#NIEUWS

OCCULT:
daar waar theater en wetenschap samenkomen

Vwo 4 wordt bedot door eigen zintuigen


door Klinte de Rijck

In de eerste week van oktober, tijdens de welbekende activiteitenweek, reisde een clubje vwo 4-leerlingen met een exact profiel af naar het oudste huis van Nijmegen: het Besiendershuis. In dit eeuwenoude pand aan de Waal bezochten de leerlingen de voorstelling Occult, de jongste productie van theatercollectief Een Schone Dood.

Geesten en séances

‘Dikwijls wordt gezegd dat het spookt, hier in het Besiendershuis’, fluisteren theatermakers Erik Karel de Vries en Rob Beumer onheilspellend voordat de voorstelling begint. Een huivering trekt door het publiek en sommige leerlingen loeren verontrust om zich heen. Dan komen de spelers op. Het verhaal van Occult speelt zich af in het jaar 1880. Tijdens een séance proberen een arts en een psychiater via het medium Jane McFinney contact te leggen met de overleden vader van een van hun patiënten. Tijdens het stuk wordt de spanning opgebouwd wanneer blijkt dat de overleden vader op een wel heel curieuze plek kostbare diamanten verstopt heeft voor zijn dochter. Er volgt een macabere, kluchtige zoektocht naar de verborgen steentjes en de opvoering eindigt met een bizarre plotwending.

Scheikunde in de schouwburg

De knipoog naar het horrortheater is niets nieuws in voorstellingen van Een Schone Dood. Wel nieuw is de samenwerking met de scheikundesectie van het Kandinsky College. Ten eerste hebben de makers enkele antieke instrumenten uit de vitrinekast van de school mogen plukken die gebruikt worden in de voorstelling. Ten tweede is er door enthousiaste docenten een educatief project ontwikkeld, waarbij leerlingen onderzoek doen naar de gespannen relatie tussen kritische, rationele logica en mystiek geloof in het onlogische. Zo bogen de leerlingen zich voorafgaand aan de voorstelling - aan de hand van de vraag of ze dachten dat er tegenwoordig ook nog veel psychiaters zullen zijn die geloven in geesten - over negentiende-eeuwse foto’s van séances en een dagboekfragment van de beroemde Nederlandse schrijver en psychiater Frederik van Eeden, die in de laatste jaren van zijn leven voortdurend probeerde om in contact te komen met de geest van zijn overleden zoon. Daarnaast zullen zij de komende weken tijdens een aantal experimenten gaan ervaren hoe ze bedot kunnen worden door hun eigen zintuigen. Ze hebben in de voorstelling immers al kunnen zien dat 'alternatieve' feiten soms nu eenmaal aantrekkelijker zijn dan ‘feitelijke’ feiten…

Vond je dit een interessant artikel?
Deel het met je vrienden!