#LIFESCIENCE
Twee jaar Life Science, hoe is dat nou?
Door Tamar van den Heerik & Gulia Dzjndoyan (klas b2c)
In het eerste en tweede jaar op het Kandinsky College hebben we vier projectweken gehad over plastic, natuur, gezondheid en klimaat. Hieronder vertellen we wat we gedaan hebben en over onze plus- en minpunten van deze projectweken.
Projectweek 1, leerjaar 1 – plastic
We kregen in Lux een documentaire te zien over Greta Thunberg. ‘Ik vond de film wat te lang duren, maar het hoorde wel duidelijk bij het onderwerp plastic’, zegt Gulia. ‘Het stuk waarbij je het leven van Greta te zien kreeg, vond ik ook wel interessant.’
‘Ik vond het onderzoek naar plastic deeltjes in bijvoorbeeld lippenstift of parfum heel leuk om te doen, omdat we door microscopen mochten kijken en zelfs ook nog een plastic-vrij zeepje maakten’, aldus Tamar.
Pluspunt: programma paste goed. Minpunt: documentaire mocht korter.
Projectweek 2, leerjaar 1 – natuur
In deze projectweek hebben we heel veel gedaan. We zijn naar een kaasboerderij geweest waar we bij het hele proces van kaas maken hebben meegekeken. Op het einde van die dag mochten we ook wat dingen kopen in het eigen winkeltje van de kaasboer en kaas proeven. ‘Het was leuk, maar het stonk heel erg en ik werd er best misselijk van’, zegt Tamar. ‘Je moest ook heel ver fietsen, maar uiteindelijk was je wel bij een leuke kaasboerderij.’
Ook maakten we een tekening van een Chinese boom en leerden we onze naam schrijven in het Chinees. Op een andere dag zijn we bij de Goffert in een natuurtuin geweest waar we kikkervisjes en andere vijverdiertjes gingen vangen om die te onderzoeken. Natuurlijk gooiden we die daarna gewoon weer terug. ‘Het blotevoetenpad, dat we ook hebben gedaan, vond ik zelf het leukst nadat je gewend was aan de kou,’ vult Tamar aan. Aan het einde moesten we een video maken over de hele projectweek. Die video werd ook beoordeeld.
Pluspunt: veel verschillende locaties en een leuk/leerzaam programma. Minpunt: lange afstanden die je moest afleggen waar soms te weinig tijd voor was.
Projectweek 1, leerjaar 2 – gezondheid
In de gymzaal kregen we een yogales om tot rust te komen. Je leerde op gezonde manieren adem te halen. ‘Ikzelf werd hier een beetje slaperig van, omdat het aan het begin van de dag was’, zegt Gulia. De dag was niet alleen rustig, na de yogales zijn we meteen doorgegaan naar een zwaar lesje bootcamp bij het NYMA-terrein. We moesten boomstronken sjouwen helemaal over de Oversteek, touwtje trekken en met je laatste adem weer terug lopen mét de boomstronken. ‘Ik vond dit naar mijn mening de stomste dag. Ik ben niet zo van het heel intensief sporten dus het had wat minder zwaar en streng mogen zijn.’
We zijn naar het Dominicus College geweest waar we geleerd hebben hoe je met een handicap toch door het leven kan. We hebben toen een film gekeken. ‘De film was soms een beetje heftig, maar al met al wel heel leerzaam.’
Pluspunt: sportief en veel buiten school. Minpunt: intensieve, lange week.
Projectweek 2, leerjaar 2 – klimaat
Deze projectweek was natuurlijk het leukste van allemaal. We zijn namelijk naar Bremen geweest! Om half 7 ’s ochtends zijn we vertrokken en hebben we een lange busreis gehad van 6 uur, met een pauze bij de McDonalds.
We kwamen aan bij het Klimahaus in Bremerhaven. Daar waren allemaal kamers in verschillende klimaten, waar je je kon inleven in dat leefgebied. Vanuit daar zijn we verder gereden met de bus naar een heel lekker restaurant genaamd El Mundo, waar een buffet voor ons klaar stond. Daarna door naar ons hostel om onze spullen kwijt te kunnen en hup lopend naar de film (Back to Black). ‘Ik vond deze film erg interessant omdat mijn moeder zelf ook soms liedjes van Amy Whinehouse zingt in cafés’, zegt Tamar. Toen we terugkwamen in het hostel moest iedereen gaan slapen, maar dat gebeurde bij ons op de kamer niet echt, haha. We hebben eigenlijk tot 5 uur in de ochtend spelletjes gespeeld en gepraat over de gekste dingen.
Toen het eenmaal tijd was om op te staan, gingen we ontbijten in groepjes in een kleine ruimte met een ontbijtbuffet. ‘Het eten was lekker en er was zelfs chocolademelk.’ In de middag kregen we een speurtocht door de binnenstad van Bremen, dat vonden we wat minder leuk. Het shoppen daarna was echt súper súper súper leuk! Toen de dag afgelopen was, reden we weer terug naar Nederland en mochten we op kosten van de school (jaja) eten halen bij de Mac. Daarna was de dag pas echt afgelopen en kwamen we rond 10 uur weer aan in Nijmegen.
Pluspunt: reisje naar een ander land en de ervaring om te reizen in de bus. Minpunt: lange busreis en de groepjes voor het hostel waren door de docenten gemaakt.
Al met al vonden we alle projectweken een hele leuke ervaring met zijn allen en mag dit programma best nog een keer uitgevoerd worden!
Life Science
Als je op het Kandinsky College kiest voor Nederlandstalig onderwijs, dan volg je het nieuwe programma Life Science. Activiteiten, projecten en lessen over de thema’s voeding, natuur, duurzaamheid, klimaat en gezondheid. In de onderbouw doe je dit vooral in projectweken. In de bovenbouw kun je onder andere kiezen voor masterclasses en een profielwerkstuk over een Life Science onderwerp. Op onze website lees je meer over Life Science.
Vond je dit een interessant artikel? Deel het met je vrienden!