#ONDERWIJSINNOVATIE


OP REIS, KAN DAT OOK ANDERS?

Een verkenning van mogelijkheden in coronatijd

Door Grace Leavitt (v5e) en Jasmina Schattenberg

Op het Kandinsky College leer je de wereld kennen, ongeacht welk niveau je doet of welke richting je kiest. En: ongeacht of er een coronavirus waart of niet. Want ook in deze tijd, waarin reizen vaak niet mogelijk is, willen we over de grenzen heen blijven kijken. Maar hoe doe je dat, in een wereld die er ineens zo anders uit ziet? Een verkenning van de mogelijkheden.

illustratie: Feliks Klein Lenderink

Anders reizen

Vanwege de coronacrisis hebben veel scholen op het gebied van internationalisering een stapje terug moeten doen- zo ook op het Kandinsky. Opgesloten in ons eigen land, zijn schoolreizen en uitwisselingen opeens niet vanzelfsprekend meer. Dat brengt ons tot de vraag hoe we op een andere manier kunnen reizen. Want je wereld open je niet alleen door over landgrenzen heen te kijken, maar ook over de grens van wat ons bekend is. En dat ligt soms dichterbij dan je verwacht.

Technologie

Internationalisering in coronatijd heeft de aandacht van veel docenten, leerlingen en medewerkers. Samen zoeken we naar alternatieven om verbonden te kunnen blijven met de wereld, en met leerlingen en collega’s uit andere landen. Noodzakelijk in deze tijd is dat we de beschikbare technologie als hulpmiddel inschakelen. Leerlingen kunnen via Zoom, Teams en andere chatfuncties contact maken met leerlingen uit andere landen. Dit geeft ze de mogelijkheid om aan spreekvaardigheid te werken en hun kennis over andere culturen te vergroten. Op deze manier kunnen beide groepen werken aan de ontwikkeling van hun vakkennis, maar ook aan hun internationale competenties zoals betrokkenheid en persoonlijke groei.

In Nederland

Een andere optie die besproken wordt, is om gebruik te maken van virtual reality. Leerlingen kunnen door een speciale bril een rondleiding krijgen door de school, hun woonplaats of huis, om zo elkaars wereld te kunnen verkennen. Zelfs telefoonapps zoals Tik-Tok en Instagram kunnen ingezet worden om op een leuke, laagdrempelige manier contacten te leggen tussen leerlingen uit verschillende landen. Maar reizen buiten de eigen school, stad of omgeving, kan natuurlijk ook in Nederland. Hoe cultureel vernieuwend zou het bijvoorbeeld zijn om een uitwisseling te doen met een school in het noorden van Groningen? Kortom, er leven tal van ideeën om internationalisering in coronatijd vorm te geven. Door onszelf uit te dagen om creatief te zijn, kunnen we over grenzen heen blijven kijken- en blijven reizen.

Internationalisering in coronatijd, hoe dan? We vroegen leerlingen en docenten naar hun idee.

Amy (V5)

“Brieven schrijven aan leerlingen in andere landen om zo alsnog contact te hebben.”

Dorothé Broeren (docent global perspectives/maatschappijleer)

“Online uitwisseling en online contact houden. Ook een onderzoek tussen twee landen lijkt mij een leuk project (verschil tussen Italië en Nederland bijvoorbeeld.)” 

Mischa van Balgooy (docent levensbeschouwing)

“Interviews via Zoom met andere landen. Zo kunnen twee klassen elkaar ontmoeten. Na een tijdje kunnen de Zoom-leerlingen uitbreken in ‘break-out rooms’, om zo met elkaar te kunnen praten.”

Ritaj (M3)

“We kunnen in Nederland uitjes organiseren die in het Engels worden aangeboden.”

Blanca (V5)

“Online contact met uitwisselingsstudenten van vorige jaren.” 

Kars (T1)

“Via Zoom kunnen we samenwerken met leerlingen uit andere landen.”

Yi Rui (H3)

“Op school meer actuele wereldthema’s behandelen in lessen.”

Vond je dit een interessant artikel? Deel het met je vrienden via: