#TOPPRESTATIE

Parlons français!

DELF-examen Frans doen, waarom zou je?


door Klinte de Rijck

Vorige maand reikte onze rector, Joris Bovy, samen met Frans docenten Renske Hendriks en Charlotte Frouville de DELF-certificaten uit. Zoals op de foto te zien is, hebben heel wat leerlingen van onze school daarmee een uitstekende en internationaal erkende taalvaardigheid Frans ontwikkeld. Maar wat houdt dat DELF nou eigenlijk precies in? We vroegen het aan coördinator Luuk Gordeijns, maar vooral aan vier gelukkig geslaagden: Emma Haverdil (A2), Lynne Makaay (A2), Pieter van den Dries (B1) en Charles Cahigas (B1)

COÖRDINATOR DELF:

LUUK GORDEIJNS

Waar staat de afkorting DELF voor?

“DELF staat voor Diplôme d’études de langue française. Het examen DELF wordt elk voorjaar in de hele wereld afgenomen. In zo’n examen komen de volgende vijf vaardigheden aan de orde: leesvaardigheid, luistervaardigheid, schrijfvaardigheid, spreekvaardigheid en gespreksvaardigheid.”

Doet iedereen hetzelfde examen?

“Niet per se. Het examen wordt op verschillende niveaus aangeboden, van niveau A1 tot en met B2. Omdat dit Franse staatsdiploma wereldwijd erkend wordt, is het de moeite waard dit op je cv te vermelden. Niveau A1 komt ongeveer overeen met klas 2 vwo, A2 met klas 3 vwo, B1 met klas 4/5 havo/vwo en B2 met klas 6 vwo. Als je niveau B2 behaald hebt, ben je dus zo goed in Frans dat je naar een Franse universiteit zou kunnen gaan!”

Waarin verschillen de lessen DELF van de reguliere lessen Frans?

“Tijdens de lessen DELF zijn leerlingen heel praktisch bezig met de Franse taal. Ze bereiden zich voor op situaties die in het alledaagse leven in Frankrijk veel voorkomen. In de reguliere lessen Frans doe je dit ook wel, maar helaas iets minder, omdat je daar natuurlijk ook gewoon de spelling en grammatica moet leren. Bij DELF bouwen we op die basis voort en gaan we net een stapje verder. Bijzonder aan DELF is dat de leerlingen zelf het uitgangspunt van de lessen vormen: ze leren om in het Frans te praten over wie ze zijn en wat ze leuk vinden. Dat is de kracht van DELF: het gaat over dingen die leerlingen zélf interessant vinden. Ze praten over hun hobby’s, schoolreisjes, feestjes, vrienden en vriendinnen – maar dan wel in het Frans.”

Waarom biedt onze school DELF aan?

“Het beheersen van een vreemde taal wordt voor toekomstige studies en beroepen steeds belangrijker. Bovendien heeft onze school een internationaal karakter en willen wij onze leerlingen over hun eigen grenzen heen laten kijken. We willen ze leren dat de wereld groter is dan alleen Nijmegen, of alleen Nederland. Daarom bieden wij onze leerlingen een optioneel versterkt talenprogramma met onder andere DELF aan waarmee zij een internationaal erkend certificaat behalen. Hiermee wordt leerlingen niet alleen extra uitdaging aangeboden, maar ook de kans om hun horizon te verbreden.”

Wat is volgens jou de meerwaarde van DELF?

“De meerwaarde van DELF is natuurlijk vooral dat je je Franse taalbeheersing verbetert. En Frans is nou eenmaal een belangrijke taal. Het is namelijk niet alleen de taal van het door Nederlanders meest bezochte vakantieland, het is ook handig om zaken te doen. Zo zijn er bijvoorbeeld meer dan 200 Nederlandse bedrijven in Frankrijk, zoals Unilever, Shell en Center Parcs, en meer dan 350 Franse bedrijven in Nederland, onder andere Michelin en Renault. Wist je dat er voor 9 miljard euro aan orders blijft liggen in Nederland omdat we te weinig Frans spreken? En dat terwijl meer dan 8% van de wereldbevolking Frans spreekt, Franssprekend Afrika een groter gebied dan de Verenigde Staten van Amerika bestrijkt én Frans de officiële taal van het Rode Kruis en de Olympische Spelen is. Maar goed, los van deze praktische redenen, is Frans natuurlijk vooral de allermooiste taal die er is. En hoe werelds, welbespraakt en wijs kom je wel niet over als je een goed woordje Frans spreekt…?”

