#XPLORE
Zin om te ontdekken?
Met Xplore kan dat
De meeste scholen hebben vakken als wiskunde, Engels, en biologie. En misschien ook wel Grieks, of Chinees. Saai! Om dat elke dag van de week te moeten volgen, dag in dag uit, zonder variatie. Wat nou als je kon breien, of boksen, of pijl-en-boog kon schieten? Hoe zou het zijn als je hulp kreeg met dat verhaal dat je aan het schrijven bent? Of als je mee kon helpen de musical voor te bereiden? Xplore heeft het allemaal en nog meer.
Door Amber ten Dolle en Pien de Hond
De essentie van Xplore
Maar wat is Xplore nu eigenlijk? Wij vroegen het aan een leerling. “Xplore is een keuzevak waarin je een of meerdere activiteiten doet in een groep.” Zegt Denco, een leerling die hier nu voor het tweede jaar op school zit. “Deze activiteiten zijn meestal dingen die je niet zo goed of wel goed kent én waar je meer over zou willen weten. Zo heb ik schaken gekozen. Ik heb dat op de basisschool gedaan. Ik vond dat toentertijd erg leuk en wilde er meer over leren.”
De Xplore-vakken worden uitgelegd tijdens de Xplore-markt, een soort kermis waarin de verschillende docenten van diverse Xplore-vakken hun activiteit promoten. Dit doen ze met leuk uitgedoste kraampjes in de aula. Als leerling loop je dan rond en als je iets ziet wat je wel aanstaat, blijf je staan om meer informatie te vragen. Volgens Denco werd alles goed uitgelegd. Dat is natuurlijk fijn, in aanmerking genomen dat je de rest van het jaar aan je gemaakte keuze vastzit.
Organisatie
Zo’n groot iets gebeurt natuurlijk niet vanzelf, daar zitten dagen en weken van organisatie achter. “Vooral voor de roostermakers is het veel werk. Zij moeten immers veel schuiven omdat Xplore naast de gewone klassenindeling loopt. Dan kan het lastig zijn om voldoende tijd en ruimte in het rooster te vinden. De brede keuzevrijheid binnen Xplore betekent ook dat leerlingen projecten doen die sterk van elkaar verschillen. Dit vraagt veel van de organisatie, zoals het regelen van verschillende materialen, externe contacten en het beoordelen van uiteenlopende eindproducten. Omdat Xplore vaak meerdere weken of maanden beslaat, is een duidelijke langetermijnplanning essentieel. Onvoorziene omstandigheden, zoals een ziekmelding van een begeleider of problemen met externe partners, kunnen de continuïteit van het programma verstoren. Het vraagt om flexibiliteit en veerkracht van zowel de organisatie als de betrokken leerlingen.
Xplore door de ogen van docenten
Wat Xplore écht bijzonder maakt, zijn de docenten die met enthousiasme deze lessen tot leven brengen. Ze nemen hun passies mee de klas in en geven leerlingen de kans om iets nieuws te ontdekken. Zo vertelt LO-docent César Peren (cheerleaden in jaar 1, flag football in jaar 2) dat hij geniet van de kans om onderwerpen te behandelen die je normaal niet in een lesprogramma tegenkomt. Renske Hendriks, Frans docent (grime jaar 1), sluit zich daarbij aan: "Het leukste is dat je vanaf de eerste les meteen aan de slag gaat. Hierdoor kun je veel leren en uitproberen."
Wat de docenten vooral waarderen, is de motivatie van de leerlingen. Door het brede aanbod kiezen leerlingen vaak iets wat hen écht interesseert, en dat zie je terug in hun enthousiasme. Xplore is voor zowel leerlingen als docenten een kans om verder te gaan dan de standaard lessen en echt plezier te hebben in het leren.
Conclusie
Xplore-vakken vormen een waardevolle aanvulling op het reguliere lesprogramma. Ze geven leerlingen de kans om hun horizon te verbreden, wat niet alleen hun motivatie, maar ook hun inzet naar nieuwe hoogten tilt. Dit alles zou echter niet mogelijk zijn zonder de toewijding en passie van de docenten, die met zorg en enthousiasme deze unieke lessen vormgeven. Xplore laat zien hoe onderwijs kan inspireren als leerlingen én docenten samen iets bijzonders creëren.