#REPORTAGE


De aula van de toekomst

Leerlingen van mavo 3 kruipen in de huid van ontwerper

door Atie le Sage

Ontwerp een meubel voor de aula van de toekomst. Dat is de opdracht die negentien leerlingen uit mavo 3 krijgen tijdens hun les 3D ontwerpen op het ROC/Technovium. Deze leerlingen hebben gekozen voor het nieuwe vak Technologie & Toepassing. Daarin worden ze uitgedaagd om out-of-the-box na te denken over levensechte vragen van bedrijven en instellingen. Ik nam een kijkje tijdens de les en was verrast door de creativiteit en fijne sfeer.

De pilot Technologie & Toepassing

De komende jaren worden de vmbo’s gemengde leerweg (GL) en de theoretische leerweg (TL) samengevoegd tot één nieuwe leerweg (GTL). In deze nieuwe leerweg, die vanaf 2024 zal draaien, volgen alle leerlingen naast hun theoretische vakken ook een praktijkgericht programma. Het Kandinsky College neemt nu al deel aan een pilot van het vak Technologie & Toepassing, waardoor we mee kunnen denken over de vormgeving van dit nieuwe vak.

Enthousiast

Jetty Keesman, die samen met Maria Urselmann kartrekker is van Technologie & Toepassing, vertelt enthousiast: ‘Dat we meedoen aan deze pilot geeft ons de kans om klein te beginnen en invloed uit te oefenen op hoe dit vak er in de toekomst uitziet – we denken landelijk mee. Alles is nieuw, het is pionieren. We zijn met vijf docenten en we zijn allemaal hartstikke enthousiast. Het is leuk om bij bedrijven en instellingen te kijken en te bedenken wat leerlingen daar zouden kunnen leren. En het is een hele andere manier van lesgeven. Hoe activeer je ze? Je bent meer coach dan docent. Het is juist de bedoeling dat leerlingen vaardigheden op doen.’

Huiskamergevoel

Tijdens mijn bezoekje komen de leerlingen met mooie ideeën. Ik zie ontwerpen van banken met twee niveaus om op te zitten, met volop USB-aansluitingen. Er worden ronde tafels bedacht met daaronder haakjes om je jas of tas op te hangen, en een huisje voor een veilig huiskamergevoel om met leerlingen in te zitten. Kunnen er echte planten op het dak? Of is dat niet leerlingproof? De leerlingen denken dat het kan. Maar moet het dak misschien van glas om de andere leerlingen in de aula te zien? De volgende les wordt het ontwerp in miniatuur geprint en zullen ze gaan ervaren hoe het overkomt, in het echt.

De sfeer is gemoedelijk, er wordt in groepjes overlegd en samengewerkt. Aan het eind van de les zijn sommigen al bijna klaar, anderen zijn nog bezig om het ontwerpprogramma Sketch Up te installeren. Maar die aula van de toekomst wordt prachtig, dat staat vast.

Hoe ziet het vak Technologie & Toepassing er uit?

Technologie & Toepassing bestrijkt acht werkvelden waar leerlingen mee gaan kennismaken: ICT, industrie, wonen en leefomgeving, medisch en sport, voeding, culturele creativiteit, innovatief ondernemerschap en logistiek en transport.

Leerlingen krijgen dit schooljaar vier modules. Voor de eerste module ‘De aula van de toekomst’ komt de opdracht van Eromesmarko uit Wijchen. Leerlingen gaan werken aan een aula die een echte ontmoetingsplek voor leerlingen is. En er dient bij het ontwerp rekening te worden gehouden met de kernwaarden van het Kandinsky College: respect, verantwoordelijkheid en veiligheid.

Voor de opdracht doorlopen de leerlingen in acht weken tijd verschillende fases en oefenen ze verschillende praktische vaardigheden: Hoe leg je contact met een bedrijf? Hoe presenteer je jezelf? Hoe communiceer je en werk je met elkaar samen?

De docent vertelt over de opdracht, het bedrijf en geeft informatie over materialen. De leerlingen starten met een mindmap, vervolgens een ontwerp, maken een plan van aanpak en bezoeken zelf het bedrijf. In acht weken werken ze via een tussenbeoordeling en het schrijven van zelfreflecties toe naar een eindproduct met een eindpresentatie op locatie. Leerlingen en ouders zijn in leerjaar 2 over het huidige vak geïnformeerd. In totaal hebben 19 leerlingen voor het vak gekozen. Zij zijn dit schooljaar gestart en doen in mavo 4 schoolexamen in Technologie & Toepassing, als extra vak.

Oproep!

We zijn nog op zoek naar mooie samenwerkingen. Heeft u of kent u een bedrijf met een echte opdracht in een van de eerder genoemde acht werkvelden voor onze leerlingen in m3 of m4 voor dit project? Neem dan contact op met j.keesman@kandinskycollege.nl.

Vond je dit een interessant artikel? Deel het via: