#NIEUWS


Iedereen geslaagd!

Kandinsky Fame Academy
was een groot succes

door Ans Kieskamp en Anmara Dijkstra (v4c)

Vijf voorstellingen in Theater Maldensteijn: een try-out-voorstelling voor de bewoners van woonzorgcentrum Malderburch en vier voorstellingen voor vrij publiek. De zaal was naar tevredenheid gevuld, het applaus overweldigend. De cast bestond uit ongeveer 80 leerlingen uit klas 1 tot en met 6, begeleid door de regisseurs Elin Meijnen en Rob Beumer. Het orkest stond onder leiding van Minke Arts. Was het een groot succes? Op basis van onderstaande reacties mogen we concluderen dat iedereen van Kandinsky Fame Academy met glans geslaagd is!

door Thijs Kersten (v5e)


Recensie

De schoolmusical, een jaarlijks terugkerend fenomeen, was dit jaar een variant op de hit-musical Fame! Het script, met een bijdrage van leerling Esmée van Perlo, is gefocust op een school van getalenteerde jongeren en hun persoonlijke problemen. Het geheel bevat hilarische sketches, maar ook een zekere diepgang. Daar waar het plot even niet staafde, begrijpelijk door de absentie van tijd en enkele van de artiesten, werd een en ander goedgemaakt door soepele medewerking van de acteurs.


Fame! is een simpel verhaal dat zich al snel uitbreidt naar enkele subplots. Deze subplots zijn stuk voor stuk intrigerend en brengen onderwerpen naar voren als acceptatie, seksuele geaardheid, en zelfs de Europese vluchtelingencrisis en het daaraan vastzittend conflict in het Midden-Oosten. Jammer dat maar één van deze subplots een gegronde en volledige conclusie bevatte. Het publiek bleef helaas met vragen achter die waarschijnlijk nooit beantwoord zullen worden.

Men voegt hier ‘helaas’ toe omdat een sterke interesse en liefde voor het schouwspel merkbaar was vanuit het publiek, tot op de hoogte dat er meegezongen werd met de gepresenteerde liedjes. De liedjes werden zeer goed ondersteund door de instrumentale wonderen van het musicalorkest van het Kandinsky College.


De songlist bestond uit de originele liedjes van Fame!, met toevoegingen zoals het alom bekende Shallow, en een uiterst nostalgische opvoering van ABBA’s Mamma Mia. Vanuit het publiek werd een drang gemeten en evenzo persoonlijk ervaren om mee te zingen met alles wat gezongen werd. De liedjes waren goede toevoegingen aan de scenes. De variatie aan scenes werd verder nog versterkt door een uitstekende opvoering van de cheerleaders van het Kandinsky College in de tweede helft van de musical. De productie Kandinsky Fame Academy is een verhaal gebaseerd op een school van talenten. Zij liet dit op de best mogelijke manier zien door de uitvoering van iets wat ook genoemd mag worden: een school van talenten!

“De productie Kandinsky Fame Academy is een verhaal gebaseerd op een school van talenten, en uitgevoerd door iets wat ook genoemd mag worden: een school van talenten!”

door de deelnemers van de musical


Al die moeite is het allemaal waard

“Eindelijk mochten we onze uren aan repetities van dans, zang en acteren bewijzen op het echte podium.”

Na zoveel maanden was het dan zover. We konden onze uren aan repetities van dans, zang en acteren bewijzen door ons talent te laten zien op het echte podium. De repetities waren soms saai en vermoeiend. Er werd bijvoorbeeld opeens een heel nieuwe plotlijn bedacht en dan konden we zo goed als opnieuw beginnen. Ook moesten we op vrije dagen naar school. Je gaat je dan toch afvragen of het dat allemaal wel waard is. Maar nu ik de musical heb gedaan, wil ik zeggen: het was het waard!


Ik heb fantastische mensen ontmoet. Tijdens de pauzes was het altijd gezellig met elkaar. Misschien zijn deze dagen wel de gezelligste dagen van het jaar. En het optreden zelf was ook heel erg leuk. Je kon aan het publiek tonen waar je met +80 mensen aan gewerkt hebt.


De laatste voorstelling was erg emotioneel. Mensen huilden en namen afscheid van elkaar alsof ze elkaar niet meer zouden zien. Maar als je zo lang met elkaar oefent, elkaar wekelijks ziet, dan is dat ook wel logisch.

“Ik kon op mijn eigen niveau partijen krijgen

en kon ze hierdoor goed spelen.”

door Eva Troost (v4a), lid orkest


Iedereen kan meedoen

Om eerlijk te zijn leek mij de musical niet leuk. Steeds opnieuw dezelfde muziekstukken oefenen en dat een half jaar lang. Maar dit jaar had een vriendin mij weten over te halen.


Het is een klein, maar gezellig groepje mensen dat jaarlijks live de muziek voor de musical verzorgt. Al snel had ik het naar mijn zin. Ik kon op mijn eigen niveau partijen krijgen en kon ze hierdoor goed spelen. Dit was erg fijn: ik heb nog niet veel ervaring met piano spelen, maar hierdoor kon ik toch meedoen.

Ik leerde veel nieuwe mensen kennen en dat maakte mij ook een stuk socialer. De uitvoeringsweek in Maldensteijn was het leukst. We hadden als band nog niet veel met de acteurs gerepeteerd, eindelijk zagen we de musical in zijn geheel.

De beste show vond ik die op vrijdagavond. Iedereen had natuurlijk al maanden geoefend, maar om het dan voor echt publiek te doen was toch wel anders. Op woensdag en donderdag werd nog een paar kleine dingen aangepast zodat de show echt top werd.

door Jos Sloot, productie


Ga er maar aan staan!

Ga er maar aan staan! Ongeveer 80 verschillende leerlingen, met verschillende talenten, maar met een gezamenlijk doel: een musical op de planken brengen, in een echt theater. Dans, zang, muziek en spel in één productie.


Elk jaar is de hamvraag: hoe bewerk je een gekozen musical zodanig dat alle leerlingen mee kunnen doen? Dat is het meest uitdagende creatieve proces: namelijk met behulp van improvisaties passende rollen en teksten bijschrijven. En waar plaatsen wij de muziektalenten met een eigen act? Dit jaar is het met de musical Kandinsky Fame Academy weer gelukt. Mede dankzij de inbreng van Rob Beumer die als acteur en schrijver een nieuwe draai aan het script wist te geven.

Maar het lukt elk jaar weer omdat we erin geloven dat dit proces van bedenken, oefenen, repeteren en uitvoeren een belangrijk bijdrage levert aan de ontwikkeling van leerlingen: op het podium staan voor publiek, samen werken aan een product en de realisatie van ieders onontbeerlijke bijdrage aan het succes!

“Hoe bewerk je een gekozen musical zodanig dat alle 80 leerlingen mee kunnen doen?”

Een verdiende Oscar voor Amy Wise


Amy Wise, leerling v6 (op de foto links in het oranje t-shirt), mocht vorige week na de laatste voorstelling een Oscar in ontvangst nemen. Zes jaar op rij nam zij deel aan onze schoolmusical. Wij danken haar hartelijk en wensen haar succes met de examens.

Vond je dit een interessant artikel?
Deel het via: