#LIFESCIENCE
Energie Ontwerp Challenge
Een Life Science profielwerkstuk in samenwerking met de HAN en Alliander
Door Sandra Schneider
FOTO: GERARD BURGERS
Hoe voorkom je file op het elektriciteitsnet? Dat was de vraag die zeven leerlingen uit havo 5 de afgelopen maanden moesten beantwoorden voor hun profielwerkstuk. Ze deden samen met nog dertig leerlingen van andere scholen mee met de Energie OntwerpChallenge, een uitdagende energiewedstrijd van de HAN (Hogeschool Arnhem Nijmegen), Alliander en Stichting SMARTCirculair.
Het fileprobleem
Er wordt steeds meer elektrische energie duurzaam opgewekt met zonnepanelen en windmolens. Tegelijkertijd is de vraag naar elektriciteit sterk toegenomen. Al die elektriciteit moet via kabels op het juiste moment naar de juiste plek. Het elektriciteitsnetwerk in Nederland is daar niet op berekend, het is overvol! Er zijn ook niet voldoende medewerkers om het elektriciteitsnet uit te breiden. Nieuwe zonneparken, woonwijken of bedrijven moeten soms wel een half jaar wachten op een stroomaansluiting. Er staat als het ware regelmatig file op het elektriciteitsnet. Aan de leerlingen de opdracht om hiervoor een creatieve oplossing te vinden, misschien wel één waar de experts van Alliander nog nooit aan gedacht hebben.
Workshops
Om de leerlingen een beetje op weg te helpen, was er in september een kick-off bijeenkomst bij Alliander in Duiven. Na workshops met virtual reality, spellen en simulaties van het elektriciteitsnet was het al een stuk duidelijker welk probleem moest worden opgelost. Later volgden nog een workshop Design Thinking en een workshop over energieopslag bij de HAN in Arnhem. Online kregen de leerlingen een pitch-training, om hun eindpresentatie voor te bereiden. In de tussentijd werd er op school hard gewerkt aan het onderzoek en ontwerp van de oplossingen.
v.l.n.r. Mahmoud, Aiham, Mohamad en Badri
FOTO: GERARD BURGERS
Slotevenement
De afsluiting van het project vond in december plaats op het Industriepark Kleefse Waard (IPKW) in Arnhem. Na een rondleiding langs innovatielabs van de HAN moesten de groepjes hun oplossing voor de files op het elektriciteitsnet pitchen voor een groot publiek en de jury. De leerlingen Lars, Noud en Klaas hadden berekend hoe een Nijmeegse wijk, de Waalsprong, volledig zelfvoorzienend kan worden met zonnepanelen en buurtbatterijen, en daardoor niet meer afhankelijk hoeft te zijn van het elektriciteitsnetwerk buiten de wijk. De leerlingen Badri, Mahmoud, Mohamad en Aiham bedachten het plan om naast elke school een zwembad te bouwen. Het water daarin wordt in de weekenden en schoolvakanties opgewarmd met de energie van de zonnepanelen op de school, zodat de overtollige energie niet meer terug het elektriciteitsnet op hoeft. Een groepje leerlingen van het Candea College won met het idee om energie op te slaan in ondergrondse putten met behulp van zware massa’s. De jury was onder de indruk van de creatieve ideeën van alle leerlingen en alle presentaties werden beloond met een groot applaus en een cadeaubon voor een uitje naar een escape room.
Badri: Ik voelde me heel welkom bij Alliander en de HAN. We hebben veel geleerd. Ik wist eerst niet wat netcongestie was, nu wel. En we hebben manieren geleerd om problemen op te lossen bij de workshop Design Thinking. Mohamad: We kregen steeds heel goede uitleg bij Alliander en de HAN. Ik vond het leuk om nieuwe dingen te leren. En het out-of-the-box denken. Het was eigenlijk een soort HBO-project. Mahmoud: Dit project was leuk en uitdagend. Het werkt anders dan op school. Je komt op verschillende locaties en je praat met experts, dat maakt het interessant. Badri: We hebben het wel onderschat. Het was moeilijker dan gedacht, en anders. Aiham: De deadlines waren echt deadlines, dat was wel lastig. Lars, Noud en Klaas: Omdat het een pilot project was, was de planning wel een beetje onduidelijk. Alles moest in korte tijd gebeuren. De workshop Design Thinking was heel nuttig.
v.l.n.r. Klaas, Lars en Noud
Life Science
Als je op het Kandinsky College kiest voor Nederlandstalig onderwijs, dan volg je het nieuwe programma Life Science. Activiteiten, projecten en lessen over de thema’s voeding, natuur, duurzaamheid, klimaat en gezondheid. In de onderbouw doe je dit vooral in projectweken. In de bovenbouw kun je onder andere kiezen voor masterclasses en een profielwerkstuk over een Life Science onderwerp. Op onze website lees je meer over Life Science.