#NIEUWS


Xplore explored

Leerlingen vertellen hun ervaringen

Door Ilke van Alfen (v4b) en Marieke van den Berg (v4c)

Sinds vorig schooljaar zijn we op school gestart met het Xplore-programma. Dit houdt in dat leerlingen deels zelf kunnen bepalen hoe zij de creatieve uren invullen. Precies een jaar geleden is Xplore van start gegaan: de perfecte tijd om terug te blikken. In dit artikel vertellen Qinoa & Zainab (beiden klas t2d) ieder over hun ervaring.

Zainab

- Escape Room -

Hoe heb je kunnen kiezen uit alle activiteiten die er werden aangeboden?

Eerst werden alle Xplore-uren gepresenteerd waarna we een lijst kregen waarop stond in welke periodes Xplore-uren beschikbaar waren; sommige activiteiten waren namelijk verspreid over meerdere periodes. Toen we hadden besloten welke activiteiten ons het leukst leken, mochten we een top drie invullen. Daarna werden de uren ingeroosterd en kwamen ze dus ook op Magister te staan.

Waarom heb je voor de activiteit ‘Escape Room’ gekozen?

Veel van de aangeboden activiteiten spraken mij niet helemaal aan, maar toen ik zag dat Escape Rooms maken ook een activiteit was, leek dat me meteen cool om te doen! Dit kwam, denk ik, omdat ik veel mysterie-series kijk, zoals Sherlock Holmes. Ik zag daar ook vaak trucjes in die me interessant leken om in mijn eigen Escape Room te verwerken en het leek me ook leuk om daarna te kijken of het mensen lukt om de code te breken.

Wat heb je allemaal gedaan tijdens deze activiteit?

Tijdens deze Xplore-uren konden we onze creativiteit gebruiken om een uiteindelijk product (de Escape Room) te produceren. De materialen die je hiervoor kon gebruiken waren heel breed; je kon eigenlijk alles doen tenzij het gevaarlijk was. Zo hebben sommige mensen kisten gemaakt die je open moest proberen te krijgen, terwijl anderen een spiegel maakten waar hints en codes op verborgen waren. We werkten in stappen zodat we na elke stap konden checken of de Escape Room niet te moeilijk of te makkelijk zou worden. Dit deden we ook om te voorkomen dat er fouten in onze Escape Rooms zouden zitten.

Wat heb je geleerd van deze activiteit?

Ik heb geleerd dat als je iets wil bereiken, je soms veel geduld moet hebben. De eerste weken deden we namelijk een Escape Room spel om te leren hoe een Escape Room in elkaar zit. Dit vond ik persoonlijk niet geweldig en ik heb mezelf tijdens dit spel ook weleens afgevraagd of ik misschien een foute keuze had gemaakt. Het spel hielp wel veel want daardoor leerden we veel trucjes die we ook in onze eigen Escape Rooms konden verwerken. Ook leerden we met de machines in de werkplaats om te gaan, omdat we veel objecten zelf in elkaar moesten zetten.

Heb je spijt van je keuze?

Ik heb geen spijt dat ik voor deze Xplore-activiteit heb gekozen maar als ik terug in de tijd zou kunnen gaan, had ik waarschijnlijk wel iets anders gekozen. Dit is omdat ik graag meer met sport had willen doen en met de Escape Room zaten we vooral binnen om dingen te maken. Ook had ik er veel geduld voor nodig.

Voor wie raad jij deze activiteit aan?

Ik raad deze masterclass aan voor mensen die er echt de tijd voor hebben. Als je veel buitenschoolse activiteiten doet zou ik het niet per se aanraden omdat je veel tijd kwijt bent met het maken van deze Escape Room.

Qinoa

Ambassadeurs

Je hebt voor Ambassadeurs gekozen, waarom deze keuze?

Op de bassischool vond ik presentaties geven best moeilijk en ik wilde hier graag beter in worden. Ik wist dat er bij de ambassadeurs veel tijd werd gestopt in het oefenen van presenteren. Daarom heb ik voor deze activiteit gekozen.

Wat heb je allemaal gedaan tijdens deze activiteit?

We hebben ons echt gefocust op hoe je jezelf en de school goed kan presenteren. We hadden hier verschillende workshops en activiteiten voor. Ook hebben we onze eigen trui ontworpen. Met deze trui aan presenteerde je aan het eind van deze activiteit het Kandinsky College op de avondmarkten en leidde je rond op de Open Dag.

Wat was het leukste aan deze activiteit?

Het presenteren op de avondmarkten, samen met andere leerlingen. Hier kon je alles wat je in de praktijk had geleerd toepassen!

Wat heb je geleerd van deze activiteit?

Ik heb zeker geleerd beter te presenteren. Dit gaat nu veel beter dan vroeger.

Voor wie raad jij deze masterclass aan?

Kinderen die houden van presenteren of die deze vaardigheid juist willen verbeteren.

Wat is Xplore?

Xplore houdt in dat eerstejaars één uur in de week (op donderdagmiddag) zelf kunnen kiezen waar zij creatief mee bezig willen zijn. Er is keuze uit een enorm aanbod van allerlei activiteiten: van een eigen Escape Room bouwen tot cheerleaden. Je leert iets nieuws wat niet wordt aangeboden bij 'normale' lessen. Alle activiteiten hebben een eindproduct dat je kan presenteren of 'showen' aan vrienden of familie. Iedere activiteit duurt één tot vier periodes. Het is ook mogelijk om in verschillende perioden verschillende activiteiten te doen.

In de tweede en de derde klas is Xplore optioneel. Als leerlingen bijvoorbeeld kiezen om verder te gaan met Grieks en Latijn hoeven ze daarnaast niet een extra Xplore vak te doen. Maar wie zin en tijd heeft mag gewoon meedoen.

Vond je dit een interessant artikel? Deel het met je vrienden!