#ONDERWIJSINNOVATIE
CATWISE
Door Bram Zitman
Catwise is een methodiek voor effectieve leerlingbegeleiding. Dit spiksplinternieuwe systeem is op meerdere scholen in Nederland ingevoerd, zo ook op het Kandinsky College. Het is een systeem waarin docenten leerlingen feedback geven over hun ontwikkeling, werkhouding en gedrag. Voor dit artikel heb ik twee mensen geïnterviewd; Matilda Davidson, leerling havo 3, en Tom Ronda, docent (bedrijfs)economie en mentor havo 5. Zij delen hieronder hun ervaringen.
Matilda vertelt:
“Ik vind Catwise een fijne methode. Je krijgt van elke docent te horen of je het goed of slecht doet. Hoe ze je werkhouding vinden. Dat vind ik persoonlijk goed om te weten. Het is fijn als je weet wat je zou kunnen verbeteren. Dus een docent zegt niet “dit is fout en dat is fout”, maar in plaats daarvan geeft hij/zij tips.
We zijn er net mee begonnen, dus ik heb nu nog geen tips voor verbetering. Ik denk dat het me helpt mij verder te ontwikkelen, de feedback van ervaren docenten is nuttig.”
Docent Tom Ronda voegt het volgende toe:
“Het Kandinsky College is al een tijdje geleden begonnen met Catwise, maar toen heette het nog leerlingbespreking.nl. Het havoteam heeft destijds het initiatief hiertoe genomen. We moesten toen met Excel-sheets werken. Gelukkig hoeft dat nu niet meer. Dit werkte in de praktijk niet goed. Daarom stelde Jeannine Boset, afdelingsleider bovenbouw havo, voor om een andere methodiek te gebruiken.
Ik vind Catwise erg prettig werken. Ik ben mentor van havo 5, ik krijg heel makkelijk inzicht in de persoonsontwikkeling en vorderingen van mijn leerlingen bij verschillende vakken. Ik voer hierover driehoeksgesprekken met leerling en ouders waarbij de leerling zelf aan zet is. Het is voor docenten wel meer werk. Zij moeten iedere leerling schriftelijke feedback en feedforward geven. Onder Feedforward vallen bijvoorbeeld vragen als: Hoe ga je nu verder? Wat moet je nog doen om je doel te bereiken? Hoe ga je het een volgende keer doen? Leerlingen leren op deze manier te reflecteren op hun eigen ontwikkeling en worden gemotiveerd door het ervaren van eigen regie.”