#CORRESPONDENT_BUITENLAND


Een week in Rome

door Sterre Reinders (v5a) en Thijs Kersten (v5e)

Een dode taal leren, is dat niet nutteloos? Dit idee veranderde bij ons allemaal, tijdens de Rome-reis van 28 maart tot en met 3 april. We gingen onder begeleiding van drie docenten (Sophie Dijkstra, Peter van Loosbroek en Judith Peeters) als vierde en vijfde klas van Grieks en/of Latijn naar Rome, om te zien waar we al die jaren zo hard voor hebben gewerkt en tot ons eindexamen aan zullen werken. Het was natuurlijk een erg leerzame reis, daarnaast een erg sportieve reis - niet alleen door de grote afstanden maar ook zeker door de buikspiertraining die het lachen veroorzaakte - maar vooral ook een leuke reis, vol met odes aan Phil Collins, Italiaans eten rijk aan vitamine P (denk daarbij aan Pizza, Pasta, Pesto en een zeker gehalte Patat), en “tomatezaas”, wat dat dan ook mag betekenen.

Dag 1

Laten we bij onze weergave van de Rome-reis beginnen bij de eerste dag. Omdat we om twee uur ’s ochtends wakker moesten worden om de vlucht te halen, waren we allemaal erg moe. Maar we kregen onze energie terug in het vliegtuig, toen we Rome naderden. Gelukkig werd er de eerste dag goed rekening gehouden met het feit dat we moe waren van de lange reis. Zodra we aankwamen, kregen we tijdens de lunch twee uur vrije tijd. Zo konden wij Rome ontdekken en op zoek gaan naar de Big Five (Pizza, Pasta, Lasagna, Italiaans ijs en Insalata). Vervolgens hebben we de Capitolijnse Musea bezocht, vol met iconische beelden die wij in de lessen GLC-beeldhouwkunst hadden besproken.

Dag 2

De tweede dag begon net als elke andere: met een wekker om zes uur ’s ochtends. Het was een spannende dag met een gepland bezoek aan een ander land: het Vaticaan. Dit kleinste land ter wereld heeft door haar rijkdom erg veel indruk op ons gemaakt. Hierna zijn we Rome door gegaan om enkele indrukwekkende kerken en gebouwen te bezoeken. Het was erg leuk om informatie die we in de lessen hadden geleerd toe te passen op wat we zagen. Zo had elke leerling een les gegeven over een van de activiteiten en heeft menigeen er in Rome nog wat extra over verteld. De dag eindigde met een uitstapje naar het Tibereiland; een afgezonderd, rustig stukje in het midden van het drukke Rome.

Dag 3

Vandaag stond een zware klim op het programma: we zouden de top van de tot 1989 grootste kerk van de wereld bezichtigen. Gelukkig werd er voor Thijs rekening gehouden met het feit dat hij slecht ter been is, en kon hij zijn eigen onderwerp bezoeken. Na een rustige pauze in de zon - want mooi weer was het de hele week zeker! - gingen we verder met het middagprogramma: Sant’Ignazio, Santa Maria sopra Minerva, Pantheon, San Luigi dei Francesi en Piazza Navona, Sant’Agnese in Agone. Het Pantheon was erg gaaf door zijn ingewikkelde en doordachte bouwtechniek.

Vaticaan

Pantheon

Dag 4

Met een beetje spierpijn van de vorige dag stonden we op. We zijn tientallen meters onder de grond gegaan in de Catacomben van San Callisto, een vroegchristelijke begraafplaats. Hier heeft een enthousiaste gids ons een leuke rondleiding gegeven. Voor de mindervaliden (een collectieve naam voor Thijs) was er een vervangend programma met mevrouw Dijkstra; zij hebben samen het bovengrondse Rome verkend. Nadat we als groep weer herenigd waren, gingen we naar het Palazzo Massimo, een van de grootse kunstmusea in Rome. Hier hebben leerlingen veel prachtige foto’s gemaakt; er was namelijk een fotowedstrijd georganiseerd door Peter en Sophie, zoals bij elke Rome-reis: de leukste inzending wordt vereeuwigd in lokaal 68!

Dag 5

1 april begon met een vroege en actieve start van de dag. Om 05.30 uur begonnen we met vijf kilometer hardlopen in het nog rustige Rome. Toen dit aan ons werd voorgesteld gingen wij er, Peter kennende, van uit dat dit een grapje was. Dit bleek echter niet het geval: we zagen zelfs Judith aan komen rennen. Ondanks de vroege tijd was het een geweldige ervaring om een rondje om het toeristloze Colosseum te rennen en de zon te zien opkomen boven het Forum Romanum. Na terugkeer hebben hardlopers en niet-hardlopers samen ontbeten en zijn we vertrokken naar Ostia Antica. Deze mooie stad bleek echter gesloten te zijn voor het publiek, een 1 april-grap die toch geen grap bleek te zijn. Daarom kregen we de keuze om iets anders te bezoeken. Zo ontstonden er twee groepen, allebei met een persoonlijk programma. ‘Flex to the max’ zoals Peter dit keuzeprogramma noemde. De mensen die dat wilden, hebben de dag daarop Ostia alsnog bezocht.

Creatieve fotoshoot

Forum Romanum

"Na al het lopen was iedereen erg uitgeput, maar aan de andere kant hadden we het zo naar ons zin dat we niet weg wilden."

De Palatijn

Dag 6

De groep leerlingen die niet naar Ostia Antica ging, heeft in de ochtend nog drie indrukwekkende kerken bezocht. Sophie heeft ons hier veel over verteld en veel van onze vragen beantwoord: erg interessant! Het middagprogramma was de Palatijn, waar, aldus Peter, de “jetset” van Rome woonde. Een prachtig complex van huizen en tempels, maar net zo goed op de top van een aanzienlijke heuvel. Voor de mindervaliden van de groep, Thijs dus, was dit een uitdaging. Peter heeft Thijs echter de hele heuvel opgeholpen. Dit was niks ongewoons, aangezien de groep eraan gewend was om de docent Thijs op zijn rug te zien dragen door het metrostation. “Wil je mijn tas even aanpakken?”, zou hij tegen een leerling zeggen, en vervolgens werden hele trappen van de metro, evenals hele gebouwen in Ostia, door Thijs beklommen zonder ook maar één voet op de grond te zetten. Ook Sophie en Judith hebben hard gezwoegd om Thijs in zijn rolstoel te duwen over alle ongelijke wegen.

Dag 7

En toen was het tijd voor de laatste dag in Rome. Na al het lopen was iedereen erg uitgeput, maar aan de andere kant hadden we het zo naar ons zin dat we niet weg wilden. Als eerste gingen we die dag naar de Galleria Borghese, een grote, prachtige kunstgalerij waar beelden en schilderijen stonden van onder anderen Bernini en Caravaggio. Hierna zijn wij nog naar twee laatste gebouwen gegaan, gewijd aan keizer Augustus, om hierna terug te gaan naar het vliegveld. Nu thuis kunnen wij nog steeds lekker nagenieten van al het moois dat we daar hebben gezien, al het leuks wat we hebben beleefd, en alle grappen die we hebben gemaakt. Als Peter grappige verhalen over ons wil vertellen bij de eindexamenuitreikingen, hebben wij nu iets om terug te zeggen...

Vond je dit een interessant artikel?
Deel het met je vrienden!