#OUDERRAAD
Een spannende start
Door Rogier de Mandt
We zijn alweer een tijdje onderweg in het schooljaar, en de brugklasleerlingen zullen zich inmiddels wel hebben aangepast aan hun nieuwe omgeving en manier van onderwijs. Dit geldt ook voor onze dochter, zij is dit jaar gestart op De Monnikskap.
De start was best een beetje spannend voor haar, maar ook voor ons als ouders. Hoe gaat ze het doen? En vooral: hoe ervaart ze de nieuwe school? De basisschooltijd was niet altijd even makkelijk voor haar. Onze dochter kon niet altijd meekomen vanwege haar belastbaarheid en het feit dat ze vaak ziek was.
Wat doe je dan om haar het best mogelijke onderwijs aan te bieden? Dit was een moeilijke keuze, die ons veel zorgen bracht. Hoe kunnen we haar een toekomst bieden die ze verdient als er geen goede onderwijsmogelijkheid is? En toen was daar De Monnikskap! Een havo- en vwo-afdeling voor leerlingen met een lichamelijke beperking of chronische aandoening. Een unieke school in Nederland! Er ging een wereld voor ons open. In Nederland zijn er geen scholen die zich specifiek richten op havo/vwo-leerlingen met deze behoeften. De mogelijkheid om het onderwijs aan te passen aan de individuele belastbaarheid en behoeften van elke leerling is uniek. Het flexibele schema, de optie om langer over het diploma te doen, en de integratie van zorg in het onderwijsproces zijn allemaal voorbeelden van deze maatwerkbenadering.
We wisten niet wat we hoorden toen we in gesprek gingen om te kijken wat de school voor onze dochter kon betekenen. Het klonk bijna te mooi om waar te zijn. Dit was precies wat we zochten. Toch bleven er vragen in ons hoofd rondspoken. Hoe doen ze dat dan? Wat als onze dochter maar kort elke dag naar school kan, of misschien maar drie of vier dagen per week? Wat als er zorg nodig is op school? Op al deze vragen kregen we antwoord: geen probleem, heel veel is mogelijk bij ons. Ze kijken per leerling naar de behoefte en passen het rooster daarop aan. Mocht er een mogelijkheid ontstaan om toch binnen een reguliere leeromgeving onderwijs te volgen, dan wordt daar alle hulp bij geboden.
Inmiddels kunnen we zeggen: wat een zegen is De Monnikskap! We zijn in een omgeving terechtgekomen waar ze niet alleen de leerlingen, maar ook de ouders begrijpen. Niet alleen de mensen die op De Monnikskap werken, maar ook haar medeleerlingen begrijpen elkaar. Je hoeft eigenlijk niets uit te leggen; iedereen snapt het als het even niet gaat. Dit was voorheen heel anders. Hier is er begrip! Dit geeft onze dochter veel rust, waardoor ze zonder zorgen naar school kan gaan.
Als ouders zijn we dan ook ontzettend blij dat er een school is zoals De Monnikskap. Mijn complimenten voor hoe hier wordt omgegaan met de leerlingen en voor alle mogelijkheden die worden geboden om het beste onderwijs te kunnen geven. Dit geeft ons als ouders veel rust, en we kunnen langzaam gaan bouwen aan een mooie toekomst. Er blijft alleen nog één vraag over: waarom is deze school uniek in Nederland, en waarom zijn er niet meer van dit soort scholen?
Rogier de Mandt