#SAMENSMELTING
‘‘We hopen dat er ook Kandinsky-leerlingen naar de Monnikskap willen komen om lessen te volgen. Zo weten ze wat wij doen en wie wij zijn.’’
Door Elin Meijnen
Van links naar rechts: Milan, Marten, Anne
Op een zonnige februarimorgen fietsen leerlingen van het Kandinsky voor de tweede keer naar de Monnikskap om deel te nemen aan een vergadering van de ‘Samensmelting’. Dat is de groep die plannen maakt om de eenwording van onze scholen goed te laten verlopen. Vandaag gaan we concrete ideeën uitwerken, maar voor die tijd mag ik vier leerlingen van de Monnikskap interviewen. Waarom doen ze mee aan de Samensmelting?
Staand van links naar rechts: Eva, Soraye, Imke
Zittend van links naar rechts: Koen, Ibrahim
Samensmeltingsgroep
Anne (17) vertelt: Ik hoop dat we echt een eenheid zullen worden. Op onze huidige school voel ik een grote kloof tussen onze afdeling en de ‘gewone’ leerlingen. Hopelijk wordt dat op het Kandinsky beter.’ De rest knikt. Marten (16): ‘Anne heeft mij meegesleept. Onze docent kwam vertellen over deze groep en keek meteen naar ons. Nou, toen hebben we maar ja gezegd.’
‘Hoe gaan we die eenheid bereiken?’ vraag ik. ‘Want veel dingen die wij organiseren, zoals de schoolmusical of Xplore, zijn later op de dag of zelfs na schooltijd. Dan zitten jullie met taxi’s en vermoeidheid.’
‘Dat is een kwestie van goed organiseren,’ zegt Luca (19) resoluut. ‘Ik denk dat er echt wel leerlingen zijn van ons die mee willen en kunnen doen aan dat soort activiteiten.’
‘Zie jij ergens tegenop?’ vraag ik hem. Hij denkt na. ‘Ik vind het wel lastig om weer te moeten wennen aan een nieuw gebouw, om de lokalen niet te weten en de weg niet te vinden.’
Milan (14) verheugt zich eigenlijk wel op de verhuizing. ‘Ik houd van nieuwe dingen, het lijkt me wel leuk. Alleen jullie lift is eng!’ Hij lacht. Hij heeft de lift erg nodig aangezien hij zich verplaatst in een rolstoel. De rest van de groep stelt hem gerust. ‘Ze hebben verteld dat er een grote lift komt.’
Even later zitten we met z’n allen in groepjes te brainstormen over de Samensmelting. De sfeer is gezellig en open. ‘We houden een sportdag met rolstoelvoetbal! We gaan barbecueën met een kennismakingsquiz!’ De ideeën vliegen door het lokaal.
Mijn groepje gaat een meeloopdag organiseren. Monnikskappers komen naar het Kandinsky, maar, - zo zeggen Imke en Soraya: ‘We hopen dat er andersom ook Kandinsky-leerlingen naar de Monnikskap willen komen om lessen te volgen. Zo weten zij wat wij doen en wie wij zijn.’ We besluiten om meteen maar een wervingsfilmpje op te nemen voor het Instagram-account van school. Even later hebben Eva, Ibrahim, Koen, Imke en Soraya met veel gelach en vol enthousiasme een Reel opgenomen. Eva zorgt voor de montage en stuurt het geheel dezelfde dag nog naar me toe. Als het aan deze groep leerlingen ligt, komt het helemaal goed met de Samensmelting!