#OPENMINDED
Door Ans Kieskamp
“Nieuwsgierig blijven, dat is wat ik mezelf en anderen toewens”
Carmen Roelofs werkt 27 jaar in het onderwijs en heeft verschillende functies vervuld. De afgelopen vijf jaar was ze NT2-coördinator op onze school en eind van dit schooljaar neemt ze afscheid om meer tijd te hebben voor een lange lijst met mooie hobby’s.
“Na mijn afstuderen in 1983 was er weinig werk in het onderwijs en heb ik diverse invalbanen gehad. In 1985 ben ik op de Gelderse Leergangen, waar ik Nederlands en Duits heb gestudeerd, als management assistente gaan werken. Ik ben een tijdje gestopt, omdat ik in korte tijd drie kinderen kreeg. Daarna ben ik remedial teacher geworden, eerst bij Kandinsky Molenhoek, vervolgens bij de St. Jorisschool. Tien jaar geleden ben ik NT2 gaan geven en kwam ik terecht op de ISK. Vijf jaar later, in 2018, werd ik door Maria Urselmann gevraagd om naar het Kandinsky College te komen. Ik heb veel verschillende dingen gedaan die toevallig op mijn weg kwamen en ik vond eigenlijk alles leuk. Ik was altijd nieuwsgierig, heb bijvoorbeeld naast mijn baan op de St. Jorisschool een studie orthopedagogiek gedaan. Hier kreeg ik toen zelfs een jaar verlof voor.” Carmen heeft ongeveer acht jaar les gegeven in het reguliere onderwijs, ook werkte ze dus als remedial teacher en NT2-docent voordat ze naar Kandinsky kwam. Ze constateert dat er golfbewegingen zijn in het onderwijs.
“Ik heb 8 jaar met plezier voor de klas gestaan. Ik heb ook in diverse taakgroepen gezeten, zoals het ontwikkelen van taalbeleid of mentorvaardigheden. Maar ik merk dat mijn hart ligt bij het op maat lesgeven aan leerlingen. Individueel of in kleine groepjes met leerlingen werken en het kunnen geven van meer individuele aandacht is me tot op de dag van vandaag goed bevallen. In het onderwijs heb je vaak golfbewegingen. Er wordt tegenwoordig veel gesproken over differentiëren in de klas, maar dat was tijdens mijn afstuderen ook al een hot item. De digitalisering is enorm toegenomen. Dat heeft goede dingen gebracht, zoals nuttige apps, maar ik constateer ook dat leerlingen vluchtiger lezen en dingen minder goed opnemen van een scherm.”
“Ik ga het werken niet missen. Mijn leven is zo veranderd dat ik aan een volgende stap toe ben: samen met mijn partner, die al enige tijd met pensioen is, genieten van wat op ons pad komt. Ik ben oma van zes kleinkinderen en ik vind het fijn dat ik hun straks meer aandacht kan geven. Ik kijk ernaar uit om niet meer vast te zitten aan een ritme en tijd krijg om andere dingen te doen. Ik ben toe aan de derde fase. Maar voor mij betekent die fase heel veel leuke dingen doen: naar musea gaan, sporten, zwemmen, piano spelen, ik doe aan Pilatus, ben graag creatief bezig, we hebben schapen die ik van A (wol wassen) tot Z (spinnen) verzorg, ik ga in de tuin werken en een moestuin aanleggen en zo kan ik nog wel even doorgaan.”
Tot slot wil Carmen nog 1 ding, of eigenlijk een wens, toevoegen. “Het Kandinsky College was een pilot-school voor de invoering van het staatsexamen NT2. Nieuwkomers mochten drie jaar lang in plaats van het reguliere examen Nederlands het staatsexamen doen. Helaas is de overheid daar om organisatorische redenen vorig jaar mee gestopt. Ik weet niet of het nog terugkomt, maar ik hoop het van harte. Leerlingen moeten mijns inziens les krijgen op het niveau waarop zij thuishoren, de taal mag hierin geen belemmering zijn, vind ik.”
“Ik zou collega’s willen aanraden om vooral nieuwsgierig te blijven. En als dat betekent dat je graag iets anders zou willen doen, doe dat dan vooral. Doe wat je leuk vindt, niet omdat iets moet.”
CARMEN ROELOFS
Vond je dit een interessant artikel? Deel het met je vrienden!