DELF-GESLAAGDEN:

EMMA HAVERDIL (h4d), LYNNE MAKAAY (v5c), PIETER VAN DEN DRIES (v5b) EN CHARLES CAHIGAS (v5b)

Waarom hebben jullie ervoor gekozen om DELF te volgen?

Emma: “Ik vind Frans gewoon een hele mooie taal, dus het leek me leuk om daarvoor zo’n diploma te halen. Bovendien weet je maar nooit waarvoor het handig kan zijn. Ik heb nu geen Frans meer en ik weet eigenlijk zeker dat ik niets met Frans ga doen, maar ik vond het wel een erg leuke aanvulling op mijn reguliere lessen. En ik vind het leuk dat ik nu een extra diploma heb om op straks mijn cv te zetten.”


Lynne: “Ik twijfelde erover om Frans te laten vallen, maar ik wilde wel een diploma om aan te tonen dat ik toch op een bepaald niveau Frans heb geleerd. Bovendien wil ik misschien Afrika Studies gaan studeren en dan is het ook wel handig om een beetje Frans te kunnen.”


Pieter: “Ik kon in de derde klas kiezen voor DELF als masterclass. Ik vond de lessen Frans sowieso al heel erg leuk en ik overwoog toen zelfs om Frans te gaan studeren, dus de keuze was voor mij snel gemaakt!”


Charles: “Ik zag DELF vooral als een manier om het Frans dat ik al sprak te verbeteren en naar een hoger niveau te brengen. We zitten hier immers op een wereldschool en ik vind het dan wel heel leuk en belangrijk om behalve het Nederlands en het Engels, ook minstens één andere taal vloeiend te kunnen spreken.”

Wat is volgens jullie de meerwaarde van DELF?

Emma: “Dat het je de kans biedt om je vaardigheden in het Frans te verbeteren. Ik vond Frans altijd al een hele mooie taal, maar ik heb door DELF ook het gevoel dat ik wel iets extra’s heb geleerd. Het blijft door DELF echt beter hangen. Dingen als de standaardwoorden hoor je gewoon vaker en ken ik nu dus ook beter. Ik heb inmiddels geen Frans meer, maar ik ben wel blij dat ik DELF heb gedaan, omdat er wel heel veel woorden en zinnen zijn die ik daardoor nog herken en begrijp.”


Lynne: “Ik heb Frans ook laten vallen, maar ik vind het wel heel fijn dat ik een internationaal erkend diploma behaald heb, waarmee ik dus kan aantonen dat ik echt wel een bepaald niveau Frans beheers – los van het gegeven dat ik ooit wat Franse lessen heb gevolgd op de middelbare school.”


Charles en Pieter: “Wij hebben Frans nog steeds in ons pakket en we merken in de reguliere lessen wel dat het echt geholpen heeft dat we DELF gevolgd hebben. Vooral wat betreft onze mondelinge vaardigheden hebben we een voordeel.”


Charles: “Ik heb veel meer zelfvertrouwen als ik in het Frans moet praten, omdat ik dat al zoveel gedaan heb bij DELF. Anders zou ik dat denk ik veel spannender vinden. Bovendien vind ik het ook wel een meerwaarde dat ik later met meer mensen kan communiceren. Frankrijk is een enorme economische grootmacht, maar Fransen staan er nou niet echt om bekend dat ze goed en graag Engels spreken. Gelukkig kan ik dan gewoon met ze in het Frans praten.”


