#ONDERWIJSINNOVATIE

Iedereen zijn eigen laptop

Bring Your Own Device (BYOD)

Mischa van Balgooy

docent levensbeschouwing


Het was even spannend aan het begin: hadden al mijn leerlingen de laptop meegenomen? Doet alles het naar behoren? Is de batterij goed opgeladen? Maar toen ik vroeg om hun ‘device’ uit hun tas te halen en op te starten, keek niemand raar op. Zelfs de leerling die nog geen eigen laptop had ontvangen, had er eentje bij zich: geleend van de school als tijdelijke oplossing. Binnen drie minuten was iedereen klaar voor de eerste digitale opdracht: wat is voor jou belangrijk in je leven? Zoek drie plaatjes die bij jou passen, schrijf erbij wat ze voor jou betekenen en upload daarna je werk naar het digitale schoolbord voor in de klas. En dat lukte.

Dit schooljaar zijn we in de eerste klas begonnen met Bring Your Own Device ofwel, neem je eigen laptop mee naar school. Tijdens de lessen wordt de laptop gebruikt voor (schrijf)opdrachten, lespakketten en allerlei interessante online toepassingen. Maar wat is voor het Kandinsky College de meerwaarde van een eigen laptop voor elke leerling? Het antwoord: maatwerk en hybride leren. Met een eigen laptop kan elke leerling in zijn eigen tempo werken. Daarnaast staan er veel digitale werkvormen tot onze beschikking, waardoor de lessen voor leerlingen leuker, afwisselender en interessanter worden.

Goed geregeld

Maar hoe komen al die eerstejaars aan een laptop? Dat hebben we op het Kandinsky goed geregeld. Elke nieuwe leerling heeft van ons een brief gekregen waarin staat hoe je aan een goede laptop komt en aan welke eisen deze moet voldoen. Je kunt er eentje van thuis meenemen of eentje huren via de Rent Company waarmee wij samenwerken. Voor ouders die krap bij kas zitten, hebben we een ‘plan B’ en als je laptop gerepareerd moet worden, kun je bij ons op school een laptop lenen.

Online lespakketten

En wat doen die eersteklassers nu allemaal voor interessante dingen met die laptop? Nou, heel veel. In de lessen Nederlands wordt gewerkt met de digitale methode Plot 26, een online lespakket vol spannende en interactieve opdrachten. Met de eigen laptop kan elke leerling in zijn eigen tempo door de lesstof heen. In de lessen geschiedenis krijgen de leerlingen leuke online Kahoot-spelletjes, waarbij ze stiekem de lesstof heel goed leren en dus geen SO’s (kleine toetsen) meer hoeven te maken. Bij muziek wordt de online lesmethode Beats & Bits gebruikt. Elke leerling kan met zijn eigen laptop noten schrijven, geluidsfragmenten afspelen en dus in zijn eigen tempo werken aan de lesstof. Bij levensbeschouwing worden veel toetsen digitaal afgenomen via het online toetsprogramma Quayn. Leerlingen kunnen zelf bepalen hoe vaak ze het filmpje bij de toetsopdracht willen bekijken en maken zo de toets in hun eigen tempo.


Natuurlijk liepen we in de eerste lesweek ook tegen wat opstartproblemen aan. Zo bleek het voor sommige leerlingen lastig om Onedrive te installeren. Daarom gaan we dit jaar in de mentorlessen aan de slag met ICT-vaardigheden.

Motivatie

De computer is niet meer weg te denken uit het hedendaagse onderwijs en we zijn blij met de positieve uitwerking die BYOD nu al heeft: kunnen werken op je eigen tempo verbetert de motivatie van leerlingen, waardoor ze beter en meer leren.

Meer informatie

Voor meer informatie over de BYOD, neem contact op met:

Mischa van Balgooy, docent levensbeschouwing