#KIEZEN
De profielkeuze, hoe pak je die aan?
Door Hannah Wolbert
Het is al het derde kwartaal van dit schooljaar en ook dit jaar staan de derdejaarsleerlingen havo en vwo van het Kandinsky College voor een belangrijke keuze: de profielkeuze. Een keuze waar ze het hele jaar mee bezig zijn. Maar hoe worden de leerlingen hier nu op voorbereid? En wat zijn de gevolgen van deze keuze voor hun toekomst?
Wat houdt profielkeuze in?
De profielkeuze is een keuze die havo- en vwo-leerlingen in het derde jaar moeten maken. In dat jaar volgen zij heel veel verschillende vakken tegelijk en dat is niet voor niets. Zij gaan hieruit een profiel én vakken kiezen waarin zij eindexamen gaan doen. Ze krijgen daarbij de keuze uit vier profielen: cultuur en maatschappij (CM), economie en maatschappij (EM), natuur en gezondheid (NG) en natuur en techniek (NT). De vier profielen zijn allemaal anders. Zo draait het bij een maatschappijprofiel vooral om de maatschappij, cultuur en hoe het met de wereld gaat. Bij een natuurprofiel draait het om hoe de wereld om ons heen in elkaar zit. De natuurprofielen bevatten veel bètavakken, terwijl de maatschappijprofielen meer alfa zijn. Kortom, elk profiel is anders en het gaat om wat bij jou past.
Meer kiezen dan alleen een profiel
Leerlingen kiezen niet alleen uit vier profielen, want binnen die profielen zijn er veel mogelijkheden. Elke leerling, welk profiel hij ook kiest, is verplicht om de vakken wiskunde, Nederlands, Engels, een extra vreemde taal, levensbeschouwing, maatschappijleer, lichamelijke opvoeding en culturele en kunstzinnige vorming te volgen. Voor de extra vreemde taal mogen de derdejaars kiezen uit Frans, Duits, Chinees, Arabisch, Grieks of Latijn.
Dan horen bij elk profiel vaste vakken die je moet volgen en een aantal keuzevakken. Als laatste moeten de leerlingen nog minimaal één extra vak kiezen. De vakken waaruit ze dan kunnen kiezen verschillen per profiel. Ze kunnen ook nog besluiten om een tweede extra vak te kiezen, maar dat is niet verplicht.
“Het belangrijkste vind ik dat je kiest wat je zelf wil. Niet wat je vrienden doen. Het moet jouw persoonlijke keuze zijn”
- Susanne Elgershuizen | decaan -
Hoe nu te kiezen?
De leerlingen moeten een enorm belangrijke keuze maken. Ze kiezen een profiel, een vakkenpakket dat ze aan moeten kunnen en mogelijk ook van invloed is op de studie zij later gaan doen. Als je bijvoorbeeld tandheelkunde wilt studeren, heb je natuurkunde nodig.
“De invloed van je profielkeuze op je studiekeuze is over het algemeen niet heel groot,” zegt mevrouw Susanne Elgershuizen, decaan op het Kandinsky College, “want met een goedgekozen profiel dat bij je past, houd je heel veel studies open.”
Het is dus handig om in je achterhoofd te houden dat je voor een paar studies een specifiek profiel nodig hebt. Susanne heeft een tip als het gaat om de moeilijkheidsgraad én wat je leuk vindt. “Het is verstandig om te luisteren naar de adviezen van vakdocenten. Dan is een vak ook haalbaar. En ben je ervan bewust dat je de vakken nog drie jaar moet volgen, dus kies ook vakken die je leuk vindt. Het is goed als je een aantal vakken hebt waarvan je denkt: die zijn makkelijk en haalbaar. Het belangrijkste vind ik dat je kiest wat je zelf wil. Niet wat je vrienden doen. Het moet jouw persoonlijke keuze zijn”.
Leerlingen worden op verschillende manieren geholpen bij het maken van de keuzes. De decaan heeft in de les informatie gegeven en een presentatie voor leerlingen én ouders. Er was een markt waar alle vakken uit de bovenbouw werden gepresenteerd en leerlingen volgden minilesjes van de bovenbouwvakken. Daarnaast kreeg iedere leerling boekjes en schema’s waarin alles superduidelijk op een rijtje was gezet. In de mentorlessen en driehoeksgesprekken kwam de keuze ook nog ter sprake. Genoeg hulp dus. Hopelijk kan iedereen nu zijn of haar keuze maken!