Pieter: “Ik ga ieder jaar naar Frankrijk op vakantie en dan is het toch wel handig als je jezelf daar kunt redden. Op de camping merk ik ook echt verschil sinds ik mijn DELF heb: het is gewoon zoveel makkelijker om met mensen daar te communiceren. En er zijn toch iets van 280 miljoen mensen ter wereld die Frans spreken? Dus ja, ik zie wel echt een communicatieve waarde.”


Charles: “Én het DELF diploma is internationaal erkend, dus het geeft ook een extra waarde aan mijn academisch profiel.”

Emma Haverdil

Lynne Makaay en Pieter van den Dries

“Het DELF diploma is internationaal erkend, dus het geeft ook een extra waarde aan mijn academisch profiel.”

Charles Cahigas

Alle geslaagden

Wat maakt de lessen DELF anders dan de reguliere lessen Frans?

Emma: “Het grootste verschil is toch wel dat er in de lessen DELF alleen maar Frans werd gesproken, er werd echt niets in het Nederlands gezegd. In het begin was dat wel eventjes schrikken en ook een grote opgave om alles te begrijpen, maar gelukkig sprak de docent in het begin nog heel rustig. Bovendien ben je er zo aan gewend. En je leert daardoor wel heel gauw gesproken Frans begrijpen, omdat je steeds snel moet nadenken wat woorden betekenen.”


Lynne: “Je besteedt daarnaast vooral heel veel extra aandacht aan spreekvaardigheid. Je praat heel veel met elkaar over verschillende thema’s – in het Frans. Die speelse manier van gesprekjes oefenen vond ik behalve gezellig, een goede voorbereiding op het mondeling.”


Pieter: “Ja, de aandacht voor spreekvaardigheid vind ik denk ik ook het grootste verschil. Je praat bij DELF heel veel in groepjes Frans met elkaar. Door middel van heel veel oefenen leer je het vanzelf. De nadruk ligt minder op woordjes leren en grammatica. Het is vooral doen, doen, doen.”


Charles: “En je hebt meer vrijheid bij DELF. Je mag Franse teksten lezen die je interessant vindt, je kan zelf Franse fragmenten uitkiezen en beluisteren en je mag met elkaar praten over onderwerpen die je zelf gekozen hebt.”


Pieter: “Ik zie het vooral echt als een verdiepingsslag. Maar het is ook wel een verbreding, want we hebben bijvoorbeeld ook weleens een lesje over Franse cultuur gehad.”

Wat is het leukste dat je bij DELF hebt gedaan?

Emma: “De gesprekjes onderling, ter voorbereiding op het mondeling examen, vond ik het leukst. Dat was altijd heel gezellig en je kon elkaar helpen om samen tot goede Franse zinnen te komen.”

Lynne [lachend]: “Nou, de macaron die ik kreeg toen ik mijn diploma behaald had – dat vond ik persoonlijk wel het leukste moment. Maar om een serieuzer antwoord te geven: dat je in een kleinschalige setting, met veel interactie met medeleerlingen en de leraar, beter Frans leert.”


Pieter: “Ik vond het examen erg leuk. Al was het op dat moment natuurlijk super spannend, want we moesten naar een andere school in Eindhoven en dan kom je in een kamer met drie examinatoren. Echte Fransen met wie je dan gewoon moet gaan praten, terwijl ze alles opschrijven wat je zegt – echt zenuwslopend! Maar dat moment dat je wegloopt na je mondeling: dat was zo’n lekker gevoel! Ja, als ik erop terugkijk, was dat mondeling eigenlijk wel heel erg leuk. En de lessen waren heel gezellig: je mag gewoon de hele tijd met elkaar kletsen. Zolang het maar in het Frans is. Heerlijk.”

[Pieter tegen Charles:]
En wat vond jij het leukste dan?

Charles: "Slagen haha! En het moment dat ik mijn diploma kreeg."

Vond je dit een interessant artikel?
Deel het met je vrienden!