#CULTURELEDIVERSITEIT
Kandinsky College viert de Internationale Dag van de Culturele Diversiteit
“Het is goed dat we ons mogen uiten over onze cultuur.”
Door Laura Rood
Leerlingen van het Kandinsky College hebben allerlei verschillende culturele achtergronden: tijd om daar een keer bij stil te staan. De Nederlandstalige brugklassen vierden op 21 mei daarom de Internationale Dag van de Culturele Diversiteit.
Een feest voor oog & oor
De dag wordt afgetrapt in het auditorium door docenten Hicham Hamdaoui (Frans) en Eefje Benning (muziek). Leerlingen dragen T-shirts met de naam van hun geboorteland of brengen vlaggen mee naar binnen (“Is er geen vlaggenoptocht? Dan houd ik de vlag straks wel gewoon een tijdje omhoog.”).
Beide docenten vertellen over hun ervaringen met verschillende culturen, zowel thuis, op het werk als op reis. Naast vertellen pakt meneer Hamdaoui ook de microfoon om te zingen. Er wordt enthousiast meegeklapt en leerlingen wuiven met hun vlag.
Kletskaarten
Daarna gaan de leerlingen in groepen uiteen. Ze gaan in groepjes van vier eerst met elkaar in gesprek aan de hand van kletskaarten. Met behulp van vragen als ‘Welke feestdagen vier jij thuis?’ en ‘In welke taal denk jij?’ leren leerlingen elkaar beter kennen. De vragen brengen allerlei verschillende gesprekken op gang. “Moeten mensen bij jou thuis ook de schoenen uit doen? Bij ons ook! Echt raar vind ik dat, als mensen dat niet doen.”
De tweede opdracht is het maken van een kwartet over verschillende landen. Leerlingen zijn zelf vrij in het kiezen van onderwerpen. “Ons groepje houdt van eten, dus al onze kaarten gaan over eten,” legt één van de leerlingen uit. “We weten alleen niet zo goed welk eten nou typisch Turks is. We kennen alleen de Turkse pizza omdat ze die hier op school verkopen.”
Foodsharing
De dag wordt afgesloten met een picknick op het grasveld achter de school. Het Kandinsky College heeft natuurlijk gezorgd voor wat lekkers maar leerlingen zijn zelf ook de keuken ingedoken. Allerlei gerechten worden met elkaar gedeeld. “Ik heb pizza rolls gemaakt, wil je er ook eentje?” vraagt een jongen. Heeft hij dan toevallig ook een Italiaanse achtergrond? “Nee, maar Italiaans eten is wel het allerlekkerst.”
Tijdens de picknick hebben de leerlingen het over de dag. “Het is goed dat deze school ook iets doet met de andere culturen,” vertelt een groepje meisjes uit klas b1b. “En dat je jezelf kunt uiten en iets kunt vertellen over je eigen cultuur. Daar wordt normaal niet zoveel mee gedaan.” Met andere woorden, dit is voor herhaling vatbaar? “Zeker,” antwoordt één van hen. “Het is natuurlijk altijd goed als er lessen uitvallen en dan is dit nog nuttig ook.”