ONDERWIJSINNOVATIE

Rekenen als stevige basis

Een kijkje bij de nieuwe rekenwerkgroep

Rekenen is niet alleen iets voor de wiskundeles, het komt overal terug. Docent wiskunde Daniëlle Verplanke vertelt enthousiast over haar nieuwe rol als rekencoördinator en de werkgroep die werkt aan een stevige rekenbasis voor alle leerlingen.

Door Madelon de Meijer

Van puzzeltjes naar passie

Wiskunde was voor docente Daniëlle Verplanke altijd al haar favoriete vak. “Op de basisschool vond ik rekenen al leuk,” vertelt ze met een glimlach. “Voor mij waren het gewoon puzzeltjes die ik mocht oplossen.” Die liefde voor cijfers en logica bracht haar uiteindelijk niet alleen bij het vak wiskunde, maar ook bij haar rol als rekencoördinator binnen onze school.

Een werkgroep met een missie

Sinds dit schooljaar is Daniëlle, naast haar lessen, betrokken bij een nieuwe werkgroep die zich richt op het verbeteren van de rekenvaardigheden van onze leerlingen. “Ons belangrijkste doel is dat het rekenniveau omhooggaat,” legt ze uit. “Vooral bij de leerlingen die rekenen echt lastig vinden. Zij lopen daar vaak al vanaf de basisschool tegenaan. We willen hen meer houvast bieden.”

Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft scholen de opdracht gegeven het reken- en taalonderwijs te verbeteren. Het doel is dat elk kind goed leert lezen, schrijven en rekenen, digitaal vaardig is en weet hoe de samenleving werkt. De rekenwerkgroep is onderdeel van deze missie.

“Rekenen is zó belangrijk in het dagelijks leven, van geldzaken tot tijdsbesef. Het zijn vaardigheden waarmee je jezelf in het dagelijks leven redt.”

De rekenkaart: houvast voor elke leerling

Dat houvast komt er in de vorm van een rekenkaart, een praktisch hulpmiddel voor leerlingen. “Op die kaart komen uniforme afspraken te staan,” vertelt Daniëlle. “Bijvoorbeeld: als je een vraag krijgt over procenten, kun je altijd terugvallen op de verhoudingstabel.” Zo hoeven leerlingen niet telkens te gissen naar de juiste aanpak, en leren ze die basisstructuren echt gebruiken.

Rekenen bij alle vakken

De werkgroep bestaat uit een groep enthousiaste docenten van verschillende vakken, waaronder wiskunde, economie en natuurkunde. “We willen zorgen voor uniforme rekenafspraken binnen al die vakken. Want wat leerlingen bij wiskunde leren, herkennen ze soms niet bij economie of natuurkunde. Door die verbinding te leggen, begrijpen ze beter dat rekenen overal terugkomt.”

Tijdens de eerste bijeenkomsten bekeek de groep rekenkaarten van andere scholen om inspiratie op te doen. “We willen vooral een overzichtelijke kaart. Niet te veel tekst, maar wel duidelijke symbolen en stappenplannen die leerlingen helpen om een opgave goed aan te pakken.”

Samen bouwen aan de toekomst

De ambitie reikt verder dan alleen dit schooljaar. “We hopen dat de werkgroep kan blijven bestaan,” zegt Daniëlle. “Dit jaar ligt de focus op uniforme afspraken, maar uiteindelijk willen we ook goed in kaart brengen bij welke vakken welke rekenonderwerpen aan bod komen. Dat kost tijd, maar het is heel waardevol.”

Nouschka Ansems, die de werkgroep aanstuurt, vult aan: “We hebben dit schooljaar bewust tijd vrijgemaakt voor dit project. Het is belangrijk dat we nu investeren in die basisvaardigheden, zodat wat we opzetten ook op de lange termijn blijft bestaan.”

Een wens voor de toekomst

Daniëlle droomt alvast een stap verder. “Ik zou heel graag willen dat er verplichte rekenlessen komen in de onderbouw, ook voor leerlingen die geen wiskunde meer hebben. Rekenen is zó belangrijk in het dagelijks leven, van geldzaken tot tijdsbesef. Het zijn vaardigheden waarmee je jezelf in het dagelijks leven redt.”

Vond je dit een interessant artikel? Deel het met je vrienden!