#INCLUSIE

Samen manga’s tekenen

Daar zitten ze dan. Zesentwintig leerlingen uit de eerste klas van het Kandinsky College, waarvan elf van de Monnikskap en vijftien uit klas b1c. Vandaag is de manga-workshop en de verwachtingen zijn hoog gespannen. Manga zijn strips, die worden gekenmerkt door een specifieke, gedetailleerde tekenstijl. Je leest ze van achteren naar voren, ze komen oorspronkelijk uit Japan en ze zijn ontzettend populair.

Door Elin Meijnen

Hetzelfde en toch zo verschillend

Sommige leerlingen hebben hun eigen manga-boekje bij zich om te laten zien aan de gastdocent. Abdo uit b1c leest veel manga en weet uit te leggen wat het verschil is tussen ‘anime’ (film) en ‘manga’ (strips). Hij is heel enthousiast dat hij vandaag zelf gaat tekenen.

De docent, professioneel kunstenaar Renée Rienties laat een video zien waaraan ze heeft meegewerkt. Deze film heeft op gi-ga-reuzenformaat gespeeld op Time Square New York! En zij gaat ons vandaag les geven!

Dan gaan ze aan de slag. Stap voor stap komen de leerlingen tot een gezicht met typische grote manga-ogen en fladderend manga-haar. Het is leuk om te zien dat zo’n eenduidige opdracht toch leidt tot zoveel verschillende afbeeldingen.

Rust en gezelligheid

Achteraf vroegen we enkele leerlingen hoe ze het vonden. Suze (leerling Monnikskap, 12 jaar) heeft genoten en is thuis zelfs verder gegaan met tekenen. ‘Vroeger maakte ik nooit gezichten, maar dat heb ik vandaag geleerd. Ik ben heel creatief dus de workshop paste heel goed bij mij.’

Op de vraag hoe ze het vond om samen te werken met b1c, haalt ze haar schouders op. ‘Ik vond het prima. Gelukkig was iedereen geconcentreerd aan het werk, dus het was rustig.’

Vind je rust het belangrijkste? ‘Ja,’ antwoordt Suze. ‘Anders krijg ik zoveel prikkels dat het niet meer gaat. Nu was het gewoon gezellig.’ Dit wordt beaamd door Jonathan. Hij vond het leuk om te tekenen en dingen te leren maar het leidde niet tot ‘verbroedering’ zoals hij het zelf zei. ‘Iedereen deed zijn eigen ding. Ik werd geholpen door de hand van Renske, mijn mentor. Dat werkte goed.’

“Vroeger maakte ik nooit gezichten, maar dat heb ik vandaag geleerd. Ik ben heel creatief dus de workshop paste heel goed bij mij.”

- Suze

Suze

Samenwerken

Mirjam Jentjens vertelt dat ze erg blij was met de workshop, maar dat ze zag dat de groepen redelijk gescheiden bleven. ‘Het was een mooie eerste aanzet. Een volgende keer bedenken we meer samenwerkingsopdrachten, zodat er meer contact kan ontstaan tussen de leerlingen.’ Ook Renske Hendriks, mentor van de jongste groep Monnikskappers geeft aan dat het een superleuke dag was en een goede start van de eerste inclusieve activiteit. ‘Volgende keer weer!’

Vond je dit een interessant artikel? Deel het met je vrienden!