
#SAMENSMELTING
Samen school zijn

Om elkaar beter te leren kennen organiseert de ‘Samensmeltingsgroep’ uitwisselingen tussen Monnikskapleerlingen en leerlingen van ‘regulier.’ Zo kunnen ze zien dat de verschillen helemaal niet zo groot zijn. Tenminste… Hoe zit dat eigenlijk met die verschillen?
Door Elin Meijnen

Tess van Alfen (15, 4 vwo) en Milan Paraskevov (16, 4 vwo) wilden graag een dag met elkaar mee lopen. Op vrijdag 10 januari was het zo ver. Tess volgde levensbeschouwing, biologie en economie met Milan.
Te laat
De dag begon een beetje ongemakkelijk, vond Tess, want Milans taxi had vertraging waardoor ze allebei te laat in de les waren. Maarrrr… op de Monnikskap kan zoiets gebeuren en krijg je geen te-laat-melding!
Uiteindelijk werd het een leuke dag met gezellige pauzes en leuke lessen. Tess schrijft:
‘Ik vond het echt superleuk en een interessante ervaring. Eigenlijk is de Monnikskap niet veel anders van regulier. Ook op de Monnikskap zitten superaardige en slimme leerlingen en ze volgen ook gewoon lessen. Er zijn natuurlijk wel een paar verschillen. Zo worden de lessen in kleinere groepen gegeven (rond de vijf leerlingen) en is er minder of soms geen klassikale uitleg. Je doet alles op je eigen tempo. De kleinere klassen zou ik zelf ook wel fijn vinden, want dan krijg je een stuk meer privé uitleg.’
Leuke ervaring
Waar Tess de rust van de Monnikskap waardeert, vindt Milan de klassikale lessen van regulier juist prettig. Hij volgt Latijn, Griekse en Latijnse cultuur en Engels in grotere klassen omdat hij gymnasium doet. Milan:
‘Les krijgen op regulier vind ik een leuke, afwisselende ervaring. De manier waarop er les gegeven wordt, is anders dan op de Monnikskap, omdat er meer klassikaal wordt gedaan, en dat vind ik soms wel fijn. Ik liep onlangs ook mee met de Wiskunde D les van Tess, en die les was ook gezellig. Het was een rustige les met weinig leerlingen en dat deed me een beetje aan de Monnikskap denken. Het ging over limieten berekenen een onderwerp waar ik bij Wiskunde B nog nooit van had gehoord en dat maakte het ook een leuke les.’
De samensmeltingsgroep die inmiddels zo’n anderhalf jaar bestaat, organiseert meer van dit soort dagen.
Ook Koen Vermeulen (14, Monnikskap) en Myrthe Vis (13, regulier) hebben lessen bij elkaar gevolgd en vonden dat vooral heel gezellig. Myrthe schrijft: ‘Ik vind het fijn dat je een kleinere klas hebt en meer persoonlijk aandacht krijgt van de docent. Een nadeel lijkt me dat je minder klasgenoten hebt en dus minder medeleerlingen en misschien vrienden. Het was een bijzondere belevenis.’
Koen
Milan en Tess
Doe je mee?
Voor alle leerlingen van ‘regulier’ en Monnikskap is er de mogelijkheid om een dagje of een aantal lessen mee te lopen. Ga naar je mentor en regel het gewoon. Je bent van harte welkom of, zoals Milan het formuleert: Ik zou iedere leerling van de Monnikskap die daar nieuwsgierig naar is, aanraden mee te lopen met een klas van het Kandinsky. En de leerlingen van regulier zijn hier ook welkom, want volgens Tess zijn wij superaardig!’