#ONDERWIJSINNOVATIE
Ik kan het niet, of ik kan het nóg niet? Dat is een groot verschil.
door Klinte de Rijck
Het Kandinsky College zet vervolgstappen in de wereld van onderwijsinnovatie met het implementeren van didactisch coachen. Dit schooljaar zijn twintig docenten en het voltallige MT van onze school begonnen aan een opleiding didactisch coachen en het is de bedoeling dat alle docenten dit voorbeeld de komende jaren zullen volgen. Maar wat houdt didactisch coachen eigenlijk in en waarom is het zo belangrijk? In dit artikel duiken we in de wereld van didactisch coachen en ontdekken we waarom het niet alleen het leren zal bevorderen, maar ook de motivatie en de zelfregulatie van leerlingen op het Kandinsky College.
COACHEND LESGEVEN
Het beeld dat docenten alleen rechtlijnig kennis overdragen door te zenden, zenden, zenden is achterhaald. De rol van de docent is aan verandering onderhevig. Op het Kandinsky College vinden we het namelijk belangrijk dat er steeds meer verantwoordelijkheid komt te liggen bij de leerling zelf als eigenaar van zijn of haar ontwikkeling. En de docent begeleidt daarbij. Dit vraagt meer om coaching dan om het klassieke onderwijzen.
Didactisch coachen is dan ook een manier van lesgeven waarbij de docent meer als een coach optreedt dan als iemand die alleen informatie overdraagt. De docent helpt de leerlingen om zelf te leren en te groeien. Dit gebeurt door vragen te stellen, feedback te geven en te helpen bij het denken over wat ze leren. In plaats van alleen antwoorden te geven, helpt de docent de leerlingen om zelf antwoorden te vinden. Dit maakt het leren leuker en zorgt ervoor dat de leerlingen zelfstandiger worden. Het doel van didactisch coachen is om de leerlingen te helpen hun eigen doelen te stellen en hen te ondersteunen om deze doelen te bereiken: ik kan het niet, of ik kan het nóg niet? Dat is een groot verschil.
FEEDBACK OP MAAT
Het mooie is, dat didactisch coachen eigenlijk helemaal niet zo anders is. Het sluit namelijk naadloos aan op hoe we het nu al doen en waarvoor de leercirkel al enige tijd de basis vormt: feedback staat centraal en als docent willen we niet slechts meten of de stof is begrepen, maar we willen weten hoe een leerling leert, wat zijn potentieel is en hoe dit het beste kan worden aangesproken. Ook didactisch coachen gaat uit van hoge verwachtingen: mensen hebben al heel veel kwaliteit in huis en worden geholpen die kwaliteit uit te bouwen. Als je je eigen kwaliteiten goed kent en als je deze bewust kunt inzetten, dan bereik je meer met minder energie. Als docent zeg je dus niet tegen een leerling: “Lees opdracht A eens opnieuw en gebruik je liniaal”, maar “Bij het maken van de vorige vraag heb je een ontzettend slimme tactiek gebruikt om tot het juiste antwoord te komen. Hoe zou je die tactiek nu ook in kunnen zetten om andere vragen te maken?”
Didactisch Coachen is dus een vorm van interactie tussen leerling en docent, waarbij de docent feedback geeft aan de leerling én vragen stelt aan de leerling om het reflectieproces te bevorderen. De werkwijze is erop gericht om niet alleen het leren te bevorderen, maar ook de motivatie en de zelfregulatie van de leerling.
Met behulp van didactisch coachen verwerft de leerling inzicht in zijn eigen leerproces en in zichzelf. Het leert leerlingen om over zichzelf na te denken en daarover te kunnen vertellen. Waarom doe ik het zo? Wat vind ik ervan? Wat kan ik? Wat wil ik? Dit helpt leerlingen om gemotiveerd en effectief te leren, terwijl ze tegelijkertijd waardevolle levensvaardigheden ontwikkelen.
Vond je dit een interessant artikel? Deel het met je vrienden!