#SAMENSMELTING
Ontmoeting leerlingen Monnikskap en Kandinsky
Dinsdag 23 april bij de Monnikskap
Door Judith ter Heerd
Zitten ze dan allemaal in een rolstoel?
De leerlingen van t2a, t2c, t2d en t2e komen schuchter de gymzaal van het Dominicus College binnen. Is dit waar ze moeten zijn? Best wel spannend. Niet alleen vanwege de onbekende locatie, maar vooral ook vanwege het onbekende gezelschap. Vandaag hebben deze leerlingen een activiteitendag samen met ongeveer 25 leeftijdsgenoten van de Monnikskap.
In de mentorles is deze dag voorbesproken. Wat was dat ook alweer, De Monnikskap? Verschillende leerlingen legden de link naar Stichting Liz, waar jongeren met een meervoudige beperking zitten. Dat is het dus niet! De leerlingen van de Monnikskap hebben geen verstandelijke beperking, maar zijn fysiek niet in staat om onderwijs te volgen op een reguliere school. “Zitten ze dan allemaal in een rolstoel?” vroeg één van mijn mentorleerlingen. Nee dus, er zijn slechts enkele leerlingen in een rolstoel en bij het merendeel van de Monnikskapleerlingen zie je hun beperking helemaal niet aan de buitenkant. Denk aan een stofwisselingsziekte of NAH (niet-aangeboren hersenletsel). Dat laatste vinden mijn leerlingen spannend: als je niet aan iemand ziet wat hij heeft, hoe kun je er dan rekening mee houden? En is het onbeleefd om te vragen wat iemand precies heeft of is dit juist een goede gespreksopener? We gaan het meemaken…
Speeddates
De activiteitendag wordt begeleid door medewerkers van Breek Academy; zij zijn gespecialiseerd in sociaal-emotionele ontwikkeling in het onderwijs en hebben al eerder samengewerkt met de Monnikskap. Na een gezamenlijke aftrap in de aula, worden de leerlingen in vijf groepen van ca. 25 leerlingen verdeeld. Onwennig zitten we met elkaar in een kring. Wat gaat er nu gebeuren? We starten met speeddates: korte praatjes met steeds een andere gesprekspartner. Al snel is het ijs gebroken. Er volgen andere activiteiten, steeds bedoeld om leerlingen met elkaar in gesprek te laten gaan en om overeenkomsten te vinden. Langzamerhand verschuiven de onderwerpen van luchtige zaken als hobby’s en saaie schoolvakken naar meer persoonlijke onderwerpen. Waarvoor ben je bang? Wat zijn je goede en slechte eigenschappen? Leerlingen leren niet alleen elkaar, maar ook zichzelf beter kennen.
De ochtend wordt weer gezamenlijk afgesloten in de gymzaal. Waar de leerlingen ’s ochtends nog samenklitten met hun eigen klasgenoten, zitten ze nu veel meer door elkaar. Een mooie eerste aanzet naar de vele ontmoetingen die hopelijk gaan volgen de komende jaren!