#CULTUURCAFÉ
Een culturele proeverij
Door David Rous
Foto's zijn gemaakt door Qinoa Jae Chau, v5e
Tussen modepoppen en mengtafels
Een koortsachtige drukte heerst in het auditorium. Ontwerpers, artiesten en sprekers lopen binnen met modepoppen, mengtafels en PowerPoints. Leerlingen die gaan presenteren maken contact, overleggen waar de gasten moeten zitten en controleren hun programma. Over enkele ogenblikken komt het hongerige publiek binnen dat bestaat uit alle vwo 4 en 5-leerlingen die verplicht zijn naar het CultuurCafé te komen, een initiatief dat alweer acht jaar draait. Drie tot vier keer per jaar halen de docenten Nederlands Hanneke Houkes en Twan Robben de wereld de school binnen en hebben de leerlingen de gelegenheid vragen te stellen aan speciale gasten of zelf het podium te beklimmen.
Rijkheid van de wereld
“Het is belangrijk dat leerlingen de rijkheid van de wereld waarin zij leven en gaan functioneren zien. Belangrijk ook dat zij ervaren hoe er een verwevenheid bestaat tussen natuur, kunst, werk en leven in een complexiteit die in een klaslokaal niet altijd even makkelijk te tonen is.” Zo formuleert mijnheer Robben de motivatie om elke keer weer een interessant programma samen te stellen.
HersenHack
Voor deze editie hebben ze de wetenschapsjournalist met een doctorstitel in de neurowetenschappen Stan van Pelt gestrikt voor een praatje over zijn nieuwe boek “Hack Je Hersenen”. Hij vertelt energiek over hoe we steeds beter begrijpen hoe onze hersenen werken en welke wonderbaarlijke dingen we met die kennis kunnen. Zo kunnen artsen Parkinson behandelen met breinelektroden en verlamde patiënten met hersenimplantaten leren robotarmen aan te sturen. Behalve deze hoopvolle medische toepassingen zijn er natuurlijk ook ethische zorgen voor de toekomst. Wat als iemand ongevraagd onze gedachten kan lezen? In hoeverre ben je nog jezelf als je hersenen in voortdurend contact staan met kunstmatige intelligentie?
In the mix
Na deze stimulerende lezing is het de beurt aan DJ en talentmakelaar Davy Brandts. Hij was tot voor kort werkzaam bij De Basis in het oude Doornroosjegebouw en komt uitleggen hoe je met een mengtafel muziek op verschillende manieren in elkaar kunt laten overlopen. Na een korte demonstratie waarbij het publiek ritmisch knikkend toehoort, probeert een leerling twee nummers te synchroniseren. Dikke bassen smelten samen en de door filters verbogen tonen dansen in de nok van het auditorium.
Bevlogen betoog
De derde gast is Ronan Steur uit vwo 6. Hij is uitgenodigd om zijn succesvolle betoog- een schoolexamenonderdeel waarop hij eerder excelleerde- nog eens dunnetjes over te doen voor een volle zaal. Gloedvol en met een schijnbaar gemak alsof hij dit wekelijks doet, betoogt Ronan, die volgend jaar bij de luchtmacht gaat om piloot te worden, dat we als samenleving in een internationale context die steeds instabieler wordt meer moeten investeren in onze defensie.
Unieke, duurzame kleding
De middag wordt afgesloten door Dorine Boudewijn van Studio Do. Zij weet een mooie link te leggen tussen creatieve zelfexpressie en een duurzame relatie met onze omgeving. Deze twee zijn perfect te combineren door je eigen kleding te maken en je te onttrekken aan een industrie die 100 miljard stukken kleding per jaar maakt waarvan een derde onverkocht gewoonweg verbrand wordt. Wat is er mooier dan te leren je eigen kleding te maken en de tijd te nemen om een kledingstuk te maken dat decennia meegaat en net zo uniek is als jij zelf bent?
Vol inspiratie stromen de leerlingen druk napratend het auditorium uit waar terecht veel complimenten en schouderklopjes uitgewisseld worden. Het was een mooie onderwijsmiddag!