#WENWEEK
Een nieuw begin: spannend!
Van groep 8 naar de middelbare school
door Lotte Timmer, v3b
Aan het begin van elk schooljaar is voor de nieuwe brugklasleerlingen een Wenweek. In de wenweek leren de eersteklassers door middel van allerlei activiteiten en spelletjes elkaar en de school goed kennen.
Samen met 200 nieuwe leerlingen loop je het grote en onbekende schoolgebouw in. Hier staan oudere kinderen naar je te kijken, waarvan de meeste veel groter zijn dan jij. In de lokalen staan enge en strenge leraren op je te wachten, met verwachtingen waarvan je niet weet of je er wel allemaal aan kan voldoen. In de wenweek kom je erachter dat het allemaal reuze meevalt.
Zachte landing
In de wenweek doe je leuke en gezellige activiteiten met je klas en mentor, zodat je je bij alle nieuwe dingen meer op je gemak voelt. Loïs Vermeer, gymdocente en een van de organisatoren, vindt: “Het is erg belangrijk dat alle leerlingen een zachte landing krijgen bij ons op school. Dat ze hun klas leren kennen, weten waar alles te vinden is en wat de middelbare school precies inhoudt.”
Niet alleen Loïs doet haar best, ook een aantal ouderejaars helpen bij de wenweek. Deze ouderejaars (tutoren) hebben zich aangemeld om te helpen en doen mee met alle activiteiten en spellen van een klas. Jeroen Weijzig, geschiedenisleraar en mentor van een klas (b1c), zegt: “Ik had dit jaar hele goede tutoren! Die bepalen mede de sfeer. Ik vind het heel erg leuk dat ouderejaars helpen bij de wenweek.”
Crazy Kandinsky
Tijdens de wenweek zijn er allerlei uiteenlopende activiteiten georganiseerd. Van een overnachting met een schoolfeest tot workshops en langsgaan bij de ICT voor je nieuwe laptop. Vooral het schoolfeest vonden veel mensen leuk. Fien Klabbers, eersteklasser, zegt: “Ik heb tijdens het schoolfeest veel gelachen, gekletst en gedanst. Dit was een leuke manier om kinderen te leren kennen, mensen van mijn eigen klas, maar vooral ook van andere klassen. Je kwam ze vaak tegen op het veld of bij spellen. Ik vond dit een leuke manier om de school te leren kennen.”
De spellen waren erg leuk, vindt Meret Kerkhoff, ook nieuw. “Ik vond het Crazy Kandinsky spel het leukste van de wenweek. Hierbij moest je met je hele klas allerlei leuke en gekke opdrachten doen, zoals de vogeltjesdans dansen. Ik heb super veel gelachen tijdens dit spel.”
“Ik vond dit een leuke manier om de school te leren kennen.”
- Fien Klabbers -
Goed voorbereid
Tijdens de wenweek worden er veel dingen georganiseerd, maar het is toch op de eerste plaats bedoeld als voorbereiding op het begin van de lessen. Er worden dingen uitgelegd over het gebruik van je laptop en je wordt rondgeleid door de school, zodat je weet waar de lokalen zijn.
Meret Kerkhoff vond dit heel fijn. “Alles werd goed uitgelegd. Door de wenweek hoefde ik niet meer te zoeken naar de lokalen.”
Ook Fien Klabbers was erg blij met de voorbereiding. “Het was erg fijn dat alles met je werd doorgenomen. Hierdoor wist ik al veel.”
Eerste, echte schooldag
Tijdens de activiteiten van de wenweek gaan de kinderen ontspannen met elkaar om. Ze leren elkaar, de mentor en de school kennen. Door veel met elkaar op school te zijn, kunnen ze de maandag erna (de eerste, échte schooldag!) makkelijker over de drempel stappen.
Duik in het verleden
De wenweek wordt al vele jaren met succes georganiseerd op het Kandinsky College. Het is een mooie start van het schooljaar voor de nieuwkomers. Meret en Fien hebben allebei het gevoel dat ze goed voorbereid aan het begin van de middelbare school begonnen.
Ook Loïs Vermeer en Jeroen Weijzig kijken er met tevredenheid op terug. Op haar middelbare school werden geen introductiedagen georganiseerd. Dit vond ze erg jammer.
Voor geschiedenisdocent Jeroen Weijzig is het een te diepe duik in het verleden: “Dit was meer dan 35 jaar geleden, dit kan ik me echt niet meer herinneren.”