#LEKKERLEZEN
Nieuwe bibliotheek onderbouw
Een nieuwe bibliotheek voor de onderbouw. Het klinkt simpel, kasten neerzetten en boeken erin. Maar voor een nieuwe bibliotheek is er wel wat meer nodig. Ik interviewde mevrouw Marlon Alsters, docent Nederlands, over de nieuwe bieb.
Door Imke Heezen
Hoe kwam het idee voor een bibliotheek tot stand?
Mevrouw Alsters werkt sinds drie jaar op het Kandinsky College. ‘Lezen vond en vindt de school ontzettend belangrijk en daarom hebben we het leeskwartier,’ vertelt ze, ‘dat spreekt me juist zo aan hier. Maar waar zijn de boeken?’ In de school waren op dat moment alleen verouderde boeken. Leerlingen willen die niet écht lezen. Veel leerlingen hebben een bibliotheekpasje, maar de drempel om naar de bibliotheek te gaan, is vaak te hoog. Bovendien weten de meeste leerlingen niet welk boek ze leuk vinden.
‘Op het Dominicus College was een echte bibliotheek. Goed toegankelijk.’ Ze vertelt dat ze jaloers was op die bibliotheek. Om leerlingen toch te laten lezen, neemt ze net als een aantal enthousiaste collega’s haar eigen boeken mee. Maar dan wil haar zoon een boek lenen. Even naar boven om het te pakken, maar dan blijkt dat het boek met een Kandinsky-leerling mee naar huis is. Op dat moment realiseert ze zich dat het zo niet verder kan. ‘We hebben een bibliotheek nodig’ en gaat naar de directie.
Wie hebben er geholpen met de bibliotheek?
Samen met collega’s zoals mevrouw Abels en De Bekker is de bibliotheek opgezet. Veel docenten, waaronder mevrouw Sengers, mevrouw Ansems en mevrouw Meijnen droegen titels aan. Ook leerlingen hielpen met het kiezen van boektitels. De onderbouwleerlingen maakten een quiz ‘Lezen voor de lijst’, waar interessante boeken uitkwamen. Als iemand een boek interessant vindt, vraagt de docent Nederlands meteen: ‘Is het iets voor onze bieb?’ Al die voorgedragen boeken werden aangeschaft voor de bibliotheek op het onderbouwplein. De onderwijsassistenten hebben veel werk verricht door het maken van etiketten en het vullen van de schappen met boeken.
Grote fout
‘En toen maakten we een grote fout’, vertelt mevrouw Alsters. ‘We deelden de bibliotheek in op achternaam van schrijvers. Leerlingen keken hierdoor alleen naar dezelfde schrijver.’ Uit een studieonderzoek is gebleken dat leerlingen meer boeken in hetzelfde genre willen lezen.
De onderwijsassistent Maria do Carmo da Silva heeft daarom geholpen met een nieuwe indeling op genre en Wien Feitz heeft genrestickers gemaakt. De moeder van mevrouw Alsters (82 jaar, en superveel ervaring met het kaften van boeken) heeft alle boeken geplastificeerd. ‘Door de genrestickers kwamen we erachter dat er heel weinig thrillers en romantische boeken waren en heel veel avonturenboeken. Veel leerlingen vroegen specifiek om boeken uit de categorie ‘drama’, waarin ze zich kunnen verplaatsen. Er bleken heel weinig van dat soort boeken te zijn met een verhaal waar leerlingen zich in herkennen. Dus húp, weer naar de boekwinkel.’
“Op het basisonderwijs lazen veel leerlingen dikkere boeken dan nu in de brugklas.”
Leesniveau verslechtert
Dat het leesniveau achteruit gaat, kun je goed merken in de boekwinkel. Boeken voor kinderen tussen de 10-12 jaar worden tegenwoordig vaak ingedeeld bij 12-15 jaar. Op het basisonderwijs lazen veel leerlingen dikkere boeken dan nu in de brugklas.
Wordt er veel gebruik gemaakt van de bibliotheek?
We willen graag dat er nog veel vaker boeken worden geleend. Leerlingen hebben dia’s gemaakt voor de presentatie die in januari naar alle onderbouwklassen gaat en de nieuwe boeken worden gepromoot door de docenten Nederlands.
Zijn er ook nieuwe boeken voor de bovenbouwleerlingen?
Er waren al bovenbouwboeken, maar de voorraad is flink aangevuld met boeken van het Dominicus College. Zo is er ook op het bovenbouwplein een grote collectie boeken.
Boekenfeestje
De feestelijke opening op vrijdag 10 januari werd verricht door schrijver Zindzi Zevenbergen, bekend om haar inspirerende boeken en betrokkenheid bij het stimuleren van leesvaardigheid onder jongeren. Haar laatste boek, De reis van Manie Schaafijs, won de Thea Beckmanprijs voor het beste historische jeugdboek. Voor de leerlingen was er een ijsje met echt schaafijs.
Reacties van leerlingen over de bibliotheek:
Pien de Hondt
Bess Kronenburg
Amber ten Dolle
Wat vinden leerlingen van de bibliotheek?
“Mooi en fijn dat er meer mogelijkheid is om te lezen” (Pien)
“Ook goed dat er een paar schappen open zijn gelaten voor meer suggesties” (Amber)
“Het is fijn dat er aandacht is voor verschillende boeken en fijn dat er verschillende genres zijn.” (Bess)
Wordt volgens jullie de bibliotheek veel gebruikt?
“Voor Nederlands wel. Maar ik weet niet of leerlingen een boek lenen om alleen in het leeskwartier te lezen of ook in hun vrije tijd.” (Amber)
Welk boek raad je zeker aan?
“De serie ‘Broederband’ en ‘De Grijze Jager’. Die boeken zijn leuk voor iedereen en ze hebben een variërend woordgebruik. Het heeft een onderliggend verhaal, niet weten wie je bent en toch doorzetten en verdergaan met dat leven.” (Pien)
“Neem nooit een beste vriend’. De boodschap in dat boek is sterk.” (Amber)
“Het zusje van” is een bijzonder boek. Het gaat over een broer die een meisje van de school van zijn zusje heeft aangereden.” (Bess)
Hebben leerlingen ook iets geregeld voor de bibliotheek?
‘Leerlingen hebben brieven naar de overheid gestuurd voor subsidies en dia’s voor de presentatie.” (Amber en Pien).
Tot slot:
“We willen met deze ruimte niet alleen de basisvaardigheden van onze leerlingen, zoals lezen en taalbegrip, versterken, maar ook een blijvende liefde voor boeken en verhalen aanwakkeren,” vertelt rector Joris Bovy. “Het is een plek waar cultuur, taal en creativiteit samenkomen.”
“Lezen helpt om je te verplaatsen in een ander,” vertelt docent Marlon Alsters, initiatiefneemster van de schoolbibliotheek in de huidige vorm. “Zeker in onze huidige samenleving is dat onmisbaar. Je krijgt meer begrip voor elkaar.”
Vond je dit een interessant artikel? Deel het met je vrienden!